چگونه عطـش را برطرف کنیم؟ :   احتمالا این خاطره در یك روز گرم از فصلی گرم رقم ...



چگونه برفک دهان برطرف کنیم , چگونه قوز پشت سر را برطرف کنیم؟ , چگونه تیک را برطرف کنیم

 

احتمالا این خاطره در یك روز گرم از فصلی گرم رقم خورده است؛ تابستان با گرمای طاقت فرسایش، می‌تواند با تشنگی ضمیمه شود و فصلی غیرقابل تحمل را ایجاد كند.  گرمای هوا باعث از دست رفتن بیشتر آب بدن شده و نیاز بدن به آن را افزایش می‌دهد. در واقع آب، اولین ماده غذایی و سالم‌ترین نوشیدنی است که 60 درصد بدن بزرگسالان و 80 درصد بدن نوزادان را تشکیل می‌دهد. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند، آقایان روزانه بیش از 2 لیتر و نیم و خانم‌ها 2 لیتر آب در روز مصرف کنند. در این میان افرادی که ناراحتی کلیه، ناراحتی‌های قلبی- عروقی و فشار خون دارند باید زیر نظر پزشک آب بنوشند. درصورت حل نكردن معضل تشنگی احتمال ایجاد مشكلات فراوانی وجود دارد. دكتر هاشمی، متخصص تغذیه در این باره توصیه‌هایی دارند كه درصورت رعایت آن‌ها می‌توان تابستان بی‌عطشی را سپری كرد.

عطش چیست؟

عطش همان تشنگی تعبیر می‌شود و تشنگی هم نیاز به نوشیدن آب است. این نیاز زمانی بروز پیدا می‌كند كه بدن در مقابل كم آبی كه با آن مواجه شده واكنش نشان می‌دهد. كم آب شدن بدن نیز زمانی رخ می‌دهد که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آب باشد. از سوی دیگر، عطش به نوعی تشنگی مفرط نیز تعبیر می‌شود كه در گرمای شدید و كم آبی‌های طولانی مدت یا ورزش‌های طولانی و سنگین رخ می‌دهد. وقتی بدن كم آب می‌شود، بزاق دهان را می‌گیرد و احساس خشكی دهان به‌وجود می‌آید. اگر در این مرحله كمبود آب جبران نشود، احساس ضعف، خستگی و سردرد ایجاد می‌شود. تشنگی در اصل علامت خطری برای كم شدن مایعات بدن است. كاهش مایعات نیز می‌تواند در اثر تعریق زیاد، اسهال، استفراغ، تب، آفتاب سوختگی یا رژیم غذایی اتفاق بیفتد.

حواس تان به میزان آب بدن تان باشد

آنچه مسلم است همه برای ادامه حیات و فعل و انفعالات درون بدن به آب نیاز دارند و این میزان نیاز به‌طور متوسط 8 تا 01 لیوان است كه در كودكان كمتر است اما در بزرگسالان تغییری نمی‌كند. چه بسا افراد مسن كه نسبت به نیاز بدن‌شان به آب كمتر حساس می شوند اما باید 8لیوان آب را حتما در طول روز مصرف كنند تا سلول‌های بدن دچار كم‌آبی نشوند. در مورد افراد دیابتی به‌دلیل ماهیت بیماری كه افزایش دفع ادرار را به همراه دارد، نیاز بیشتری به آب دارند كه بسته به سطح قندخون باید با پزشك معالج در مورد میزان مصرف آب مشورت كنند. بسته به سطح فعالیت افراد و قرارگیری آن‌ها در معرض گرما میزان مصرف تغییر می‌كند و افراد به‌طور معمول آب را از طرق مختلف در طول روز از دست می‌دهند بنابراین باید بسته به میزان فعالیت میزان دریافت آب را تنظیم كرد.

روش رفع عطش

آب به‌طور معمول به دلیل تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع از دست می‌رود. در همین زمان است كه مكانیسم تشنگی به‌وجود می‌آید و بدن به نوعی نشان می‌دهد كه به آب نیاز دارد. بنابراین نوشیدن آب كافی و فراوان بسیار اهمیت دارد. در فصول گرم سال و به‌ویژه تابستان كه آب بیشتری از طرق مختلف از دست می‌رود، عطش و تشنگی زودتر بروز پیدا می‌كند. راهكار اصلی رفع عطش در اصل نوشیدن میزان كافی آب است در كنار آب می‌توان از نوشیدنی‌هایی مانند چای کمرنگ و آبمیوه‌های متفاوت نیز برای رفع تشنگی استفاده كرد.  به این نکته باید توجه کنید، برای تامین آب مورد نیاز بدن نباید از نوشیدنی‌های ناسالم استفاده کرد؛ مثلا مصرف زیاد برخی نوشابه‎های گازدار و کافئین‎دار عوارض جسمی دارند و موجب کاهش کلسیم بدن می‎شوند.

خوردن ناگهانی آب فراوان می‌تواند مشكلات گوارشی و سوء هاضمه در فرد ایجاد كند. توصیه می‌شود بدن به چنین حالتی نرسد و هر نیم تا یك ساعت باید دست‌كم نیم فنجان آب به بدن رساند.

 

چای با تشنگی چه می‌كند؟

آب مایعی است كه در تمام واكنش‌های بدن شركت دارد و وجود آن برای فعل و انفعالات مختلف در بدن و در نتیجه ادامه حیات انسان الزامی است. آب نیز مانند هوا و غذا یكی از ضروریت‌های زندگی است. بنابراین باید همیشه و به‌صورت مداوم به بدن برسد و در زمان تشنگی هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین آب شود. چای نوشیدنی است كه به‌دلیل داشتن مواد آنتی اكسیدان و ضد‌سرطان برای بدن مفید است اما هیچ‌گاه جایگزین مناسبی برای آب نیست. چای به‌دلیل خاصیت مدر بودن باعث می‌شود، مقدار بیشتری از آبی كه از طرق مختلف به بدن می‌رسد، دفع شود. به‌طور كلی توصیه می‌شود، افراد هنگام تشنگی درصورت دسترسی به آب از این نوشیدنی استفاده كنند.

خوراكی‌های ضد‌ تشنگی

 

چگونه املای دانش اموزان را برطرف کنیم , چگونه دلتنگیمان را برطرف کنیم , چگونه شک همسرمان را برطرف کنیم

 

فیبرها در نگهداری آب نقش مهمی دارند بنابراین خوراكی‌های فیبردار گزینه‌های مناسبی هستند. علاوه بر میوه‌ها، سبزی‌ها هم منبع بسیار مناسب فیبر و در نتیجه آب هستند. كاهو، خیار، كرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می‌دارند باعث استمرار و تداوم آب‌رسانی به بدن می‌شوند. در مقابل برخی خوراكی‌ها مانند انواع شیرینی و كباب و جگر تشدید‌كننده تشنگی هستند و در فصول گرم سال كه احتمال كم‌آبی بیشتر است باید از خوردن آن‌ها پرهیز كرد.

میوه‌های تابستانی تشنگی را برطرف می‌كنند؟

میوه‌ها علاوه بر نقشی كه در تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر مورد نیاز بدن دارند، نقش مهمی نیز در پیشگیری و درمان انواع سرطان، بیماری‌های قلبی - عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی ایفا می‌كنند. علاوه بر این، آن‌ها به‌طور كلی یكی از منابع حاوی آب هستند و می‌توان بخشی از نیاز بدن به آب را از طریق میوه‌ها تامین كرد. میوه‌ها در ساختمان خودشان فیبر دارند و این فیبر در دستگاه گوارش باعث ماندگاری آب و تحویل تدریجی آب به جریان خون می‌شود و به این ترتیب تاخیر زیادی در احساس تشنگی به‌وجود می‌آید اما باید دانست كه بدن نیاز به آب خالص هم دارد و روزانه 8 لیوان آب برای ادامه حیات و حفظ آن ضروری است كه بخشی از آن را می‌توان از طریق میوه‌ها به‌دست آورد.

خاك‌شیر و عرقیجات گیاهی می‌توانند رفع عطش ‌كنند؟

به‌طور كلی 2 مسئله مطرح است، یكی نیاز بدن به آب و دیگری احساس تشنگی. زمانی كه درباره احساس تشنگی بحث می‌شود برخی از نوشیدنی‌ها مثل شربت آبلیمو كه به‌دلیل وجود آبلیمو در آن باعث ترشح بزاق بیشتر می‌شوند، احساس تشنگی را زودتر برطرف می‌كنند ولی این به آن معنا نیست كه نیاز بدن به آب تامین شده است. نوشیدنی مانند خاك‌شیر به‌دلیل داشتن دانه‌های خاك‌شیر كه آب را درون خود حبس می‌كند و چند برابر ظرفیت می‌تواند ذخیره آب داشته باشد در زمان تشنگی نوشیدنی بسیار مناسبی است. این دانه‌ها در دستگاه گوارش آب را در داخل خود نگه می‌دارند و به‌تدریج آن را به بدن تحویل می‌دهند و نیاز بدن را در مدت طولانی‌تر نسبت به آب تامین می‌كنند. نوشیدنی دیگری كه می‌توان نام برد تخم شربتی است كه عملكردی مشابه خاك‌شیر دارد و به‌دلیل نگه داشتن آب درون خود باعث می‌شود، فرد دیرتر احساس تشنگی كند اما از آن‌جا كه این نوشیدنی‌ها با شكر مصرف می‌شوند باید در میزان استفاده از آن‌ها احتیاط كرد چون مصرف بیش از اندازه آن‌ها موجب اضافه وزن و چاقی می‌شود. بهتر است آنها را یا بدون شكر یا با حداقل شكر مصرف كرد.

خنكی آب  تاثیری دارد؟

میزان خنكی آب می‌تواند در رفع علائم تشنگی موثر باشد. یكی از وظایف آب تنظیم دمای بدن است. زمانی كه فرد دچار كم آبی می‌شود، بالطبع دمای بدن نیز دچار تغییراتی شده و علائم نسبت به كم آبی شدیدتر می‌شود. زمانی كه آب خنك همراه با یخ مصرف می‌شود چون دمای بدن را به‌خصوص در قسمت فوقانی دستگاه گوارش برای مدت كوتاهی پایین می‌آورد، احساس لذت‌بخش‌تری دارد ولی این موضوع ربطی به نیاز سلول‌های بدن به آب ندارد. به هرحال بدن به مقدار معینی آب نیاز دارد و دمای آن آب اهمیت چندانی ندارد مگر در حالت گرمازدگی. در گرمازدگی كه فرد دچار بی‌حالی می‌شود یكی از درمان‌ها غوطه‌ور كردن فرد در یخ است اما در حالت رفع تشنگی نوشیدن آب‌یخ مزیتی از لحاظ سلامت بر نوشیدن آب با دمای معمولی ندارد. حتی در مواردی ممكن است شوك حرارتی نیز به فرد وارد شود.

منبع : javaneparsi


ویدیو : چگونه عطـش را برطرف کنیم؟