چگونه یك رزومه جالب توجه بنویسید :   رزومه چیست؟ رزومه مشخصات و سوابق حرفه ...



رزومه جالب توجه , چگونه رزومه بنویسیم , چگونه رزومه کاری بنویسیم

 

رزومه چیست؟ رزومه مشخصات و سوابق حرفه ای شماست. هدف رزومه این است كه كارفرما با مطالعه آن (سوابق شغلی داوطلبان استخدام) متوجه شود آنها از چه مهارتهایی برخوردار هستند، چه تجربیاتی دارند، چه نوع كارهایی را انجام داده اند و از نظر علمی و عملی در چه سطحی هستند. البته یك كارفرمای دقیق می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد رفتارهای كاری شما درك كند. بنابراین رزومه مهمترین وسیلۀ كاریابی شماست و هر چه آن را بهتر و حرفه ای تر تهیه كنید امكان دست یافتن به شغل دلخواهتان بیشتر میشود.

رزومه چیست؟ رزومه مشخصات و سوابق حرفه ای شماست. هدف رزومه این است كه كارفرما با مطالعه آن (سوابق شغلی داوطلبان استخدام) متوجه شود آنها از چه مهارتهایی برخوردار هستند، چه تجربیاتی دارند، چه نوع كارهایی را انجام داده اند و از نظر علمی و عملی در چه سطحی هستند. البته یك كارفرمای دقیق می تواند اطلاعات بیشتری را در مورد رفتارهای كاری شما درك كند. بنابراین رزومه مهمترین وسیلۀ كاریابی شماست و هر چه آن را بهتر و حرفه ای تر تهیه كنید امكان دست یافتن به شغل دلخواهتان بیشتر میشود.

 

معرفی بخشهای رزومه

 

یك رزومه از چندین بخش مختلف تشكیل می شود.

 

بخش اول اختصاص به معرفی و بیان مشخصات داوطلب دارد. مواردی مثل مشخصات شناسنامه ای، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد یا سن، تلفن و آدرس جزء ضروریات این بخش هستند.

 

1- بخش دوم شامل تحصیلات شماست. در این بخش مدارك تحصیلی و تحصیلات تكمیلی را عنوان می كنید. هدف از این اطلاعات این است كه كارفرما مطلع شود تا چه مقطعی و در چه رشته ای تحصیل كرده اید. تحصیلات تكمیلی، دوره های مختلف، سمینارهای مرتبط را هم باید در همین بخش ذكر كنید تا كارفرما بتواند بنیه و سطح علمی شما را برآورد كند. از پشت سر هم چیدن تعداد زیادی مدارك مرتبط و غیر مرتبط خودداری كنید. واضح است كه اگر كسی مدرك كارشناسی داشته باشد دیپلم هم دارد. همچنین لازم نیست تمام كلاس­هایی را كه رفته­اید ذكر كنید. بعضی افراد روی این بخش تاكید بسیار دارند و آن را با حداكثر جزییات می­نویسند. اما برای كارفرمایان آنچه مهم است این است كه شما عملاً چه می­توانید بكنید و تجربه عملی شما چقدر است .اگر لازم باشد می توانید مدارك مختلف را در ضمیمه رزومه بیاورید.

 

میزان آشنایی خود با زبانهای خارجی را هم ذكر كنید. با چه زبانهایی آشنا هستید و تا چه حد؟ مثلاٌ آیا توانایی شما محدود به خواندن متون فنی یا تخصصی مربوط به شغلتان است یا تسلط به مكالمه و درك مطلب هم دارید؟ آیا می توانید یك قرارداد را به زبان مورد نظر تنظیم كنید؟ یا یك مذاكره تجاری را انجام دهید؟ چنانچه در كشوری كه به آن زبان صحبت می­كنند اقامت داشته اید مدت آن را هم ذكر كنید.

 

چنانچه اطلاعاتی كه در مورد آشنایی با زبانهای خارجی می دهید زیاد باشند می توانید آنها را تحت یك عنوان یا بخش جداگانه (مثلاٌ آشنایی با زبانهای خارجی) قید كنید.

 

بخش بعدی وضعیت نظام وظیفه است كه مشخص كردن آن برای آقایان ضروری است. اطلاعات این بخش مختصر است و شامل سال پایان خدمت یا نوع معافیت (كفالت، پزشكی،...) است. تجارب حرفه ای مهمترین بخش از رزومه است.آنچه برای كارفرما مهم است این است كه افرادی را انتخاب كند كه از پس كار بر­می­آیند و می توانند برای مجموعه تحت مدیریت او مفید واقع شوند. بنابراین بسیار مهم است تجربیات برجسته خود را بصورت خلاصه و به صورتی بیان كنید كه كارفرما مایل باشد با شما ملاقات و مصاحبه كند.

 

چگونه باید این بخش مهم را تدوین كنیم كه اثربخش باشد؟

 

یكی از مهمترین نكات نوشتن رزومه بخصوص بخش تجربیات حرفه ای این است كه مطالب را با ذكر مثال ها و نمونه ها بصورت مشخص با اعداد و ارقام قابل بررسی بنویسیم. مثلاٌ چنانچه شما مدیر یك پروژه بزرگ بودید و توانسته اید این پروژه را با سرعت و كیفیت بالا با حداقل هزینه انجام دهید، در بخش تجارب حرفه ای ننویسید مدیریت پروژه .... كه یكی از بزرگترین پروژه های ... است و انجام آن با حداقل هزینه و حداكثر كیفیت و سرعت. در عوض با آوردن اطلاعات دقیق درك درستی از كاری كه كرده اید به خواننده رزومه بدهید. مثلاٌ مدیریت پروژه .... برای انجام این پروژهx ریال هزینه و y روز زمان برآورد شده بود كه توانستم پروژه را با 5% هزینه كمتر و z روز زودتر از موعد، بدون اشكال و با كیفیت مورد نظر تحول دهم.

 

روشهای ذكر تجارب حرفه ای

 

برای ذكر تجارب حرفه ای چندین روش وجود دارد:

 

1-به ترتیب زمانی از زمان شروع به كار تا بحال: در این روش شركتها و سازمانهایی را كه در آنها كار كرده اید به ترتیب تاریخ از ابتدا تا بحال ذكر كنید. لازم است علاوه بر نام شركت، مدت اشتغال به كار و پست با مسئولیتی را كه بعهده داشته اید بیان كنید.

 

2-به ترتیب زمانی از زمان حال به گذشته: مثل مورد بالاست اما ذكر تجارب از زمان حال شروع و به گذشته ختم می شود.

 

3- روش تجارب مرتبط : در این روش تجارب مختلف یا شغل هایی را كه داشته اید در رزومه ذكر كرده و برای هریك توضیحاتی ارائه دهید. حسن این روش این است كه میتوانید یك تجربه ناموفق یا مشاغلی را كه با درخواست فعلی شما همخوانی و ارتباط ندارند را حذف كنید. همانطور كه گفتیم سعی كنید با ارائه آمار، اعداد، ارقام و مداركی كه ضمیمۀ رزومۀ خود می كنید به كارفرما نشان دهید فردی هستید با تجربه و علم كافی و می توانید كار مورد نظر را با بهترین كیفیت انجام دهید.

 

اگر تازه كار هستید یا سوابق شغلی قابل توجه ندارید، باز هم می توانید رزومه داشته باشید. كمی فكر كنید. حتمأ مهارتها یا تجاربی دارید كه با اینكه شغل شما نبوده اند اما می توانند قابلیت های شما را نشان دهند. به عنوان مثال بعهده داشتن سرپرستی یك گروه در حین انجام خدمت نظام وظیفه یا در دوران تحصیل می تواند نشاندهنده توانایی مدیریت شما باشد یا مثلاٌ اگر گرافیست هستید می توانید چند نمونه پوستر و آگهی و كارت ویزیت طراحی كنید و آنها را روی CD كپی كرده یا پرینت رنگی با كیفیت خوب بگیرید و بعنوان نمونه كار ضمیمه رزومه كنید.

 

چند نكته:

 

1-ظاهر رزومه باید تمیز و مرتب باشد. از كاغذ خوب استفاده كنید. رزومه را تایپ كرده و پرینت كنید یا از فتوكپی های با كیفیت استفاده كنید.

 

2-از دادن توضیحات مفصل بپرهیزید- رزومه باید مختصر و مفید باشد. اگر لازم است مدارك یا مستنداتی ارائه دهید آنها را به رزومه پیوست كنید.

 

3-هدف شما از نوشتن رزومه این است كه كارفرما مایل باشد با شما مصاحبه كند. در مصاحبه است كه باید او را قانع كنید شما فرد مناسبی برای تصدی شغل مورد نظر هستید. پس برای ارائه یك رزومۀ تمیز و مرتب و مفید تلاش كنید و به اندازه كافی وقت صرف كنید.

 

4-واقع بین باشید. نه از خودتان تعریف كنید و نه شكسته نفسی كنید. آنچه را كه قادر به انجام آن هستید بیان كنید نه بیشتر و نه كمتر.

 

5- سعی كنید خود را بجای كارفرما بگذارید، اگر شما می خواستید كسی را استخدام كنید به چه نكاتی توجه می كردید؟

 

6-سعی كنید با مطالعه و تحقیق روشهای عملی یافتن شغل، تكنیك­های رزومه نویسی، مصاحبه های استخدامی و غیره را بیاموزید. با اینكار یك قدم از رقبای خود كه بدون مطالعه و آمادگی در جستجوی شغل هستند جلو می افتید.

منبع : 

bazarekar

از دست ندهید:

 

مهارت رزومه‌نویسی در مشاغل خاص

10 قاعده برای موفقیت در مصاحبه شغلی

 

 

 


ویدیو : چگونه یك رزومه جالب توجه بنویسید