چرا نمایندگان زن به مسائل زنان توجه ندارند؟ : دوهفته نامه کلید ملی در پرونده ...


دوهفته نامه کلید ملی در پرونده ای به دنبال دلیل فعالیت کمرنگ زنان مجلس نهم در حوزه زنان گشته است. در بخشی از این پرونده، با مهناز بهمنی نماینده سراب گفتگو شده است. خبرآنلاین: دوهفته نامه کلید ملی در پرونده ای به دنبال دلیل فعالیت کمرنگ زنان مجلس نهم در حوزه زنان گشته است. در بخشی از این پرونده، با مهناز بهمنی نماینده سراب گفتگو شده است.

نگاهی به کارنامه نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی حاکی از حضور کم رنگ این نمایندگان است. این را می‌توان از 484 تذکر قرائت شده آنان فهمید چرا که از این تعداد تذکر، تنها 17 مورد به مسائل بانوان جامعه ارتباط مستقیم دارد. تنها مسئله طراحی و حمایت شده از سوی نمایندگان زن در مجلس تعالی خانواده و برنامه پیشگیری نکردن از بارداری است. این در حالی است که مشکلات جدی مانند سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه در برخی رشته‌ها، بیماری، اعتیاد، اشتغال و سرپرست نابهنجار گریبان گیر زنان کشور است.

«مهناز بهمنی» نماینده سراب در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان مجلس است که تحصیلات خود را در رشته مدیریت تکمیل کرده است. او که فعال‌ترین نماینده زن در مجلس است می‌گوید: «انتخاب نمایندگان براساس قانون اساسی انجام می‌شود و آن هم کاملا به صورت دموکراتیک به طوری که در حضور اولیه هیچ سهمی برای زنان وجود ندارد یعنی به هر تعداد امکان حضور دارند اما ما از خانم‌ها درخواست می‌کنیم که بیشتر برای این نوع موارد اعلام آمادگی کنند.»

نظر شما با توجه به انتقاد زنان فعال کشور در مورد کمتر پرداختن نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی به مسائل زنان جامعه و در مقابل توجه ویژه به حوزه انتخابیه خود چیست؟

فکر می کنم تفکیک و مرزبندی این چنینی بین حقوق مردان و زنان مورد توجه اسلام نیست. از نظر اسلام هر یک از آنها براساس مقتضیات خلقتی دارای جایگاه مخصوص به خود هستند و مقایسه حقوق آنها به شکل آنچه در جوامع غربی وجود دارد درست نیست. ما در مجلس به غیر از کارهای نمایندگان، فراکسیون زنان داریم که در نشست هایی که از طریق این فراکسیون تشکیل می شود موارد مربوط به خانواده و زنان مورد توجه قرار می گیرد. اگر قرار باشد مکاتبه‌ای و یا جلسه ای در این خصوص با بخش و دستگاه‌های بیرونی باشد قطعا پیگیری و انجام خواهد شد. یکی از وظایف مهم نمایندگان حوزه انتخابیه آنان است که آنجا هم مخاطب زن و هم مرد دارد. قطعا هر اقدامی در این خصوص صورت پذیرد اعم از آموزشی، راه، برق و سد، هم شامل مردان و همم شامل زنان است.

چه چیز باعث شد شما تنها کسی باشید که به شیوه نوبت دهی نمایندگان زن اعتراض کنید؟

چون در این دوره تعداد نمایندگان زن در مجلس کم است. درخواست ما این بود که این امکان بیشتر به زنان داده شود تا حضور پررنگ آنان به تصویر کشیده شود.

طبق مصوبه اتحادیه بین المجالس که ایران نیز عضو آن است 30 درصد از کرسی‌های مجلس باید به زنان اختصاص پیدا می‌کرد. اما این مصوبه چرا زنان در مجلس طرحی برای اصلاح قانون نمایندگان ارائه نداده اند؟

انتخاب نمایندگان براساس قانون اساسی انجام می‌شود و آن هم کاملا به صورت دموکراتیک به طوری که در حضور اولیه هیچ سهمی برای زنان وجود ندارد یعنی به هر تعداد امکان حضور دارند اینجا ما درخواست می کنیم از خانم های عزیز که بیشتر برای این نوع موارد اعلام آمادگی کنند.

به نظر شما نقش زنان مجلس در توسعه کشور چیست؟

همان طور که می‌دانید برای توسعه کشور برنامه های پنج ساله ای وجود دارد که در شکل گیری آن هم زنان بیرون از مجلس و هم زنان نماینده تاثیرگذار هستند. بنابراین چون در جامعه 50 درصد از جمعیت کشور زنان هستند لازم است در عرصه های مختلف سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی بیشتر حضور داشته باشند که خوشبختانه این گونه است.

ما با اهداف سند چشم انداز 1404 فاصله زیادی داریم زنان مجلس برای تحقق اهداف سند چشم انداز در مجلس نهم چه کرده و چه باید کنند؟

اهداف سند چشم انداز 1404 که مورد تایید مقام معظم رهبری است در همه جا مورد توجه مجلس بوده و به عنوان سند بالا دستی همیشه مورد استفاده در قوانین مورد تصویب بوده است. البته باید گفت ما در بعضی از شاخص‌های این سند نه تنها عقب نیستیم بلکه جلو هستیم. به نظر می رسد اگر کمیته مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شود و هر یک از بندهای آن را مورد ارزیابی انجام داده و سپس راه های اجرایی برای رسیدن به آن اهداف را تنظیم کند کمک شایانی به اجرای آن خواهد کرد.


ویدیو : چرا نمایندگان زن به مسائل زنان توجه ندارند؟