چگونه در انتخابات الکترونیکی شرکت کنیم؟ : رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران ...



چگونه شرکت ثبت کنیم , چگونه شرکت خود را ثبت کنیم , چگونه در مجالس عزاداری شرکت کنیم؟

رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران گفت: اخذ رای الکترونیکی و صندوق‌های شیشه‌ای اطمینان مردم در انتخابات را بیشتر می‌کند.

علی اصغر ناصربخت، معاون سیاسی فرماندار تهران و رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مراحل اخذ رای الکترونیکی با بیان اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری 92، 3420 صندوق اخذ رای در تهران وجود داشت، گفت:‌ معمول است که با توجه به افزایش تعداد رای‌دهندگان در هر دوره انتخابات، 15 درصد به تعداد صندوق‌های رای تهران بیفزاییم، بنابراین برای انتخابات امسال در تهران چهار هزار صندوق رای خواهیم داشت.

وی افزود: در تهران 16 هزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی در محل شعب اخذ رای نصب می‌شود یعنی 4 دستگاه در هر شعبه. کل فرایند انتخابات نیز از مرحله ثبت‌نام تا شمارش آرا و اعلام نتیجه آن به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. برگزاری الکترونیکی انتخابات موجب می‌شود که در کمترین زمان آرای اخذ شده شمارش شوند.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران در ادامه با بیان اینکه مقدمات تهیه دستگاه‌های اخذ رای از طریق وزارت کشور در حال انجام است و اعتبار آن هم تأیید شده است، اظهار کرد: این دستگاه‌ها با دانش داخلی ساخته شده و تا زمان برگزاری انتخابات تمام 16 هزار دستگاه در اختیار شعب اخذ رای قرار می‌گیرند.

وی درباره نحوه اخذ رای الکترونیکی گفت:‌ وقتی فردی به شعبه اخذ رای می‌رود، شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه می‌دهد که شناسنامه وی کنترل دستی شده و شماره ملی وی هم به صورت مکانیزه چک می‌شود تا مشخص شود فرد در شعبه دیگری رای نداده است. پس از مرحله چک توسط عامل اجرا و نظارت در شعبه، یک کارت الکترونیک در اختیار فرد قرار می‌گیرد. وی به پای دستگاه رفته و کارت را به دستگاه ارائه می‌کند. پس از آن‌که دستگاه کارت را مجاز شناخت، رأی دهنده با ورود کد داوطلبی خود،‌ رأی خود را معین و ثبت می‌کند.

ناصربخت در ادامه اظهار کرد: پس از ثبت نهایی در حافظه دستگاه رای دهنده رأی خود را به صندوقی که در ذیل دستگاه قرارگرفته می‌اندازد و می‌بیند که رای در صندوق رای انداخته شود. فرد فقط با کارت الکترونیک خود می‌تواند یک‌بار رأی دهد.

به گفته وی وجود شناسنامه و کارت ملی برای رای دادن الزامی است.

معاون سیاسی فرماندار تهران در ادامه با بیان اینکه فرایند انتخابات همیشه روشن و واضح بوده و تعداد زیادی افراد از دستگاه‌های مختلف بر روند انتخابات نظارت دارند، خاطرنشان کرد: حق مردم است که فرایند رای‌گیری با ساز و کار مدرن در دنیا هماهنگی داشته باشد. اخذ رای الکترونیکی و صندوق رای شیشه‌ای اطمینان مردم را افزایش می‌دهد.

ناصربخت در پایان افزود: قطعا ما به سمتی حرکت می‌کنیم که بیش از گذشته، اقبال مردم در انتخابات حاصل شود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران و 8 کلان‌شهر کرج، قم، کرمانشاه، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز و اصفهان به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود. 

 

اخبار سیاسی- ایسنا

 


ویدیو : چگونه در انتخابات الکترونیکی شرکت کنیم؟