چگونه گریه نوزاد را بند بیاوریم؟ : برای گوش‌های بی‌تجربه، گریه بچه، فقط گریه ...


برای گوش‌های بی‌تجربه، گریه بچه، فقط گریه بچه است! صدای بلندی دارد، آزاردهنده است و پایان‌ناپذیر! اما اگر مامان شده باشید می‌دانید گریه فرزندتان انواع مختلف دارد اما جالب اینجاست كه تا می‌آیید معنای هر مدل گریه را كشف كنید، فرزندتان نوع جدیدی اختراع می‌كند!
برای گوش‌های بی‌تجربه، گریه بچه، فقط گریه بچه است! صدای بلندی دارد، آزاردهنده است و پایان‌ناپذیر! اما اگر مامان شده باشید می‌دانید گریه فرزندتان انواع مختلف دارد اما جالب اینجاست كه تا می‌آیید معنای هر مدل گریه را كشف كنید، فرزندتان نوع جدیدی اختراع می‌كند! برای آرام كردن گریه نی‌نی راهنمای زیر را به دقت بخوانید تا بدانید چه چیزی باعث گریه آنها می‌شود و برای آرام كردن گریه فرزندتان چه كار باید بكنید.


چگونه گریه نوزاد را آرام کنیم؟ , چگونه آب دختر را بیاوریم , چگونه فشار خون را پایین بیاوریم



 از نوزادی تا 6 ماهگی

  •     چرا گریه می‌كنند؟
نوزاد شما خودش را خیس كرده؟ پس گریه می‌كند! درد دارد؟ پس گریه می‌كند! شیر می‌خواهد؟ پس گریه می‌كند! باید بدانید همان‌قدر كه شما می‌توانید سكسكه‌تان را كنترل كنید، نوزادان هم قادرند گریه‌شان را كنترل كنند.
در هفته‌های اول پس از تولد، گریه فقط یك رفتار طبیعی است ولی با وجود این باز هم باعث می‌شود والدین جوان بترسند و هول كنند: «یعنی چه اتفاقی افتاده؟! چطوری باید گریه‌اش را بند بیاورم؟» اولین كار مهم در این موارد آن است كه یك قدم به عقب بردارید، یك نفس عمیق بكشید و به یاد بیاورید نوزادان «باید» گریه كنند. گریه آن‌ها هم نمی‌تواند ذاتا خوب یا بد باشد، آن‌ها با این كار ارتباط برقرار می‌كنند.
خوشبختانه به‌دلیل رشد شگفت‌انگیز مغز و سیستم اعصاب در 6 هفتگی، كودك شما می‌تواند گریه‌اش را اندكی كنترل كند البته این كنترل چندان زیاد نیست ولی آن‌قدر هست كه كودك‌تان بفهمد وقتی گریه می‌كند شما ظاهر می‌شوید! آن هم با یك پوشك یا شیشه‌شیر در دست یا نوازش آرامش‌بخش مادرانه. هر ماه كه می‌گذرد او بیشتر ارتباط بین گریه‌های خودش و واكنش‌های شما را درك خواهد كرد. می‌توانید امیدوار باشید.



    چه باید كرد؟

  •     نی‌نی را قنداق كنید و تكان دهید
نوزاد شما قبل از اینكه به دنیا بیاید 9 ماه را در یك محیط گرم و نرم و آرام گذرانده. به همین دلیل وقتی او را در یك قنداق گرم می‌پیچید و آرام‌ آرام تكان می‌دهید و هیس هیس می‌گویید آرام می‌شود. در ضمن نوزاد شما هنوز نمی‌تواند ماهیچه‌های بدنش را كنترل كند. تكان دادن آرام شما سبب می‌شود تا دست و پای او به‌صورت دنج و راحتی كنار بدنش قرار گیرند و او به خواب رود.
  •    زیادی تلاش نكنید!
شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه وقتی به‌شدت تلاش می‌كنید تا نوزادتان را آرام كنید او بیشتر و شدیدتر گریه می‌كند. بعضی از مادرها در چنین مواقعی نوزاد را در تختش در یك اتاق تاریك و آرام به حال خود رها می‌كنند. نتیجه جالب است: گریه نوزاد خیلی زود بند می‌آید. گاهی اوقات نوزادان از محرك‌های زیاد و شدید اطراف خود خسته می‌شوند و نیاز به استراحت دارند.
  •    كودك را از دنیای واقعی محروم نكنید
درست است كه نوزادان گاهی به‌دنبال آرامش و استراحت می‌گردند اما مواقعی هم هست كه دوست دارند دنیای واقعی را تجربه كنند. حس شنوایی نوزادان از زمانی كه داخل رحم زندگی می‌كنند تكامل می‌یابد و آنها حتی وقتی در شكم مادر هستند صدای حرف زدن مادر یا آواز خواندن پدر را می‌شنوند. بنابر این هیچ لزومی ندارد حالا كه به دنیا آمده‌اند در اطراف آنها صدای‌تان را پایین بیاورید یا وقتی نزدیك او هستید پچ‌پچ كنید. با صدای معمولی حرف بزنید و مثل گذشته آواز بخوانید. بعضی نوزادان حتی با صدای یكنواخت جاروبرقی آرام می‌شوند!



نکته : خواب شبانه كه برای ما یك موضوع عادی است برای كودك نوپا می‌تواند منشا ترس و اضطراب باشد بنابراین او زمان خواب گریه می‌كند



از 6 ماهگی تا یك سالگی

  •     چرا گریه می‌كنند؟
در 6 ماهگی كودك وقتی دست‌هایش را باز می‌كند، شما او را در آغوش خواهید گرفت یا وقتی توپ كوچولویش را به گوشه اتاق پرت می‌كند شما حتما آن را برایش خواهید آورد. او در ذهنش در حال ترتیب دادن فهرستی از علت و معلول‌هاست! همزمان شما می‌توانید برخی تغییرات شخصیتی را در فرزندتان مشاهده كنید: نی‌نی شما كه شدیدا گریه می‌كرد، این روزها خوشحال‌تر به‌نظر می‌رسد یا برعكس! اگر نگاهی به لثه‌های ملتهب او بیندازید هم علت گریه‌اش را می‌فهمید و هم گاز گرفتنش را ! نخستین دندان شیرخواران معمولا در سنین 6 تا 10 ماهگی ظاهر می‌شود و این موضوع برای آنها بسیار دردناك است.  به علاوه در این سن كودك در حال آموختن یك مفهوم شناختی نیز هست و آن «دائمی بودن اشیا» است. وقتی شما از جلوی دید او كنار می‌روید، او فكر می‌كند شما از بین می‌روید! بنابراین هر بار كه اتاق را ترك می‌كنید می‌ترسد كه دیگر شما را نبیند! و چون نمی‌تواند شما را صدا كند یا از شما بپرسد كه آیا برمی‌گردید یا خیر؟ از تنها ابزار ارتباطی خودش استفاده می‌كند: گریه می‌كند. كم‌كم او یاد می‌گیرد كه وقتی گریه می‌كند شما دوان‌دوان به سراغش خواهید آمد.



    چه باید كرد؟
  •    به او یاد بدهید خودش را آرام كند
یكی از انواع گریه‌ها كه به سادگی قابل شناسایی است گریه ناشی از خستگی است. این مدل گریه معمولا قطع و وصل می‌شود. اگر اجازه دهید تا كودك خودش خودش را آرام كند درس ارزشمندی به او داده‌اید. اگر دقیقا هر بار كه شما اتاق را ترك می‌كنید او گریه می‌كند سعی كنید با بازی‌هایی مثل «دالی» مفهوم دائمی بودن اشیا را به او یاد بدهید. به این ترتیب هر وقت شما اتاق را ترك می‌كنید او می‌فهمد كه هنوز وجود دارید!
  •    هر بار یك چیز را تغییر دهید
سعی كنید توجه او را آرام آرام به یك چیز جدید معطوف كنید اما نباید كودك را با اسباب‌بازی‌های جدید بمباران كنید! آهسته و قدم‌به قدم پیش بروید.
  •    به او دندان‌گیر بدهید
هر چند دندان در آوردن نشانه‌هایی مانند زیاد شدن آب دهان، التهاب لثه‌ها یا گاز گرفتن دارد اما این نشانه‌ها در همه نوزادان ظاهر نمی‌شوند؛ بعضی از آنها فقط با گریه كردن نشان می‌دهند كه در حال دندان درآوردن هستند. می‌توانید با قرار دادن دندان‌گیر در یخچال و خنك كردن آن به كم شدن درد كودك كمك بزرگی كنید.



ازیك سالگی تا 2سالگی

  •   چرا گریه می‌كنند؟
در این سن كودكان شروع به حرف زدن می‌كنند اما همچنان برای بیان همه احساسا‌ت‌شان ناتوانند مثلا اگر یكی از همبازی‌ها زمان بازی اسباب‌بازی آنها را بردارد ممكن است احساس درماندگی و ناراحتی كنند و به همین دلیل شروع به گریه می‌كنند. در این سن همچنین ترس‌های كودك هم شروع می‌شود: ترس از تاریكی، از سگ و رعد و برق. در این سن كودك نوپای شما تلاش دارد تا گریه‌اش را كنترل كند اما شما نباید بیش از حد از او انتظار داشته باشید. مثلا خواب شبانه كه برای ما یك موضوع عادی است برای كودك نوپا می‌تواند منشا ترس و اضطراب باشد بنابراین او زمان خواب گریه می‌كند.




    چه باید كرد؟

  •    خونسرد باشید
كودكان در این سن یاد می‌گیرند با گریه كردن  می‌‌توانند شما را متوجه خود كنند و به خیلی از خواسته‌های‌شان برسند بنابراین گاهی این كار را با اشتیاق انجام می‌دهند. شما نباید به گریه كودكان در این سن بیش از حد اهمیت بدهید چرا كه این كار او را تشویق به گریه بیشتر می‌كند. خونسرد باشید.
  •    حواس‌تان به كودك‌تان باشد
هیچ‌چیز خجالت‌آورتر از این نیست كه یك فسقلی جیغ‌جیغو در وسط جمع نگاه همه را به طرف شما جلب كند اما در چنین مواقعی شما نباید به اطرافیان توجه كنید؛ آن‌ها با نگاه ملامت‌بارشان یا پیشنهادهای غیر مفیدشان به شما هیچ كمكی نمی‌كنند. فقط ممكن است حواس شما را از توجه به فرزندتان پرت كنند و باعث شوند شما برای ساكت كردن فرزندتان كاری انجام دهید كه در درازمدت به ضررتان است. سعی كنید با كودك‌تان به یك گوشه خلوت بروید و مشكل را در آرامش و فقط بین خودتان حل كنید.
  •   كلمات را به او یاد بدهید
در چند سال آینده مجبور خواهید بود حدود یك میلیون بار به كودك‌تان یادآوری كنید كه با شما «حرف بزند»! سعی كنید به او یاد بدهید به جای گریه كردن احساسات و خواسته‌هایش را با كلمات بیان كند. این كار هر چند خیلی سخت است ولی به كودك یاد می‌‌دهد كه احساساتش را با كلمات پیوند دهد.سعی كنید برای كودك‌تان مدل خوبی باشید. مثلا می‌توانید بگویید: «من امروز بی‌حوصله‌ام چون دلم درد می‌كند.» مادری تعریف می‌كرد كه به دخترنوپایش یاد داده بود بگوید: «من كمك می‌خواهم!» این كار باعث می‌شود شما بفهمید كه كودك‌تان به چه چیزی نیاز دارد.


ویدیو : چگونه گریه نوزاد را بند بیاوریم؟