چه نمایندگانی سوالات حاشیه‌ ای می پرسند؟ : روز گذشته اعضای فراكسیون رهروان ...


روز گذشته اعضای فراكسیون رهروان ولایت، به عنوان مهم‌ترین اجتماع نمایندگان مجلس نهم ضمن رسیدگی به موضوع سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی به بررسی راهكارهای موثر در بهبود روابط بین پاستور و بهارستان ازجمله حذف سوالات حاشیه‌یی و غیرضروری نمایندگان پرداختند. تابناک: روز گذشته اعضای فراكسیون رهروان ولایت، به عنوان مهم‌ترین اجتماع نمایندگان مجلس نهم ضمن رسیدگی به موضوع سیاست‌های كلی اقتصاد مقاومتی به بررسی راهكارهای موثر در بهبود روابط بین پاستور و بهارستان ازجمله حذف سوالات حاشیه‌یی و غیرضروری نمایندگان پرداختند.

روزنامه اعتماد نوشت:  اعضای این فراكسیون همچنین اعلام داشتند «از طرح سوالاتی كه ارزش افزوده‌ای برای مردم در راستای حل مشكلات جامعه ایجاد نمی‌كند تا حد امكان جلوگیری شود».

ایرج ندیمی، یكی از اعضای این فراكسیون به جزییات همین جلسه می‌پردازد. به گفته این عضو كمیسیون اقتصادی، ما با مدیریت خود تلاش داریم جلوی چنین برداشت‌ها و تعاریف جمعی گرفته شده و به جای آن افكار عمومی و رسانه‌ها برداشت‌شان به تمامی نمایندگان بسط پیدا نكند و متوجه باشند كه چه كسانی اقدام به انتشار بیانیه یا طرح سوال حاشیه‌یی می‌كنند.

‌ روز گذشته برخی اعضای فراكسیون رهروان ولایت از تصمیم فراكسیون رهروان ولایت برای حذف سوالات اضافی از وزرای دولت خبر دادند. منظور فراكسیون اكثریت مجلس از سوالات اضافی نمایندگان چیست؟

در مورد سوال نمایندگان از دولت چند دیدگاه وجود دارد كه به مناسبات بین مجلس و دولت مربوط می‌شود. پیگیری حقوق مردم از سوی نمایندگان بیشترین بخش سوالات نمایندگان از وزرا را تشكیل می‌دهد كه این سوالات بیشتر به دنبال تعویق در اجرای خواسته نماینده برای رفع نیاز مردم و حوزه انتخابیه مطرح می‌شود. در واقع بیشتر سوالات نمایندگان ریشه عمومی و مردمی دارند به همین خاطر نمی‌توان از سوالات نمایندگان خرده گرفت یا ایرادی به آن وارد كرد. از سوی دیگر سوال نماینده از دولتمردان یكی از اختیارات و وظایف قانونی او است، لذا نمی‌توان این حق را از نماینده گرفت. البته این موضوع و مساله در مورد تمامی سوالات صدق نمی‌كند. برخی نمایندگان در مجلس هستند كه سوالات را با اهداف سیاسی و در جهت تخریب جناح‌های و جریان‌های سیاسی غیر خودی مطرح می‌كنند.

‌ ‌ فكر می‌كنید طرح چنین سوالات حاشیه‌‌‌یی و تخریبی چه نقشی در روابط مجلس و دولت خواهد داشت؟

مطمئنا سوالاتی كه مردم و نیاز جدی یا روزمره آنان را مورد هدف قرار ندهد نمی‌تواند بهبود سطح كیفی زندگی آنان را در بر داشته باشد. از طرف دیگر لازم است كه هم دولت و هم مجلس در جهت بهبود روابط متقابل گام بردارند تا مسائل و مشكلات مهم داخلی و خارجی كشور را حل كنند. طرح سوالات حاشیه‌یی بدون شك در روند بهبود رابطه بین مجلس و دولت وقفه و مشكل ایجاد می‌كند كه باید از آن پرهیز كرد.

‌توصیه شما برای پرهیز نمایندگان از سوالات حاشیه‌ای چیست؟


نمایندگان در واقع باید سوالاتی با هدف خدمت‌رسانی به مردم و روشنگری بپرسند و تا حد ممكن از طرح سوالاتی كه امكان حاشیه‌سازی در روابط مجلس و دولت دارد پرهیز‌كنند .

‌ ‌‌در این جلسه، برخی اعضای جبهه پایداری كه عضو فراكسیون رهروان ولایت نیستند نیز حضور داشتند.

نمایندگان می‌توانند در جلسات غیر عضو نیز حاضر شوند.

‌گفته می‌شود این نمایندگان با تصمیم فراكسیون رهروان مبنی بر حذف سوالات زاید از دولت مخالفت كردند.

در این جلسه یكی از نمایندگان اعضای جبهه پایداری به طرح سوال از آقای بیژن زنگنه درباره دریافت پول یكی از وزرای دولت دهم از شیوخ عرب اشاره داشتند. البته این سوال خارج از دستور فراكسیون رهروان و بدون برنامه از سوی ایشان اعلام شد.

‌ این طرح سوال در صحن علنی مجلس متوقف شد. نظر فراكسیون درباره این سوال چه بود؟

اعضای شورای مركزی با این طرح سوال موافق نبودند و این سوال را در دستور كار خود برای جلسات آینده فراكسیون یا صحن علنی قرار ندادند، چراكه این سوال خودش نمونه‌یی از سوالات حاشیه‌یی بوده و مردود است.

‌ نامناسب و مردود؟

بله. این سوال نه معیشت مردم را پوشش می‌دهد و نه ساختار و سندیت دارد كه بتوان مورد بررسی قرار داد. اعضای فراكسیون رهروان ولایت در تلاش هستند تا از سوالاتی كه تنها باعث خدشه‌دار شدن روابط بین دولت و مجلس می‌شود پرهیز كنند. سوالاتی كه نه دغدغه مردمی دارد و نه به دنبال روشنگری است، چرا باید مورد استقبال قرار بگیرد یا طرح‌شود؟

‌ یعنی فراكسیون رهروان ولایت جلوی سوالات حاشیه‌یی و جناحی را می‌گیرد؟

جلوگیری به معنایی كه شما می‌گویید خیر. از نظر آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمی‌توان جلوی سوال نماینده‌یی را گرفت ولی از این به بعد می‌توان درباره چگونگی رای‌گیری، بیان سوال، دادن كارت زرد و انتشار یا امضای بیانیه بحث كرد و مدیریت جدیدی از سوی فراكسیون رهروان اتخاذ كرد.

‌ منظور شما از مدیریت جدید چیست؟

زمانی كه طرح سوال یا بیانیه‌ای در مجلس اتفاق می‌افتد، رسانه‌ها یا افكار عمومی تعریف یا برداشتی جمعی از مجلس می‌كنند كه ما با مدیریت خود سعی داریم جلوی چنین برداشت‌ها و تعاریف جمعی گرفته شده و به جای آن افكار عمومی و رسانه‌ها برداشت‌شان به تمامی نمایندگان بسط پیدا نكند و متوجه باشند كه چه كسانی اقدام به انتشار بیانیه یا طرح سوال حاشیه‌یی می‌كنند. در واقع اگر بنا باشد كه بیانیه یا سوالی حاشیه‌یی یا جناحی در مجلس مطرح شود، فراكسیون اكثریت مجلس از آن حمایت نخواهد كرد و در مقابل با چنین مواردی به صورت متفق‌القول و واحد عمل خواهد كرد.

‌ آیا می‌توان به مجلس نهم امیدوار بود كه دست به طرح سوالات حاشیه‌ای نزند؟

مطمئن باشید كه در صورت اعلام وصول سوالات حاشیه‌یی در مجلس، فراكسیون رهروان ولایت به عنوان فراكسیون اكثریت مجلس از چنین سوالاتی نظیر كارت زرد به وزیر اقتصاد درباره اظهارت رییس بانك مركزی استقبال نخواهد كرد و از رای آوردن آن جلوگیری می‌كند.


ویدیو : چه نمایندگانی سوالات حاشیه‌ ای می پرسند؟