چگونه اینترنت را برای کودکان امن کنیم؟ : با گسترش دامنه اطلاعات و کاربرد روزافزون ...


با گسترش دامنه اطلاعات و کاربرد روزافزون استفاده از کامپیوتر و اینترنت، ایجاد محیطی مناسب برای کودکان در این فضا از جمله دغدغه های والدین به شمار می رود.



هفته نامه عصر ارتباط - علی نعمتی: با گسترش دامنه اطلاعات و کاربرد روزافزون استفاده از کامپیوتر و اینترنت، ایجاد محیطی مناسب برای کودکان در این فضا از جمله دغدغه های والدین به شمار می رود. استفاده کودکان از کامپیوتر و اینترنت همواره باعث نگرانی والدین است، زیرا فضای مجازی همان قدر که دارای جنبه های مثبت و خوب است، به همان اندازه نیز می تواند برای کاربران خود دارای جنبه های منفی باشد، به خصوص که امروزه دسترسی به اینترنت به آسانی امکان پذیر شده است. بسیاری از افراد از استفاده فرزندان خود از اینترنت ابراز نگرانی می کنند و همگی بر ترس از ضررهای آن تاکید دارند.

این روزها می توان گفت که فرزندان ما اطلاعات کافی از وب و اینترنت دارند و تاحدودی با ویژگی های این فضا آشنا هستند و با کمک پدر و مادر، به آسانی می توانند اصول اولیه جست و جو را درک  کنند و از این طریق نیازها و سوالات علمی خود را به راحتی برطرف کنند. در این میان موتورهای جست وجوی معمول وب نیز به کودکان کم سن و سال همچون بزرگسالان خدمات می دهند.

اما حتی در موتورهای جست و جویی که فیلترهای میانه رو اعمال می کنند، برخی از مطالب و محتوا ممکن است برای ذهن کودکان مناسب نباشد. به همین دلیل شاید مرور و نمایش محتوای مناسب و مطابق با اصول اخلاقی از مهم ترین دلایل برای استفاده از موتورهای جست و جویی است که به طور خاص برای بچه ها طراحی شده اند.
چگونه از اینترنت گوشی برای کامپیوتر استفاده کنیم , چگونه اینترنت گوشی سامسونگ را فعال کنیم , چگونه اینترنت گوشی را فعال کنیم

از جمله ویژگی های این موتورهای جست و جو، شکل ظاهری آنهاست که بیشتر با روحیات کودکان یا نوجوانان مطابقت دارد. بی شک اجازه دادن به بچه ها برای استفاده و اجرای نتایج جست وجو در وب با استفاده از یک موتور جست و جوی ویژه کودکان به کاهش بار نگرانی ذهنی پدر و مادر در مورد امنیت کودکان در فضای مجازی کمک قابل توجهی می کند و احتمال اینکه محتوای نمایش داده شده به کودک از مطالب ضداخلاقی یا جاسوسی و هرزه نگاری دورتر باشد را بالا می برد.

گذشته از این، شما می توانید با دستکاری تنظیمات هر موتور جست و جود که هر ابزار جست و جویی دارای آن است به این امر کمک بیشتری کنید. از طرف دیگر شما می توانید از منابع جست وجوی این پایگاه برای آموزش بیشتر در مورد مسایل امنیتی گشت و گذار کودک در فضای مجازی استفاده کنید. در ادامه به معرفی 2 سایت ویژه کودکان می پردازیم.

موتور گوگل برای کودکان

سایت Kid Rex درواقع موتور جست و جوی سفارشی گوگل برای بچه ها است. محیط صفحه اصلی درست مانند نقاشی مدادرنگی یا مدادشمعی کودکانه است (با یک دایناسور محافظ). این موتور جست و جو از شیوه های جست و جوی اخلاقی و امن استفاده می کند و حتی المقدور سعی در نمایش تمام نتایج به شکلی فاقد مطالب نامناسب برای کودک می کند.

Kid Rex همچنین دارای یک پایگاه داده ویژه حاوی سایت های نامناسب و کلمات کلیدی هرزه است که به نمایش نتایج تمیز و عاری از آلودگی بیشتر کمک می کند.

سایت Quintura for kids توسط یاهو پشتیبانی و اداره می شود. این سایت، جست و جوی تصویر جالبی را با استفاده از کلمه کلیدی به کاربر نمایش می دهد. کافی است کودک شما کار جست وجو را با وارد کردن کلمه کلیدی در جعبه متن شروع کرده و سپس آن را با هر یک از کلمات کلیدی که موتور جست وجو به او نمایش می دهد، تغییر یا اصلاح کند.

Quintura در هر صفحه پنج نتیجه نمایش می دهد. ممکن است به این موضوع تاکنون توجه نکرده باشید، اما کلیک کردن روی آیکون های اطراف، شما را به پنج دسته جست و جو از پیش تعیین شده هدایت می کند: موسیقی، تاریخ، حیوانات، ورزشی (تفریح و سرگرمی) و بازی.

چگونه اینترنت همراه اول را غیر فعال کنیم , چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم , چگونه برنامه ریزی کنیم برای زندگی

راهکار ویندوز 8


همچنین شرکت های مختلف تولیدکننده نرم افزارها برای رفع نگرانی و نیاز والدین، به ساخت امکانات ایمنی برای کودکان اقدام کردند که والدین به کمک آنها می توانند بر امور انجام شده توسط کودکان نظارت داشته باشند.

به همین دلیل و با توجه به حساسیت این موضوع، شرکت مایکروسافت در ویندوز 8، امکاناتی را در اختیار والدین قرار داده تا بتوانند به راحتی به کنترل فرزندان شان بپردازند و علاوه بر نظارت روی فعالیت فرزندان شان، محدودیت هایی را در استفاده از اینترنت و نرم افزارها اعمال کنند. برای فعال سازی قابلیت Family Safety در ویندوز 8 باید یک کاربری جدید را برای فرزند خود ایجاد کنید، سپس روی این کاربری قابلبت مذکور را فعال کرده و در نهایت به اعمال تنظیمات موردنظر روی آن بپردازید. ابتدا برای ایجاد کاربری جدید در ویندوز باید به کنترل پانل مراجعه و در بخش User Accounts، روی گزینه Add a user کلیک کنید. پس از وارد کردن اطلاعات کاربر جدید باید با فعال سازی علامت چک مارک کنار عبارتIs this a child’s account? مشخص کنید که قصد دارید این کاربر را محدود و فعالیت های آن را کنترل کنید.

پس از ایجاد کاربری جدید باید به کنترل پانل بروید، سپس به بخش User Accounts and Family Safety رفته و در نهایت Family Safety را کلیک کنید.

در ابن بخش فهرستی از کاربران موجود در سیستم عامل برای شما نمایش داده می شود. برای اعمال تغییرات مربوط به هر کاربر روی آن کلیک کرده و در صفحه جدید به اعمال تغییرات دلخواه بپردازید. برخی تنظیمات قابل انتخاب در این بخش عبارتند از فعال و غیرفعال کردن قابلیت کنترل و فعال و غیرفعال کردن ایجاد گزارش از فعالیت های کاربر.

فیلتر وب


اعمال محدودیت دسترسی به سایت ها و دانلود فایل از اینترنت، اجازه دسترسی به برخی سایت ها یا مسدود کردن دسترسی به برخی سایت ها از جمله امکانات قابل استفاده در این بخش است.

چگونه اشتهای کودکان را زیاد کنیم , چگونه اینترنت همراه اول را فعال کنیم , خطرات شایع اینترنت برای کودکان

محدودیت زمانی


تعیین مدت زمان مجاز برای استفاده از رایانه، اینترنت یا نرم افزارها از جمله امکانات این بخش به شمار می رود. این محدودیت ها می تواند به صورت روزنه، هفتگی و... مشخص شود.

محدودیت بازی

ارایه مجوز اجرا یا عدم اجرای بازی ها روی رایانه از امکاناتی است که در این بخش در اختیار شما قرار می گیرد.

محدودیت برنامه


اگر دوست ندارید برخی نرم افزارها توسط فرزندانتان قابل اجرا باشد، می توانید از بخش کمک بگیرید.

مشاهده گزارش فعالیت ها

از دیگر بخش های قابل دسترسی در این صفحه، View activity reports است.

با استفاده از این گزینه می توانید جزییات فعالیت های صورت گرفته توسط کاربر را در قالب گزارش هایی مشاهده کرده و به این ترتیب فرزندان خود را کنترل کنید تا از خطرات احتمالی استفاده از رایانه و اینترنت در امان باشند.


ویدیو : چگونه اینترنت را برای کودکان امن کنیم؟