چطور حق مان را در خیابان ها بگیریم؟ : بالاخره تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی ...


بالاخره تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی هم ساخته و پرداخته غرب هستند و نباید انتظار داشت ما را به حق و حقوق مان برسانند. برای اندک افراد غافلی که نمی دانند چطور به استیفای حقوق شان در خیابان ها بپردازند، راهکارهای زیر، راهگشا خواهدبود. ویژه نامه نوروزی همشهری جوان: بالاخره تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی هم ساخته و پرداخته غرب هستند و نباید انتظار داشت ما را به حق و حقوق مان برسانند. کسانی که این علائم را جدی می گیرند، سخت در اشتباهند و البته الان که نگاه می کنیم، می بینیم خدا را شکر کمتر کسی از هموطنان ما به این قوانین من درآوردی اعتقاد دارد و آن را جدی می گیرد. به هر حال برای اندک افراد غافلی که نمی دانند چطور به استیفای حقوق شان در خیابان ها بپردازند، راهکارهای زیر، راهگشا خواهدبود.

خلاق باشید

تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی لزوما یک معنی خاص ندارند؛ مثلا وقتی می رسید به تابلو یبوق زدن ممنوع، به این معنی نیست که فحش دادن یا عربده کشیدن هم ممنوع است یا مثلا چند بار بوق زدن ممنوع است؟ یک بار؟ دو بار؟ ده بار؟ چند بار؟ تفسیر و نحوه برخورد با تابلوهای علائم رانندگی و قوانین آن بیشتر به خلاقیت شما بستگی دارد.

تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید


برای اینکه بتوانید حق خود را هنگام رانندگی بگیرید نه تنها باید از کوچک ترین فرصت ها استفاده کنید (مثل زور چپون کردن خودرو وسط دوتا لاین و مالیدن و رفتن!) بلکه باید از تهدیدها هم فرصت بسازید؛ مثلا وقتی مردم در ترافیکِ کیلومتری جاده ها ایستاده اند و منتظر حرکت کردن به صورت میلیمتری هستند، شما خیلی راحت از شانه خاکی جاده بگازید و بروید جلو! ممنوعیت ها، قوانین و هر تهدید دیگری را هر طور می توانید به فرصت تبدیل کنید.

چطور جلوی توقفِ خلق ایده را بگیریم؟ , چطور جشن تولد فروشگاه بگیریم , چطور از صفحه کامپیوتر عکس بگیریم

قاطع باشید


مماشات کردن هنگام رانندگی، مساوی با بی آبرو و بی حیثیت شدن شماست. (لازم به یادآوری نیست که رانندگی یک فرآیند و فعالیت حیثیتی است که با غرور ما گره خورده و اجازه تعدی احدی به آن را نمی دهیم!) برای همین هنگام رانندگی باید به شدت قاطع باشید: مثلا اگر در حال عبور از چهارراه هستید و چراغ قرمز می شود، نباید در اراده و عزم شما خللی وارد شود و با قاطعیت تمام حق خود را برای عبور از چهار راه از دیگران بگیرید.

فریب نخورید


ممکن است خودروی جلویی شما راهنمای راست بزند. آیا این به آن معناست که او می خواهد مسیر خود را به سمت راست تغییر دهد؟ ما نمی دانیم! در واقع هیچ کس نمی داند. اولا که 90 درصد موارد خلاف این است و مردم راهنمای راست را می زنند و می پیچند به چپ! ثانیا شما چه می دانید نیت واقعی افراد از پیچیدن جلوی خودروی شما (حتی با ظاهرسازی هایی مثل راهنما زدن) چیست؟ لذا فریب نخورید و اجازه کوچکترین تغییر مسیری را به دیگران ندهید!

دلسوزی نکنید


الان شما دل تان می سوزد و با وجود اینکه از نصف بیشتر محدوده خط عابر هم عبور کرده اید، نهایتا از روی عابرین، عبور نکرده و اجازه می دهید از خط عابر، بگذرند. آیا می دانید نتیجه این لطف و دلسوزی شما چه خواهد بود؟ فحش! بله فحش! شک نکنید آن عابر پس از قسر در رفتن از مهلکه، برمی گردد به شما می گوید: «ببعی! خط عابره ها! نفهم!» آیا همین را می خواستید؟ پس دلسوزی نکنید و از روی خط عابر با همه مخالفاتش رد شوید!

غافلگیر کنید

در بسیاری از مواقع گرفتن حق در خیابان ها و هنگام رانندگی، بدون غافلگیر کردن طرف های متخاصم، امکانپذیر نیست. باید طرف تان را غافلگیر کنید. از موثرترین تاکتیک ها برای غافلگیر کردن دیگران، تغییر مسیر ناگهانی، ترمز ناگهانی، توقف ناگهانی، مسافر زدن وسط خیابان، پیچیدن از جایی که پیچیدن ممنوع است. دنده عقب رفتن به صورت نامحسوس (بدون استفاده از فلاشر) و ... است.بالاتر از اینها اگر می خواهید دیگران را در حد مرگ و سکته مغزی غافلگیر کنید، کافی است ماشین تان را در اتوبان و سر پیچ پارک کنید× یا همان مسیر (یعنی در اتوبان و عکس مسیر پیچ را) دنده عقب بروید!

گفتگو کنید


رانندگان بدون گفتگو و رد و بدل شدن نظرات و دیدگاه های مختلف میان رانندگان نه تنها حال نمی دهد بلکه بسیاری از اوقات مانع استیفای حق و لااقل خنک شدن جگر آدم می شود! لذا در مواقع مقتضی با پایین کشیدن شیشه و ارتباط رو در رو با رانندگان و سرنشینان دیگر خودروها نظرات و دیدگاه های خود را به اطلاع آنها برسانید! از جمله اینکه«خیلی بی شعوری»، «آخه کی به تو گواهینامه داده؟»، «کوری مگه الاغ»، «بیا برو! [...] بابا» و ...

تحقیر کنید


یکی از بهترین تاکتیک ها برای ضربه فنی کردن حریف هنگام رانندگی و شکستن روحیه رقبا برای ادامه مبارزه! تحقیر کردن آنهاست. به کار بردن جملاتی مثل «آخه شتر سوار! برو ردِ کارت!»، «آخه زن رو چه به رانندگی؟»، «برو کوچولو! ریز می بینمت!» (قابل استفاده برای رانندگان کامیون ها، مینی بوس ها و اتوبوس ها در مقابل خودروهای سواری)، «ببین! تو برو دیوار سوار شو!» و ... در متلاشی کردن روحیه حریف بسیار موثر و مفید است.

پررو باشید


یک طرفه ورود ممنوع می روید که می روید! دلیل نمی شود خودروهایی که از طرف مقابل می آیند برای شما شاخ شوند و اعتراض کنند. اتفاقا شیشه را بکشید پایین و هر چه را از دهن تان در می آید به راننده اولین خودرو بگویید! به این ترتیب بقیه حساب کار دست شان می آید و بدون دردسر خاصی، راه را برای تان باز می کنند.


ویدیو : چطور حق مان را در خیابان ها بگیریم؟