چند درصد ایرانی ها اختلال روان دارند؟ : معاون بهداشت وزارت بهداشت از انتخاب ...


معاون بهداشت وزارت بهداشت از انتخاب سه شهر برای اجرای پایلوت طرح "مرکز جامع خدمات روانپزشکی در سیستم شبکه‌های بهداشتی و درمانی" خبر داد. خبرگزاری ایسنا: معاون بهداشت وزارت بهداشت از انتخاب سه شهر برای اجرای پایلوت طرح "مرکز جامع خدمات روانپزشکی در سیستم شبکه‌های بهداشتی و درمانی" خبر داد.

دکتر علی اکبر سیاری در نشست خبری هفته سلامت روان و در خصوص آمار مبتلایان به اختلالات روانپزشکی، گفت:‌ در مطالعه‌ای که در سال 90 انجام گرفت، مشخص شد 23.6 درصد از افراد جامعه مورد مطالعه در سنین 15 تا 64 سالگی از اختلالات روانپزشکی رنج می‌برند.

افسردگی در صدر اختلالات روانپزشکی

وی با بیان اینکه این مشکل در زنان شایع تر است، گفت: آمار این اختلالات 26.4 درصد در زنان و 20.8 درصد در مردان است. شایع ترین اختلال نیز با 12.7 درصد مربوط به افسردگی است که شیوع آن در زنان 15.4 درصد و در مردان 10.2 درصد است.

وی افزود: دولت باید اطمینان پیدا کند که مردم به خدمات درمانی دسترسی دارند و از آن بهره مند می‌شوند. طرح تحول نظام سلامت در وزارت بهداشت هر سه مورد دسترسی به خدمات درمانی،‌ استفاده از خدمات با کیفیت و همچنین حفاظت مالی از مردم را مدنظر قرار دارد.

به گفته سیاری، در این بررسی 44 درصد از افرادی که نیاز به خدمات درمانی روانپزشکی داشتند برای درمان مراجعه کردند اما 56 درصد اصلا مراجعه نداشتند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی از محروم‌ترین اقشار در جامعه کسانی هستند که از اختلالات روانپزشکی رنج می‌برند، ادامه داد: این گروه هم به خدمات درمانی مناسب دسترسی ندارند و هم از این خدمات بهره مند نمی‌شوند. در سال 89 و 90 که این مطالعه انجام شد، این افراد هزار میلیارد تومان از جیب خود هزینه کردند که برابر با 30 درصد از هزینه خانواده‌ می‌شود که رقم بسیار زیادی است. ضمن اینکه میانگین مدت بستری آنها نیز 11.3 روز بوده است.

سیاری با بیان اینکه این گروه باید از لحاظ دسترسی، بهره مندی و حفاظت مالی در اولویت‌های وزارت بهداشت قرار گیرند، اظهار کرد: بیشتر آنها در مناطقی هستند که محرومیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی بیشتری وجود دارد یعنی در حاشیه شهرها. در همین راستا ما در طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در حاشیه شهرها و روستاها سیستمی ایجاد کردیم و یک کارشناس روانشناسی این خدمات را به دست مردم می‌رساند.

سیاری با اعلام این خبر که تا امروز 180 روانشناس آموزش دیده و در سیستم به کار گرفته شده‌اند عنوان کرد:‌ این تعداد تا آخر سال به 660 نفر می‌رسد که مراجعه کنندگان را با شش سوال غربالگری می‌کنند و بعد از آن به پزشک عمومی و یا روانشناس ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در این حرکت قصد داریم دسترسی مردم را بهبود بخشیده و حفاظت مالی از آنها به عمل بیاوریم.

لزوم افزایش تخت بیماران روان

سیاری با بیان اینکه باید تخت‌های مورد نیاز بیماران روانپزشکی را افزایش داد، عنوان کرد: باید بین ما و بیمارستان‌ها سیستمی باشد که از بیماران مراقبت کند. این موارد شامل مراقبت‌های خانگی، خدمات سرپایی، همراه بودن یک دستیار برای روانپزشک و غیره است.

سیاری سه شهرستان تبریز، مشهد و کرمان را به عنوان شهرهای پایلوت برای اجرای طرح مرکز جامع خدمات روانپزشکی در شبکه بهداشتی درمانی معرفی کرد.

وی همچنین بروز سایر مشکلات اجتماعی مثل سیگار، اعتیاد و الکل را از مشکلات افراد مبتلا به اختلالات روان عنوان کرد و گفت:‌متاسفانه میزان مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر صنعتی در این گروه بیشتر است. ما در بررسی‌های خود مشاهده کردیم که در بعضی مکان‌های ارائه قلیان مواد مخدر صنعتی نیز به آنها اضافه می‌شود که برای جامعه خطر بزرگی محسوب می‌شود.

سیاری همچنین عنوان کرد: آسیب ها در افرادی که مبتلا به اختلالات روانپزشکی هستند و شغل و حمایت اجتماعی را از دست می‌دهند، چند برابر افزایش پیدا می‌کند. ما باید این مورد را نیز جزو مشکلات سلامتی بدانیم و کمک کنیم که هم خدمت به دست آنها برسد و هم مشکلاتشان حل شود.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلات این افراد آسیب‌های اجتماعی مثل خشونت، اعتیاد، محرومیت از مواهب زندگی و غیره است افزود:‌ ما در صدد هستیم سیستم دسترسی به خدمات بهتر را اصلاح کنیم و بهره مندی را نیز بهتر کنیم.


ویدیو : چند درصد ایرانی ها اختلال روان دارند؟