چطور می توان مهریه را بیمه کرد؟ : در آخرین روزهای هفته گذشته، بالاخره بیمه ...


در آخرین روزهای هفته گذشته، بالاخره بیمه مهریه وارد بازار شد تا از این به بعد بیمه ایران به جای آقایان مهریه همسرشان را پرداخت کند. مجله مهر: در آخرین روزهای هفته گذشته، بالاخره بیمه مهریه وارد بازار شد تا از این به بعد بیمه ایران به جای آقایان مهریه همسرشان را پرداخت کند.

 تا پیش از آن که قانون برای زندانیان مهریه سقف مالی تعیین کند، هر روز 6 نفر به خاطر ناتوانی در پرداخت مهریه همسرشان راهی زندان می شدند که میانگین سنی آنها 25 سال بود. اما سال گذشته وقتی مجلس بندی از لایحه حمایت از خانواده را تصویب کرد و گفت مهریه بیش از 110سکه زندان ندارد، تعداد زندانیان مهریه در کشور نصف شد. مردانی که حالا می توانند با بیمه کردن مهریه همسرشان نه فقط زندان، که مشکلات حقوقی و ارث و میراث را هم حل کنند.

در بیمه مهریه، مرد با بیمه قراردادی می بندد تا ماهانه مبلغی را به حساب بیمه واریز کند و در عوض بیمه موظف می شود در صورت از كار افتادگی و یا فوت مرد، مهریه همسرش را بپردازد. در صورتی که مدت قرارداد تمام شود و مرد در قید حیات باشد یا دچار از کار افتادگی نشود، بیمه تمام مبلغی را که مرد در این سال ها پرداخت کرده، به همسر او برمی‌گرداند. اما اگر یکی از این دو اتفاق برای او بیفتد، دیگر پرداخت اقساط بیمه ضروری نیست و بیمه گر کل رقم مهریه زن را به قیمت روز به او می پردازد.
 
چقدر باید بپردازید؟

مبلغی که مرد بابت بیمه مهریه همسرش می پردازد، بر اساس سن او و مدت زمان قرارداد با بیمه متفاوت است. اما بر اساس مقرراتی که بیمه ایران تعیین کرده، یک مرد 20 ساله به ازای هر یک میلیون تومان از مهریه همسرش باید ماهانه 12هزار و 160 تومان در مدت 5سال بپردازد. یعنی اگر مهریه همسرش در مدت قرارداد 10میلیون تومان برآورد شود، در مدت 5سال باید هر ماه 121هزار و 600تومان حق بیمه بپردازد.

رقمی که باید در سنین دیگر به ازای هر یک میلیون تومان از مهریه به حساب بیمه واریز کنید، در جدول زیر مشخص شده است.

سال

10 سال

5 سال

مدت بیمه

سن بیمه شده

20.600 ریال

43.600 ریال

121.600 ریال

20

21.400 ریال

44.200 ریال

122.500 ریال

30

23.700 ریال

46.100 ریال

124.300 ریال

40

29.500 ریال

50.500 ریال

128.400 ریال

50

--

58.200 ریال

131.000ریال

60

--

--

137.500 ریال

65


این حق بیمه را می توانید به صورت سالانه هم پرداخت کنید. اما در هر صورت، سقف قرار داد بیمه ای تا 20 میلون تومان است و اگر مهریه همسر شما بیش از 20میلیون تومان برآورد شود، فقط بخشی از آن شامل بیمه خواهد شد که آن هم البته تبصره های خاص خودش را دارد. مثلا اگر سن مرد بالای 50 سال باشد و مهریه همسرش بیش از 5میلیون تومان، شرکت بیمه قرارداد بستن با مرد را مشروط به انجام معاینات پزشكی و تایید پزشك مشاور بیمه می کند.

البته این تنها تبصره بیمه مهریه نیست. این بیمه قواعد و شرط و شروط دیگری هم دارد. مثلا در صورت فوت مرد در طول مدت بیمه، سرمایه اصلی بیمه نامه به همسر او تعلق می گیرد و اگر فوت او بر اثر حادثه باشد، بیمه دو برابر سرمایه اصلی بیمه نامه را به همسر مرد پرداخت می کند.

همچنین اگر بعد از گذشت شش ماه از قرارداد بیمه، زن و مرد از هم جدا شوند، ذخیره پس انداز بیمه نامه تا تاریخی که مرد آن را پرداخت کرده به زن تعلق می گیرد.

این بیمه شامل وام هم می شود و بعد از پرداخت دو سال حق بیمه، زن می تواند از شرکت بیمه بر اساس مبلغی که تا به حال همسرش پرداخت کرده، تقاضای وام کند.

نکته بعدی ای که مرد نمی تواند در طول مدت بیمه بدون موافقت همسرش بیمه نامه را به نام زن دیگری تغییر دهد. غلاوه بر این،  به سرمایه بیمه مهریه مالیات تعلق نمی گیرد و همچنین لازم نیست قرارداد بیمه بین مرد و بیمه بسته شود. پدر و مادر او و یا هر کس دیگری که مایل باشد، می تواند به جای مرد، پرداخت بیمه مهریه همسر او را تقبل کند.


ویدیو : چطور می توان مهریه را بیمه کرد؟