چند پیشنهاد موسیقیایی برای نوروز : موسیقی در بیشتر لحظه‌های زندگی و شرایط مختلف ...


موسیقی در بیشتر لحظه‌های زندگی و شرایط مختلف در کنار ماست. از این رو شاید بد نباشد که نخستین روزهای بهار با مکمل‌های موسیقایی همراه شود. خبرگزاری ایسنا: موسیقی در بیشتر لحظه‌های زندگی و شرایط مختلف در کنار ماست. از این رو شاید بد نباشد که نخستین روزهای بهار با مکمل‌های موسیقایی همراه شود.

«بهار» عنوان آلبومی در ژانر موسیقی کلاسیک ایرانی است که با سه‌نوازی جاوید افسری‌راد (سنتور)، بهنام سامانی (سازهای کوبه‌ای) و شهرام غلامی (عود) همراه شده است. در این آلبوم، قطعاتی در پیش‌درآمد ماهور، آواز ماهور، بیات اصفهان و بیداد همایون شنیده می‌شود. یک ملودی بلوچی نیز با عنوان «لیلی» در اثر گنجانده شده است.

«نجوای جویبار»، «بهار»، «رقص عشق» و «بی‌کران» از جمله قطعات این آلبوم هستند که در سال 1389 توسط نشر «ماهور» منتشر شده. «بهار» یک پیشنهاد برای علاقه‌مندان به موسیقی ایرانی است.

با این‌که سال‌ها از درگذشت غلامحسین بنان می‌گذرد، اما هنوز هستند، کسانی که خواستار شنیدن صدای او هستند. «باد نوبهاری» عنوان یکی از آثار جمع‌آوری‌شده پس از مرگ بنان است که در سال 1392 منتشر شد.

این مجموعه‌ شامل آوازها و تصنیف‌های غلامحسین بنان با آهنگ‌سازی جواد معروفی، مهدی مفتاح، علینقی وزیری، منوچهر لشکری و عبدالحسین شهنازی است که در دستگاه همایون، سه‌گاه، آواز دشتی، آواز ابوعطا و آواز شوشتری است. تصنیف «باد نوبهاری» که در این آلبوم گنجانده شده از ساخته‌های عبدالحسین شهنازی است که روح‌الله خالقی آن را تنظیم کرده است.

یکی دیگر از خاطره‌انگیزترین بهاریه‌ها اثر «بهار دلنشین» به آهنگسازی زنده‌یاد روح‌الله خالقی است. این اثر سال‌ها پیش با صدای غلامحسین بنان اجرا شد و بیژن ترقی شعر آن را سروده است. با این‌که سال‌ها از خلق این اثر می‌گذرد، اما «بهار دلنشین» همچنان جزو خاطره‌انگیز‌ترین بهاری‌ها محسوب می‌شود.

نمی‌توان درباره موسیقی‌های بهاری در ژانرهای مختلف سخن گفت و یادی از «بوی عیدی» اثر فرهاد نکرد. شعر این اثر را شهیار قنبری سروده و فرهاد مهراد هم آن را خوانده است. با وجود این‌که مدت زیادی از خلق این اثر می‌گذرد، اما «بوی عیدی» همچنان زمزمه می‌شود.

اگر به موسیقی نواحی و بویژه موسیقی مازندران علاقه دارید، آلبوم «بهار مونا» پیشنهاد خوبی است. در این مجموعه، از موسیقی‏‌های آوازی و بخصوص موسیقی‏‌های آوازی موزون مازندران استفاده شده است.

اولین قطعه از این مجموعه، یعنی «بهاره» یک سوییت است که آوازهای غیرضربی مازندرانی مانند کتولی و هرایی را با یک مقدمه و یک مؤخره که همان «بهاره» ساخته‏‌ی نورالله علیزاده است، به هم وصل می‏‌کند. احمد محسن‌پور آهنگساز این اثر است.


ویدیو : چند پیشنهاد موسیقیایی برای نوروز