چشمه‌های آب سیاه :       گلوكوم یا آب سیاه بیماری‌‌ای است كه می‌تواند سبب ...



 

جمعه سیاه , تخته سیاه , سیاه دانه

 

 

گلوكوم یا آب سیاه بیماری‌‌ای است كه می‌تواند سبب آسیب عصب بینایی و در نتیجه كوری شود. این بیماری معمولا به علت افزایش فشار داخل چشم ایجاد می‌شود و این افزایش فشار باعث خواهد شد كه عصب چشم تحلیل‌رفته و تخریب شود. امسال هم ۲۰ اسفندماه مقارن با ۱۱ مارس همزمان است با روز جهانی بیماری آب سیاه.

 


دكتر حیدر امینی، چشم‌‌پزشك و رئیس بخش گلوكوم بیمارستان فارابی در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: در برخی مواقع حتی بدون افزایش فشار چشم هم ممكن است عصب چشم تخریب و به نابینایی منجر شود.

 


وی با بیان این كه گلوكوم (آب سیاه)‌ دومین علت شایع نابینایی در دنیاست، عنوان می‌كند: اغلب، انواع مختلف این بیماری بی‌علامت است و بیمار ممكن است تا مراحل پیشرفته از بیماری خود مطلع نباشد بنابراین بهتر است افراد در سنین بالا هرازچندگاهی توسط پزشك متخصص ویزیت شوند تا به محض تشخیص این بیماری، توسط چشم‌پزشك از نابینا‌شدن فرد جلوگیری به عمل آید.

 


این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این كه نحوه بیماریابی به وسیله سیستم بهداشتی دولت‌ها، مقرون به صرفه نیست، متذكر می‌شود؛ مراجعه به پزشك یكی از مهم‌ترین راه‌های شناخت سریع بیماری است.

 


به گفته این چشم‌پزشك، سن، سابقه فامیلی بیماری گلوكوم، دیابت،‌ نزدیك‌بینی و دوربینی و برخی از نژادها همچون سیاه‌پوست‌ها‌ فاكتور مساعدكننده‌ای برای این بیماری به شمار می‌روند.

 


تشخیص آب سیاه به وسیله اندازه‌گیری فشار داخل چشم، مشاهده سرعصب بینایی، سنجش میدان بینایی و یكسری وسایل مدرن صورت می‌گیرد.

 


علائم بیماری

 


دكتر امینی ضمن اشاره به این كه آب سیاه یك بیماری واحد نیست و طیف وسیعی از بیماری‌هاست، نوع شایع این بیماری را گلوكوم زاویه باز معرفی و خاطرنشان می‌كند: در این نوع بیماری، بیشتر جنبه وراثت حائز اهمیت بوده و معمولا بیماری بدون علامت است و بیمار در مراحل ابتدایی و میانی متوجه این موضوع نمی‌شود.

 


این چشم‌پزشك ابراز می‌كند: ولی در نوع گلوكوم زاویه بسته، ممكن است بیماری با سردرد، قرمزی چشم، درد چشم، تهوع و استفراغ همراه باشد كه به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و برخلاف گلوكوم زاویه باز، سیر بسیار سریعی دارد كه اگر مداوا نشود طی چندین روز و حداكثر چند ماه به نابینایی فرد منجر می‌شود، در حالی كه در گلوكوم زاویه باز، سیر بیماری كند است.

 


دكتر امینی با اذعان به این‌كه دیدی كه بر اثر آب سیاه از دست می‌رود غیرقابل بهبود است، می‌افزاید: معمولا آنچه كه بیمار از دست داده است دیگر قابل برگشت نخواهد بود و هدف از درمان بیماری متوقف‌كردن پیشرفت آن است.

 


ولی در صورتی كه بیماری به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان خواهد بود. به گفته رئیس بخش گلوكوم بیمارستان فارابی، درمان بیماری به وسیله دارو به شكل قطره‌ها و لیزر است كه به اشكال مختلف در درمان آب سیاه و اعمال جراحی به كار گرفته می‌شود.

 


آمار نشان می‌دهد اغلب افرادی كه گرفتار بیماری آب سیاه شده‌اند در مراحل اولیه بیماری‌شان می‌توانند با درمان به موقع، زندگی عادی داشته باشند ولی زمانی كه افراد دچار محدودیت شدید میدان دید یا كاهش شدید دید مركزی می‌شوند، آن وقت كارهای عادی منجمله رانندگی برایشان بسیار سخت می‌شود.

 


دكتر امینی ضمن اظهار این‌كه هیچ فردی از این بیماری مصون نیست و گلوكوم گاهی اوقات (در موارد نادر)‌ به صورت مادرزادی نیز خود را نشان می‌دهد، می‌گوید: مطالعات نشان داده است كه برخی اوقات داروها همانند استروئیدها،‌ كورتون‌ها و داروهای گوارشی نیز می‌توانند باعث ایجاد گلوكوم شوند.

 


دكتر امینی رئیس بخش گلوكوم بیمارستان فارابی:

 


‌حدود ۴/۱ درصد افراد بالای ۴۰‌سال مبتلا به آب سیاه می‌شوند كه این رقم با افزایش سن، بالاتر می‌رود، مثلا در دهه ۸۰ عمر ممكن است این آمار به ۱۰درصد هم برسد كه متاسفانه ۸۰‌درصد از افراد مبتلا، از بیماری خود آگاه نبوده‌اند.

 


امسال در روز جهانی آب سیاه (۲۰ اسفند)‌ بیمارستان فارابی اقدام به معاینه رایگان افراد بالای ۴۰‌سال از نظر بیماری گلوكوم خواهد كرد و افراد می‌توانند با مراجعه به این بیمارستان چشم خود را از نظر ابتلا به این بیماری معاینه كنند.

 


همچنین با توجه به اهمیت بیماری گلوكوم، شانزدهمین سمینار علمی بیمارستان چشم پزشكی فارابی در اردیبهشت ماه سال آینده به این موضوع اختصاص یافته است.

 


ویدیو : چشمه‌های آب سیاه