چه می کنه این بانک مرکزی! دلار 1780 تومان! :       کمتر از ۹ ماه از زمانی ...



 

 

دلار بانک مرکزی , قیمت دلار بانک مرکزی , نرخ دلار بانک مرکزی

 

کمتر از ۹ ماه از زمانی که دلار با قیمت یک هزارو ۱۱۰ تومان در بازار آزاد مبادله می‌شد می‌گذرد و حالا قیمت دلار ۱۷۸۰ تومان است، یعنی ۶۷۰ تومان اختلاف در مدت کمتر از یک سال که برای هر ۱۰۰ دلار می‌شود ۶۷ هزار تومان سود خالص و۷۰ درصد رشد قیمت! سودی که دلالان و سودجویان را پروار‌تر می‌کند و قیمت کالاهای اساسی از مسکن گرفته تا اقلام خوراکی را بالا‌تر می‌برد تا فشار اقتصادی بر روی مردم بیشتر شود.

دلاردر هر حالی رکورد تاریخی ۱۶۰۰ تومان را شکاند و رکورد تازه‌ای در تاریخ کشور ثبت کرد که محمود احمدی‌نژاد سخن ازبازبینی سیاست‌های ارزی گفته بود و وزیر اقتصاد در تایید اظهارات وی اعلام کرده بود: «سیاست‌های عرضه و تخصیص ارز باید بازبینی شود و رییس‌جمهور محترم نیز در این خصوص، دستور لازم را به بانک مرکزی داده است.»

البته ارزهای دیگر هم کم از دلار ندارند و جهش قیمتی را در سایر ارزهای رایج نیز می‌توان به راحتی احساس کرد. در هر حال بعد از دستورات محمود بهمنی، دستورات محمود احمدی‌نژاد نیز بی‌اثر بود تا ثابت شود چهارراه استانبول تنها به دستور واکنش نشان نمی‌دهد و عمل می‌خواهد.

به این ترتیب در بازاری که تا همین چند ماه پیش نرخ‌ها برای هفته‌ها با کمترین نوسان درجا می‌زد دلار در یک روز و به عبارت دیگر در چند ساعت صد تومان ‌گران شد. در چنین شرایطی عجیب نیست که خیل مردم برای خرید به چهارراه استانبول سرازیر شوند و مقدمات رسیدن قیمت به دو‌هزار تومان را فراهم کنند.

این در حالی است که بسیاری از صرافان هم از فروش دلار امتناع کرده‌اند و به متقاضیان اعلام می‌کنند «دلار برای فروش نداریم»، تا اوضاع بازار آشفته‌تر از این شود.

هرچند برخی کار‌شناسان بر این باورند که بانک‌مرکزی به‌زودی برای کنترل بازار «قیمت فی‌مابین» دلار را اعلام خواهد کرد یعنی دولت، دلار را با نرخی حدوسط قیمت بانکی و آزاد این ارز عرضه می‌کند اما بانک مرکزی تا به امروز ثابت کرده است که چندان همسو با نظرات اقتصادی‌ها عمل نمی‌کند و سیاست‌هایش تاثیر چندانی بر بازار نمی‌گذارد.

با توجه به وضع فعلی بازار طبیعی است که کمتر کسی حاضر است اندوخته ارزی خود را به پول نقد تبدیل کند و بفروشد. نتیجه این رکود نیز کفه ترازو به نفع تقاضا سنگین‌تر می‌کند و عرضه‌های محدود و ناچیز نمی‌تواند پاسخگوی عطش موجود در بازار باشد.

از سوی دیگر از بازار مسکن خبر می‌رسد که قیمت مسکن طی هفته‌های اخیر با رشد ۲۵درصدی مواجه بوده است. بر این اساس در حالی که هنوز مدت زیادی از رکود مسکن در تهران نمی‌گذرد، قیمت‌ها با جهش بی‌سابقه‌ای در دو سال گذشته روبه‌رو شده و به سرعت افزایش می‌یابند و به نظر می‌رسد نقدینگی‌های سرگردان بازار سکه و ارز به سمت بازار مسکن پیش رفته‌اند تا گرانی ارز، مسکن را هم گران کند.

این مساله ثابت می‌کند که بازار ارز بر خلاف گفته دولتی‌ها چندان هم بر روی دیگر بازار‌ها بی‌تاثیر نیست و نگرانی‌های مردم در این باره کاملا به جاست چرا که افزایش قیمت در بازار مسکن نشان دهنده این است که هراس ایجاد شده در افکار عمومی چندان هم بی‌منطق نیست و نشانه‌های نوسانات قیمت ارز را در همین ایام نیز در بازار کالاهای مختلف می‌توان دید.

از طرفی، بالا رفتن تاریخی نرخ ارز، پایین آمدن تاریخی ارزش پول ملی را به دنبال دارد تا جایی که مبادلات کالاهای وارداتی و لوکس و حتی طلاهای خارجی در بازار و بسیاری از فروشگاه‌های لوکس فروشی با دلار انجام می‌شود و به این شکل دلار در مبادلات داخلی جایگزین ریال شده است.

در این شرایط اما دیگر از دفاعیات رئیس کل بانک مرکزی از سیاست‌های کنترلی بازار طلا و ارز در مقابل هجمه انتقادات خبری نیست.

وعده‌های مکرر دولت به تزریق هر چه بیشتر طلا و ارز به بازار برای کنترل تقاضا و فروش ۷ میلیارد دلار مازاد از ابتدای سال برای ساماندهی بازار ارز حکایت از تمرکز صرف بر سیاست عرضه است. سیاستی که نشان داده با شکست روبه رو می‌شود.

بهمنی در حالی سیاست سکوت در پیش گرفته است که دیگر توجیهی برای بی‌کفایتی در ریاست سه سال و نیمه‌اش بر بانک مرکزی ندارد. در واقع شکست‌های پی در پی سیاست‌های شتاب زده آقای رئیس باعث شده است که اقتصاددانان به این نتیجه برسند که گوش شنوایی برای توصیه‌هایشان نیست.

در هر حال بعد از این همه کش مشکش و ثبت رکورد تاریخی، به نظر می‌رسد دولتی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که از نظر کار‌شناسان اقتصادی استفاده کنند.

آخرین اخبار حاکی از این است که مقامات بانک مرکزی به منظور دریافت راهکار برای برون رفت بازار ارز از وضعیت فعلی، از کار‌شناسان و تحلیلگران اقتصادی دعوت کردند.

اقدامی که شاید باید ماه‌ها پیش از این با کنار گذاشتن لجبازی‌ها و عدم اصرار بر سیاست‌های غلط صورت می‌گرفت اما عملا این اتفاق نیافتاد تا بازار ارز از کنترل خارج شود و گرانی را برای مردم به ارمغان بیاورد.

حال باید منتظر ماند و دید، اقتصاددان‌ها می‌توانند راهکاری برای برون رفت چهارراه استانبول از بحران ارائه کنند یا نتیجه این خواهد بود که زمان از دست رفته و دیگر برای برون رفت از بحران دیر است؟../شفاف


ویدیو : چه می کنه این بانک مرکزی! دلار 1780 تومان!