چرا پوستم اینقدر چربه؟! : پوست چرب براق است، احتمال باز بودن منافذ در آن بیشتر ...


پوست چرب براق است، احتمال باز بودن منافذ در آن بیشتر است، گاهی ظاهر ناهموار یا ناهمگون دارد، جوش و جای جوش روی این پوست دیده می‌شود و برعکس، در پوست خشک آثار پیری یعنی چین و چروک، دیرتر بروز می‌کند. اینقدر , چرا ناخودگاه اینقدر مهم است , میخوام پوستم سفید بشه
پوست چرب براق است، احتمال باز بودن منافذ در آن بیشتر است، گاهی ظاهر ناهموار یا ناهمگون دارد، جوش و جای جوش روی این پوست دیده می‌شود و برعکس، در پوست خشک آثار پیری یعنی چین و چروک، دیرتر بروز می‌کند. چنین پوستی گرد و غبار را جذب كرده و کدر و کثیف می‌شود. دست به راحتی روی پوست چرب حرکت می‌کند، یعنی حالت لغزنده دارد. منافذ باز و تجمع چربی بخصوص در ناحیه T شکل وسط صورت و همین‌طور انواع جوش‌های التهابی و زیر‌پوستی (کومدون) بیشتر دیده می‌شود. شکایت‌های فردی با پوست چرب شامل موارد زیر است:
1. براق بودن پوست
2. داشتن آکنه یا جوش
3. باز بودن منافذ
4. ناهمواری پوست
در پوست چرب لایه شاخی و کراتینه ضخامت بیشتری دارد و به همین دلیل مقاومت آن از پوست خشک بالاتر است.



علل ایجاد پوست چرب:

1. ترشح زیاد سبوم یا چربی که می‌تواند بدنبال مسایل ارثی یا ژنتیک بروز کند. از طرفی هورمون‌ها به ویژه آندورژن یا هورمونهای مردانه هم همین اثر را دارند. به همین دلیل مشکلات مربوط به چربی پوست بعد از بلوغ خود را نشان می‌دهند. یعنی زمانی که ترشح آندروژن‌ها بیشتر شده است. و باز به همین دلیل هر نوع اختلالی که سبب افزایش آندروژن‌ها در خانم‌ها بشود، چرب شدن پوست را بدنبال دارد. (مثل تخمدان پلی کیستیک).
2. از دیگر عوامل چرب‌کننده پوست، پاک کردن نامناسب آن است. پوست‌های چرب زود کثیف می‌شوند، گاهی فردی با پوست چرب در شست‌و‌شوی پوست خود افراط می‌کند. در نتیجه یک واکنش دفاعی ایجاد شده و ترشح چربی افزایش می‌یابد و به این ترتیب پوست چرب‌تر می‌شود. در نتیجه برای پرهیز از چرب‌تر شدن 2 تا 3 بار تمیز کردن آن در روز کافی است.
3. استفاده از لوازم آرایشی نامناسب هم می‌تواند به چرب‌تر شدن پوست کمک کند. کسی که پوست چرب دارد، باید از لوازم آرایشی Oil-free (فاقد چربی) استفاده کند.



چرا مواد غذایی حاوی ویتامین b12 اینقدر مهم هستند؟ , ادیسون اینقدر شکست , چرا محمد اینقدر زن گرفت

توصیه‌های لازم برای پوست چرب:

1. از آنجا که پوست چرب، ترشحات عرق بیشتری هم دارد، بنابراین استفاده از دئودورانت‌ها لازم است.
2. لوازم آرایشی باید Oil-free (فاقد چربی) باشد.
3. کرم‌پودرآن‌ها فاقد چربی و به‌صورت پودرهای فشرده و حاوی مواد جاذب چربی باشد.
4. ضدآفتاب آن‌ها باید بدون چربی و ضد آب باشد و SPF مناسب داشته باشد.
5. مرطوب‌کننده‌های پوست چرب در زمستان بیشتر از نوع پوشاننده و در تابستان بیشتر از نوع جاذب رطوبت باشند.
6. برای پوست چرب، می‌توان از صابون‌های معمولی استفاده کرد. اگر پوست چرب جوش داشته و تحت درمان نباشد، می‌توان از صابون‌های آنتی‌باکتریال تحت نظر پزشک استفاده کرد و اگر تحت درمان باشد، باید از صابون اسیدی چرب استفاده شود. چون درمان، پوست را خشک می‌کند.
7. پاکسازی مرتب حداقل ماهی یک‌بار.
8. یکی از اقدامات بسیار مناسب برای پوست چرب Peeling (یا لایه برداری) است، چون هم از بروز جوش جلوگیری می‌کند و هم ضخامت پوست را تعدیل می‌کند.



اقدامات لازم برای پوست چرب:

یکی از روش‌های مناسب در برخورد با پوست چرب، پاکسازی است. فواصل پاکسازی در پوست چرب به هم نزدیک است. شاید حتی هفته‌ای یک بار ضروری باشد. پاکسازی برای پوست چرب بسیار مناسب است.



برای پاکسازی باید از شیر‌پاک‌کن‌های مخصوص پوست چرب که Oil-free یا ژلی هستند، استفاده کرد. بعد از آن لوسیونی که به‌کار می‌رود، باید حاوی الکل و مواد قابض یا تنگ‌کننده باشد. تونیک‌ها برای جمع کردن منافذ باز بسیار مناسب هستند.



پوست چرب براق‌تر است

یکی از مشکلات پوست چرب، براق بودن آن است. این مشکل با افزودن ترکیبات ضد براقی به تونیک پوست چرب رفع می‌شود. از دیگر اقدامات ضروری در پاکسازی استفاده از اسکراب Scrub است که کرمی حاوی مواد ریز ساینده بوده و در اثر سایش مکانیکی توسط دست، لایه مرده نازکی از سطح پوست را بر‌می‌دارد. برای پوست‌های چرب می‌توان از اسکراب‌های دانه درشت با مدت زمان بیشتر و فواصل کمتر استفاده کرد. البته در صورت وجود جوش‌های التهابی، این کار ممنوع است. اما ماساژ برای پوست چرب نباید طولانی و با شدت باشد؛ چون ترشح چربی را تحریک می‌کند؛ اما مدت بخور طولانی‌تر است.



برای متعادل کردن پوست چرب باید اقدامات زیر را انجام داد:
  •  کنترل میزان چربی پوست
  •  تخمین میزان رطوبت پوست و کنترل آن
  •  جلوگیری از اثرات التهابی آفتاب با ضدآفتاب‌ها
  •  پیشگیری از آکنه یا جوش
  •  استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی مناسب
  •  مواد شوینده مناسب مانند صابون‌ها
  •  مواد مرطوب‌کننده مناسب
  •  کنترل سبوره یا شوره با شوینده‌هایی که پایه گوگردی یا سولفور دارند، مثل صابون گوگردی و آنتی دندروف (ضد شوره)‌ها.



مرطوب‌کننده‌های مخصوص پوست چرب

پس از پاک‌سازی باید از ماسک مناسب پوست چرب یعنی ماسک‌های پاک‌کننده یا جاذب چربی استفاده کنیم. چنین ماسک‌هایی، ماسک خاک رسی هستند.
پوست چرب به مرطوب‌کننده هم نیاز دارد که کرم‌های مرطوب‌کننده پوست چرب باید جاذب رطوبت و فاقد چابی باشند تا پوست را تحریک نکنند. از سیستم‌های مرطوب‌کننده دیگر ماسک‌ها هستند، مثلاً ماسک مومی برای پوست چرب در زمستان و ماسک‌های مرطوب‌کننده در تابستان به‌کار می‌روند.



با یک هزینه کم و استفاده از چند ماده غذایی خانگی و 2 نوع گل می‌توانید یک لایه‌بردار خوب در منزل درست کنید.

ماسک لایه‌بردار شیرین

 مواد لازم:
  •  سه‌چهارم قاشق چایخوری بوته گل میخک خرد شده
  •  1 قاشق غذاخوری گلبرگ‌های خشک شده گل رز
  •  2 قاشق چایخوری پرتقال رنده شده
  • یک یا یک‌دوم  فنجان روغن کنجد
 طرز تهیه:

همه مواد گفته‌شده را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. مخلوط را هفته‌ای 2 بار روی پوست صورت خود بگذارید، البته ابتدا صورت خود را مرطوب کنید، اگر این مخلوط را در یک کابینت خنک (که نور نداشته باشد) نگهداری کنید، تا 6 ماه می‌توانید از آن استفاده کنید.



چرا اینقدر یادگیری مهم است , پوستم مثل برف شده , چرا دخترا اینقدر رو مخن

لایه‌بردار بدن:

 مواد لازم:
  •  یک‌دوم فنجان دانه‌های قهوه
  •  یک‌دوم فنجان عسل
  •  یک قاشق غذاخوری پرتقالِ تازه رنده شده
 روش تهیه:

مواد بالا را با استفاده از یک مخلوط کن کاملا با هم مخلوط کرده و آنرا به آرامی روی پوست خود بمالید و به مدت 1 تا 3 دقیقه اجازه دهید تا مخلوط روی پوست شما باقی بماند. این لایه‌بردار را در هفته 3 مرتبه استفاده کنید. بعد از مدت زمان کوتاهی متوجه اثر جادویی آن در شفاف کردن پوست خود خواهید شد.

باز نشر اختصاصی: Bartarinha.ir



ویدیو : چرا پوستم اینقدر چربه؟!