چه کسی شانس بالایی برای ریاست جمهوری عراق دارد؟ :   اخبار بین الملل - چه کسی ...



آیا فیس بوک بر انتخابات ریاست جمهوری کاخ سفید تاثیر دارد؟ , پیش بینی برنامه کودک برای ریاست جمهوری ترامپ , حداقل تعداد رای برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

 

اخبار بین الملل - چه کسی شانس بالایی برای ریاست جمهوری عراق دارد؟

سخنگوی سابق فراکسیون ائتلاف کردستان، اعلام کرد که مسعود بارزانی ظرف 24 ساعت آتی نام نامزد کردها برای تصدی پست ریاست جمهوری را اعلام می‌کند.

به گزارش (ایسنا)، موید طیب، سخنگوی سابق فراکسیون ائتلاف کردستان در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط عنوان داشت: فاضل میرانی، دبیر حزب دموکرات کردستان تاکید کرده است که گروه‌های سیاسی کرد مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق را موظف کردند تا نام نامزد کردها برای تصدی پست ریاست جمهوری را اعلام کند.

وی تاکید کرد، برهم صالح، نامزد کردها برای تصدی پست ریاست جمهوری است و وی با نجم‌الدین کریم، از رهبران ائتلاف میهنی کردستان و استاندار کنونی کرکوک رقابت کرده بود، اما برهم صالح شانس بیشتری در رقابت برای تصدی این پست دارد.

از سوی دیگر، طیب خاطرنشان کرد، گروه‌های سیاسی کردستان بارزانی را موظف کرده‌اند تا موضع یکپارچه کردها را اعلام کند که براساس آن، گروه‌ها و احزاب مختلف کرد به صورت نهایی تصمیم گرفته‌اند در دولتی که نوری مالکی ریاست آن را برعهده دارد، مشارکت نداشته باشند.

وی افزود: تلاش‌های مالکی برای جلب نظر طرف‌های کرد کاملا شکست خورده است.

پیش‌تر نیز نام سلیم الجبوری، رهبر ائتلاف "دیالی هویت ماست" برای تصدی پست ریاست پارلمان عراق مطرح شده بود.

این در حالی است که محمد خالدی، از رهبران ائتلاف متحدون به رهبری اسامه نجیفی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: اهل تسنن هنوز تصمیم قطعی در مورد این کاندیداتوری نگرفته‌اند، پس از این که اسامه نجیفی بر اساس توافق با ائتلاف اتحاد ملی اعلام کرد که برای تصدی پست ریاست پارلمان نامزد نمی‌شود اما نوری مالکی با این وجود بر کاندیداتوری خود برای پست نخست وزیر تاکید کرد، شرایط تغییر کرده است و اسامه نجیفی دیگر خود را به این تعهدات پایبند نمی‌بیند.

وی افزود: با وجود تمام اختلافاتی که میان طرف‌های مختلف از جمله اهل تسنن وجود دارد اما تقریبا توافقی بر سر نامزد اهل تسنن برای ریاست پارلمان وجود دارد و مانعی در مقابل روند قانون اساسی وجود نخواهد داشت.

خالدی تصریح کرد: مشکل در حال حاضر در داخل ائتلاف اتحاد ملی است که نتوانسته است نوری مالکی را از کاندیداتوری منصرف سازد و این مساله منجر شد تا جلسه پارلمان به پس از عید فطر موکول شود تا طرف‌ها به راه‌حلی برای این بحران دست یابند. 

اخبار بین الملل - ایسنا

 


ویدیو : چه کسی شانس بالایی برای ریاست جمهوری عراق دارد؟