چه کسی نامه اوباما را به ایران آورد؟ :        «ایران در صورت تشدید تحریم‌های ...



 

 

نامه احمدی نژاد به اوباما , متن نامه احمدی نژاد به اوباما , اوباما ایران

 

 «ایران در صورت تشدید تحریم‌های نفتی، تنگه هرمز را خواهد بست.» این جمله‌ای است که این روز‌ها محل اصلی تنش بین ایران و غرب را به خلیج فارس و تنگه هرمز منتقل کرده است و فریاد غربی را بلند کرده چرا که بستن تنگه هرمز مساوی است با جلوگیری از انتقال ۴۰ درصد از محصولات نفتی به سراسر جهان و این یعنی اقتصاد در چالش غرب، متلاطم‌تر خواهد شد.

اما اولین واکنش غرب به این سخنان مسئولان نظامی ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز این بود که ایران قدرت بستن تنگه هرمز را ندارد و اگر تنگه بسته شود به راحتی باز خواهد شد.

ایران هم در جواب به این ادعای غرب و آمریکا ترجیح داد پاسخ عملی قاطع و دندان شکنی ارائه کند وبرای همین رزمایشی در آبهای خلیج فارس برگزار کرد تا‌ای ادعای واهی غرب را از ریشه بی‌اساس جلوه دهد.

نتیجه این شد که با برگزاری رزمایش ولایت ۹۰ در آبهای جنوبی ایران و اظهارات اخیر مقامات تهران درباره توان ایران در بستن تنگه هرمز، نگرانی و وحشت کشورهای غربی و هم پیمانان منطقه‌ای آنان بیشتر شده است. کار به جایی رسیده است که نیویورک تایمز مدعی شده، رئیس جمهور آمریکا نگرانی خود درباره تنگه هرمز را به مقام معظم رهبری اعلام کرده است و نامه‌ای درباره وضعیت تنگه هرمز به رهبری نوشته است.

هر چند این ادعای نیویورک تایمز هنوز تایید نشده است اما این واقعیت اساسی را نشان می‌دهد که ایالات متحده از قدرت ایران در بستن تنگه استراتژیک هرمز نگران است.

«نیویورک‌تایمز» مدعی شده که دولت آمریکا در پیامی به ایران اعلام کرده بستن تنگه هرمز «خط قرمز» واشنگتن محسوب می‌شود. در هر حال این نامه هنوز از سوی مقامات ایرانی تایید نشده و در صورت حقیقت بودن این ادعا از پاسخ ایران و آدرس دقیق کانال ارسال پیام هم اطلاعی در دسترس نیست.

مقام‌های آمریکایی تنها گفته‌اند که این کانال دولت سوییس؛ یعنی حافظ منافع آمریکا در ایران نیست. به نوشته نیویورک‌تایمز «نگرانی اصلی» آمریکایی‌ها این است که یک کاپیتان نیروی دریایی ایران «به خواست خود» دست به اقدامی تحریک‌کننده بزند که موجب شکل گرفتن رویارویی دو طرف شود و واشنگتن ناچار به پاسخ.

«فیلیپ جی کارنی»، سخنگوی کاخ سفید در رابطه با کانال ارسال پیام اوباما به «نیویورک‌تایمز» گفته که «به‌طور مرتب درخصوص طیفی از مسایل از این مکانیسم‌ها استفاده کرده‌ایم.»

البته «کارنی» برای آنکه گمانه‌زنی ویژه‌ای نشود این را هم اضافه کرده که «هر پیامی ما به دولت ایران داده‌ایم مشابه‌‌ همان چیزی است که به طور علنی اعلام کرده‌ایم»؛ مطلبی که بیشتر یک اطمینان خاطر به هم‌پیمانان آمریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی می‌ماند تا توضیح اضافی برای مخاطبان «نیویورک‌تایمز.»

اما گمانه زنی‌ها درباره اینکه نامه اوباما چطور به ایران رسیده است همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط، «پاتریک کلاوسن»، معاون مرکز تحقیقات «موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن» در مصاحبه با بخش خبری «یاهو»، گفته است که محتمل‌ترین گزینه‌ای که پیام اوباما را به ایران منتقل کرده باشد، داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه است که هفته گذشته سفری دو روزه به ایران انجام داده است.

این در حالی است که تا کنون مقامات دو کشور خبر ارسال و یا دریافت نامه‌ای با چنین مضمونی را تایید نکرده‌اند اما این احتمال نیز می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد چرا که تنها مقام خارجی که این روز‌ها به ایران آمده و با مقامات ایرانی دیدار داشته است وزیر خارجه ترکیه است.

داوود اغلو در روز‌های اخیر هم پیش از اینکه با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران دیدار کند با «بیل برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا در ترکیه دیدار کرده و بعد از آن بلافاصله به دیدار لاریجانی رفته است.

پس از دیدار لاریجانی و داوود اغلو، رئیس مجلس ایران در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که ایران تمایل دارد مذاکراتی جدی با غرب در مورد موضوع هسته‌ای برگزار کند که این امر احتمال نامه رسان بودن وی را به حقیقت نزدیک می‌کند. وی همچنین اعلام کرد که همه موضوعات با مذاکره حل خواهد شد، اما مذاکراتی جدی و نه بی‌فایده.

در هر حال منابع دیپلماتیک در اروپا اعلام کردند دولتهای غربی در حال رایزنی با یکدیگر برای روبرو شدن با وضعیت اضطراری بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران هستند.

روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» نیز در تحلیلی به قلم «رودولف چیملی» در مطلبی به بررسی عواقب بسته شدن تنگه مهم و استراتژیک هرمز توسط ایران به عنوان پاسخی به اقدامات خصمانه غرب علیه کشورمان پرداخته و در این زمینه به کشورهای غربی هشدار داد.

در این میان به نظر می‌رسد پنتاگون تلاش می‌کند تا روابط واشنگتن-تهران را عادی نشان دهد و «جرج لیتل» سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون ۲۱ دی ماه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت: تنش در روابط واشنگتن-تهران کاهش یافته است.

«جانکربی» دیگر سخنگوی پنتاگون نیز اعزام دو ناو هواپیمابر به آبهای خلیج فارس را بی‌ارتباط به تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز دانست و تاکید کرد که این ناو‌ها به حرکت خود ادامه خواهند داد.

آنچه مسلم است، تنگه هرمز تنها به دلیل انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی برای آمریکا مهم نیست. آمریکا ۳۰ میلیارد دلار بابت جنگنده‌های «اف-۱۵ اس آ» از عربستان می‌گیرد و سه و نیم میلیارد دلار بابت سامانه ضدموشک «تاد» از شیخ‌نشین امارات دریافت می‌کند. لندن هم برای آنکه از این دلارهای نفتی که خرج مهمات می‌شوند بی‌نصیب نماند، آنگونه که «رویترز» به نقل از منابع وزارت دفاع بریتانیا گزارش داده می‌خواهد ۴۸ جنگنده «تایفون یورو فای‌تر» به عربستان بفروشد که تمامی این‌ها نیاز آمریکا و غرب به تنگه هرمز را بیشتر می‌کند.

ارسال نامه از سوی اوباما به مقام معظم رهبری نیز درباره این تنگه نشان از اهمیت بسیار تنگه هرمز برای مقامات آمریکایی است و باید منتظر ماند و دید وجود این نامه از سوی مقامات کشور تایید می‌شود یا خیر و در ‌‌نهایت باید دید پیغام رسان آمریکا به ایران چه کسی بوده است؟../شفاف



ویدیو : چه کسی نامه اوباما را به ایران آورد؟