چرا کامپیوتر با ریست کردن درست می شود؟ : بارها اتفاق افتاده که وقتی با دیگران ...


بارها اتفاق افتاده که وقتی با دیگران در مورد مشکل موجود در ویندوز یا رایانه صحبت می‌کنیم با این جمله سوالی مواجه می‌شویم که: “کامپیوترت رو یه بار ریست کردی؟” شاید در نگاه اول، این جمله کلیشه‌ای به نظر برسد اما به واقع، راه‌اندازی مجدد رایانه می‌تواند برخی از مشکلات آن را برطرف کند. فارنت: بارها اتفاق افتاده که وقتی با دیگران در مورد مشکل موجود در ویندوز یا رایانه صحبت می‌کنیم با این جمله سوالی مواجه می‌شویم که: "کامپیوترت رو یه بار ریست کردی؟” شاید در نگاه اول، این جمله کلیشه‌ای به نظر برسد اما به واقع، راه‌اندازی مجدد رایانه می‌تواند برخی از مشکلات آن را برطرف کند.

اما در طول فرآیند راه‌اندازی مجدد چه اتفاقی می‌افتد که مشکلات رایانه برطرف شده و چرا به جای راه‌اندازی مجدد، سعی در عیب‌یابی و برطرف کردن مشکل نمی‌کنیم؟

ریست کردن کامپیوتر , شبکه کردن دو کامپیوتر , درست کردن قهوه

اینجا آخر راه ما نیست!

مدنظر داشته باشید که این راه حل به رایانه‌های مجهز به سیستم‌عامل ویندوز محدود نشده و همه دستگاه‌های از این خانواده از روترهای بی‌سیم تا آی‌پد، گوشی‌های اندرویدی و … با راه‌اندازی مجدد بعضاً مشکلاتشان برطرف می‌شود. این روش گاهی اوقات بر روی نرم‌افزارها نیز قابل پیاده‌سازی است. به عنوان مثال اگر مرورگر فایرفاکس شما کند عمل می‌کند، اولین توصیه برای حل مشکل آن، راه اندازی مجدد آن است.

بعضی وقت‌ها واقعا لازمه!

برای تصور بهتر از اینکه چرا راه‌اندازی مجدد مشکلات زیادی را حل می‌کند، بد نیست نگاهی به حد نهایت مشکلی که یک رایانه از نقطه نظر نرم‌افزاری ممکن است به آن دچار شود، بیندازیم. ویندوز سکته می‌کند و صفحه‌ای آبی رنگ نمایش داده می‌شود. این صفحه آبی رنگ ممکن است بر اثر مشکلی در درایور سخت‌افزاری و حتی از کار افتادن سخت‌افزار شما به وجود آمده باشد. درواقع ویندوز به شرایطی رسیده که نمی‌داند چگونه خود را بازیابی کند، بنابراین سکته می‌کند و صفحه آبی مرگ نمایش داده می‌شود تا اطلاعاتی در مورد این مشکل جمع‌آوری کند و حالا رایانه را برای شما مجدداً راه‌اندازی می‌کند. راه‌اندازی مجدد، می‌تواند مشکل صفحه آبی رنگ را حل کند.

لازم به ذکر است که نحوه تعامل ویندوز با مشکلات به وجود آمده رفته رفته بهبود یافته است. برای مثال اگر درایور کارت گرافیک شما مشکلی پیدا می‌شد، ویندوز ایکس پی به طور کامل هنگ می‌کرد. در ویندوز ویستا و نسخه‌های جدیدتر ویندوز، ابتدا افکت‌های موجود بر روی دسکتاپ غیرفعال شده و مجدداً فعال می‌شوند. آنچه که در پشت صحنه ویندوز به وقوع پیوسته، راه‌اندازی مجدد درایورهای گرافیکی پس از از کار افتادن است.

اما چرا ویندوز به جای راه‌اندازی مجدد درایور یا خود رایانه، این مشکل را تعمیر نمی‌کند؟ پاسخ ساده است. زیرا این توانایی را ندارد. در واقع یک کد از کار افتاده و اکنون دیگر به درستی کار نمی‌کند، بنابراین هیچ راهی برای ادامه فعالیت آن وجود ندارد. با راه‌اندازی مجدد، این کد می‌تواند از ابتدا شروع به کار کند و خوشبختانه بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد.

درست کردن ایمیل , شبکه کردن کامپیوتر , شبکه کردن چند کامپیوتر

ریست کردن چه وقتایی واقعا بدرد می‌خوره!

اگرچه مشکلاتی خاص وجود دارند که به علت از کار افتادن درایور سخت‌افزاری یا سیستم‌عامل به یک راه‌اندازی مجدد نیاز دارند اما این مسئله برای هر مشکلی صادق نیست. برخی مشکلات بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد، قابل تعمیرند، اما راه‌اندازی مجدد همچنان می‌تواند به عنوان ساده‌ترین راه تلقی گردد.

ویندوز کند شده : بهتر است بگوییم سرعت ویندوز پایین آمده است. احتمال آن وجود دارد که برنامه‌ای به طور غیرمعمول در حال استفاده نود و نه درصدی از پردازنده بوده و منابع سیستمی دیگر را نیز به خود تخصیص داده باشد. با مراجعه به قسمت مدیریت وظایف، می‌توانید این پروسه را شناسایی و آن‌را متوقف کنید. اما اگر کاربر آماتوری با این مشکل مواجه شود، می‌تواند راه‌حلی ساده‌تر یعنی راه‌اندازی مجدد را برای حل این مشکل برگزیند.

درست کردن جیمیل , درست کردن قهوه ترک , خاموش کردن کامپیوتر در زمان مشخص

اشغال رم به دست برنامه‌های غاصب!

در گذشته از فایرفاکس به عنوان مرورگری سبک که به راحتی بر روی رایانه‌های با حداقل سخت‌افزار قابل اجرا بود یاد می‌شد اما رفته رفته نیاز این مرورگر به حافظه افزایش یافت و از سویی دیگر، در هنگام اجرا، با کاهش سرعت سیستم مواجه می‌شویم. بستن فایرفاکس می‌تواند به آزادسازی فضای تخصیص یافته کمک کند. با راه‌اندازی مجدد، این برنامه از نقطه آغاز شروع به کار کرده و نهایتاً منابع سیستمی کمتری اشغال خواهند شد. این مورد برای هر برنامه نرم‌افزاری دیگری که استفاده زیادی از حافظه می‌کند نیز صادق است.

مشکلات شبکه وای‌فای یا اینترنت

اگر با ارتباط اینترنتی یا وای‌فای خود مشکلی دارید، ممکن است مشکلی برای نرم افزار موجود بر روی روتر یا مودم شما پیش آمده باشد. راه اندازی مجدد یا خاموش و روشن کردن ساده این دستگاه، می‌تواند به برطرف شدن این مشکل کمک کند.

در همه موارد، راه‌اندازی مجدد، وضعیت جاری نرم‌افزار را پاک می‌کند و هر کدی که با رفتار غیرمعمول باعث ایجاد مشکلاتی شده باشد، از بین خواهد رفت.

سافت ریست و هارد ریست

در دنیای گوشی‌های همراه، دو نوع راه‌اندازی مجدد وجود دارد. سافت ریست، به معنای راه اندازی مجدد و طبیعی دستگاه است که آن‌را خاموش و مجدداً روشن می‌کند اما هارد ریست، موقعیت نرم‌افزاری آن‌را به حالت کارخانه‌ای بازمی‌گرداند.

وقتی که به این موضوع دقیق‌تر بیندیشید، هر دو نوع ریست، با دلایلی مشابه، مشکلات موجود در دستگاه را برطرف می‌کنند. برای مثال، تصور کنید رایانه شما بوت نمی‌شود یا توسط بدافزارها آلوده شده است. راه‌اندازی مجدد ساده سیستم مشکل آن‌را برطرف نمی‌کند زیرا مشکل به فایل‌های موجود بر روی دیسک سخت بازمی‌گردد اما نصب مجدد ویندوز ( تنظیم مجدد رایانه در سیستم‌عامل ویندوز ۸) هر آنچه که بر روی دیسک سخت شما وجود دارد را پاک کرده و آن‌را به حالت پاک پیش از آلوده شدن باز می‌گرداند.

درست کردن زیرنویس , ریست کردن مودم , درست کردن وبلاگ

به نظر می‌رسد این روش، ساده‌تر از جستجو برای یافتن مشکل یا آزمودن روش‌های مختلف برای ردیابی بد افزارهاست. بازگرداندن رایانه به موقعیت اولیه سریع‌تر از یافتن مشکل و حل آن است. نهایتاً باید اذعان نمود که راه اندازی مجدد رایانه، موقعیت فعلی نرم‌افزارها را نادیده گرفته و به آن‌ها اجازه شروع مجدد از ابتدا را می‌دهد، حتی در برخی موارد رفع مشکلات بدون راه‌اندازی مجدد، غیرممکن است.


ویدیو : چرا کامپیوتر با ریست کردن درست می شود؟