چگونه خانه ای سالم داشته باشیم؟ (2) : ارگونومی اصطلاحی است که بیشتر در اداره‌ها ...


ارگونومی اصطلاحی است که بیشتر در اداره‌ها به کار گرفته می‌شود اما مبلمان و چیدمان هر اتاق باید از الگویی تبعیت کند که حرکت و وضعیت بدن در موقعیت درستی قرار گیرد.        پادشا - مهتاب مرادیان*: در مقالهٔ پیشین، تعدادی از مشخصه‌های خانهٔ سالم را مطرح کردیم که عبارت بود از: پاکی، حافظ محیط زیست و سادگی. در این مقاله به معرفی دیگر مشخصه‌ها می‌پردازیم.

مطلب مرتبط:

چگونه خانه ای سالم داشته باشیم؟ (1)



•    ارگونومی:

چگونه خانه ای زیبا داشته باشیم , چگونه پول خرید خانه داشته باشیم , چگونه کلیه ای سالم داشته باشیم

ارگونومی اصطلاحی است که بیشتر در اداره‌ها به کار گرفته می‌شود اما مبلمان و چیدمان هر اتاق باید از الگویی تبعیت کند که حرکت و وضعیت بدن در موقعیت درستی قرار گیرد. در خانهٔ سالم، آشپزخانه طوری طراحی شده که به همهٔ کابینت‌ها دسترسی خوبی داشته و فضای مناسبی را در اختیار کاربران آشپزخانه قرار دهد.

سرویس‌های بهداشتی، اندازهٔ استانداردی داشته باشند و استفاده از آن‌ها راحت باشد و هوا به خوبی در جریان باشد. در اتاق خواب‌ها بالش‌های مناسبی پیدا می‌کنید بالش‌هایی که شکل گردن دارند تا از درد گردن جلوگیری کنند. محل نشیمن نیز با مبلمانی طراحی شده که استراحت عمیقی را اجازه می‌دهد و همزمان برای حفاظت از ستون فقرات ساکنین فکری شده است.

جای پریزها و کلیدها طوری طراحی شده که حرکت در خانه راحت است و بدون استرس کارهای روزمره انجام می‌شود.

•    داشتن فضای سبز:

گیاهان فقط نقش زیبایی در طراحی ندارند بلکه رشد گیاهان در خانه روح انسان را تغذیه می‌کند و با طبیعت آشتی می‌دهد. برخی از دانشمندان معتقدند گیاهان خانگی هوا را تمیز می‌کند. به هر صورت، تحقیقات نشان می‌دهد برخی از گیاهان گازهای سمی خانه مانند فرمالدیین، بنزن و منواکسیدکربن را جذب می‌کنند. در یک خانهٔ سالم حداقل دو گیاه در هر سه متر وجود دارد. اتاق‌هایی که سقف بلندی دارند گیاهان بیشتری لازم است.

برای جلوگیری از آلرژی‌های مختلف، گیاهانی در الویت‌اند که در آب پرورش پیدا می‌کنند. پنجره‌هایی که رو به آسمان و یا فضای سبز باشد انرژی خوبی دارد و کف خانه از نور طبیعی تغذیه می‌شود. گیاهانی مانند بامبو، گل همیشه بهار، گیاه عشقه، داوودی، سوسن و ... از جمله نمونه‌هایی هستند که می‌توانیم در خانه استفاده کنیم.

•    نور شفابخش:

لامپ درخشان ویتامین دی، هورمون‌های بدن را متعادل می کندو سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. افسردگی را کاهش داده و گرفتگی‌های بدن را رفع می‌کند. در خانهٔ سالم، نور طبیعی را با نور مصنوعی ترکیب کرده‌اند و برای دعوت از خورشید، برخی از پنجره‌ها پرده ندارند. بقیهٔ پرده‌ها هم طوری طراحی شده‌اند که نور را کم می‌کنند ولی کاملاً از بین نمی‌برند یعنی فقط حس امینت در ساکنین ایجاد می‌کنند.

•    آگاهی از رنگ‌ها:

چگونه کلیه سالم داشته باشیم , چگونه کلیه های سالم داشته باشیم , چگونه پوستی سالم داشته باشیم

هیچ چیز به اندازهٔ رنگ دیوارها و مبلمان بر طراحی اتاق تأثیر ندارد. مطالعات بسیاری نشان داده رنگ‌های به خصوصی بازخوردهای روانشناسی خوبی دارد. به طور مثال، آبی فشار خون را پایین می‌آورد، رنگ قرمز، ضربان قلب را بالا می‌برد. تحقیقات پیشنهاد می‌کنند استفاده از برخی رنگ‌ها روند درمان بیماری‌ها را تسهیل می کند. به هرحال هر رنگی خاصیت خودش را دارد و شاید تاثیرش به همان اندازه نسبی باشد که اثر انگشت هر شخص. طراحانی که آگاه هستند رنگ‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که با ساکنین آن مکان تناسب دارد.

•    زنده کردن عنصر آب در محیط خانه:

در حدود پنج هزار سال پیش، درمانگران با آب بیماران خود را درمان می‌کردند. در یونان باستان حمام‌های درمانی تجویز می‌شد. امروزه نیز پزشکان آب درمانی را بری کاهش دادن درد پیشنهاد می‌کنند.

داشتن وان در حمام خانه یکی از مکان‌های درمانی خوبی می‌تواند باشد که البته امروزه بیشتر به عنوان فضای تجملی به حمام اضافه می‌شود. همچنین تصفیهٔ آب برای استفاده در وان، مفید است، چرا که باکتری‌ها و دیگر مواد سنگین را پاک می‌کند.

•    جریان صداهایی نرم و روان:

عکس‌ها نمی‌توانند حس تجربهٔ سلامتی را به انسان منتقل کنند. داشتن بادآویز نزدیک پنجره که با باز کردن آن، جریان هوا منجر به صدای لطیفی در خانه شود و همچنین گیاهانی که با جریان هوا تکان بخورند، همگی حس آرامش و سلامتی را به ارمغان می‌آورند. برای آرامش بیشتر اضافه کردن کمی روغن‌های گیاهی و درمانی فضای پاک‌تری را در خانه به وجود می‌آورد.

•    داشتن فضایی مقدس:

چگونه رابطه سالم داشته باشیم و ازدواجی موفق؟ , چگونه رابطه سالم و ازدواجی موفق داشته باشیم ؟ , چگونه تغذیه سالم داشته باشیم

خانهٔ سالم برای جسم و روح مانند معبدی می‌ماند که با عشق و حساسیت زیاد طراحی شده است. بیشتر مالکان بدون توجه به حس درونی خود و نیاز اساسی خود برای داشتن چنین فضاهایی به طراحی خانهٔ خود می‌پردازند در حالی که ما احتیاج به فضایی داریم که برای نماز و نیایش خود مکانی اختصاصی فراهم کرده باشیم. حتی حمام‌ها و اتاق خواب‌ها جایی برای استراحت عمیق ما به شمار می‌آید. نقاشی‌هایی که از گذشتگان ما باقی مانده، نشانگر اهمیت این فضا در روح و روان ماست و این که چقدر ما در گذشته وصل بودیم به خالق خود.

نکاتی برای مراقبت از جسم:

حمام خود را از جعبهٔ شوینده‌ها پاک کنید.

ذخیره‌ها را در کمدها و انبار مرتب کنید.

کوسن‌های خاکی و کثیف را دور کنید.

رطوبت مانده در اتاق‌ها را خارج کنید.

مکانی را برای تمرین و رهایی بدن آماده کنید.

چگونه خانه ای شاد داشته باشیم , چگونه تبلیغات موفقی داشته باشیم؟ , چگونه صدای بم داشته باشیم

نکاتی برای مراقبت از خود:

انباشتگی را پاک کنید.

بعضی از وسایل مانند پتو را زیر آفتاب قرار دهید.

رنگ‌های انرژی‌بخش استفاده کنید.

گیاهان دارویی پرورش دهید مانند نعنا و ...

اتاق‌ها را با صدایی دلنواز آرام‌تر کنید.

نکاتی برای مراقبت از روح:

مکانی را برای دریافت بازخوردهای روح خود آماده کنید.

انباشتگی و ذخیره‌سازی را از هم تفکیک کنید.

برای ساده‌زیستی و تواضع آماده باشید.

در طراحی داخلی چیزهای طبیعی به کار برید.

به محیط ریست احترام بگذارید. ادامه دارد...

 *مدرس و مشاور کارگاه‌ها آموزشی: هنر پالایش مکان و ذهن

ادامه دارد...


ویدیو : چگونه خانه ای سالم داشته باشیم؟ (2)