چرا مو به سرتان نمانده؟! : ممکن است از مدتی پیش دچار ریزش مو شده‌اید و هرقدر ...


ممکن است از مدتی پیش دچار ریزش مو شده‌اید و هرقدر هم از داروهای موضعی مبارزه با ریزش مو استفاده کرده‌اید فایده‌ای نداشته‌، ممکن است این مشکل شما ناشی از یک بیماری است که نمود آن روی پوست و مو ظاهر شده‌ است. مجله سیب سبز: ممکن است از مدتی پیش دچار ریزش مو شده‌اید و هرقدر هم از داروهای موضعی مبارزه با ریزش مو استفاده کرده‌اید فایده‌ای نداشته‌ یا اینکه مدت‌ها از خشکی و خارش بیش از اندازه پوست شکایت دارید و هر دارویی هم که به کار می‌برید اثربخشی خاصی نداشته‌ یا لک‌هایی روی پوست‌تان به وجود آمده‌ است که با کرم‌ها و محصولات لکه‌بر پاک نمی‌شوند.... اگر چنین است باید در فکر راه‌حل ریشه‌ای‌تری باشید چون احتمالا این مشکل پوست و موی شما ناشی از یک بیماری یا مسئله داخلی است که نمود آن روی پوست و مو ظاهر شده‌ است.

 برای بیشتر روشن شدن این مسئله سراغ رهنمودهای 2 پزشک متخصص پوست و مو یعنی دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده و دکتر محمد شیزرپور رفتیم تا ببینیم آیا واقعا ممکن است که یک بیماری داخلی اختلالات پوست و مویی ایجاد کند؛ جواب مثبت بود اما آنها گفتند همیشه این‌طور نیست که با برطرف شدن علت زمینه‌ای، بیماری پوستی هم بهبود پیدا کند. بیشتر اوقات لازم است است علاوه بر مراجعه به متخصص داخلی، برای درمان مشکلات پوستی به متخصص پوست هم مراجعه کرد.

لوسمی سرتان , اگر بی خوابی به سرتان می زند این مطلب را بخوانید

بیماری‌هایی که منجر به ریزش مو می‌شوند

کم‌کاری تیروئید و کم‌خونی: این ریزش مو در حقیقت ریزش موی واکنشی و خود به‌خود محدود شونده است. چند ماه بعد از بیماری اولیه ریزش مو به‌طور ناگهانی آغاز شده و موها به‌ویژه در ناحیه گیجگاه کاهش می‌یابد.

پرکاری تیروئید: در پرکاری تیروئید کم‌پشتی وسیع موهای سر و ریزش مو دیده می‌شود و حتی در مواردی، موهای زیر بغل هم کاهش می‌یابد. این بیماری بیشتر در سنین 20 تا 40 سالگی رخ می‌دهد و زنان بیشتر از مردان دچار آن می‌شوند.

تغییرات هورمونی: تغییرات قابل‌توجه در سطح هورمون‌ها به ویژه در زنان می‌تواند موجب ریزش مو شود. ریزش مو در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد بچه به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است. وقتی ریزش مو به علت پایین افتادن استروژن خون باشد این موقتی است و موها مجددا به حالت اول برخواهند گشت، البته یک خانم در40 سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین 20 سالگی رشد کند.

مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها: مصرف بیش از اندازه ویتامین A که معمولا در مکمل‌های ویتامینی یافت می‌شود منجر به ریزش مو می‌شود . بعد از قطع و نرمال شدن ویتامین A بدن مو‌ها به حالت نرمال بر می‌گردند.

 کم مصرف کردن پروتئین: وقتی بدن پروتئین کافی دریافت نکند در مصرف پروتئین خود صرفه‌جویی کرده و سهمیه موها را قطع می‌کند. 2 تا 3 ماه بعد از کم‌شدن پروتئین بدن موها ریزش می‌کنند. با مصرف کافی پروتئین می‌توان جلوی این مشکل را گرفت. گوشت، تخم‌مرغ و ماهی‌ها منابع خوب پروتئین هستند. گیاهخواران می‌توانند پروتئین خود را با افزودن آجیل گیاهان دانه‌دار و عدس به رژیم غذایی خود به دست آورند.

 کم‌مصرف کردن آهن: مصرف کم آهن منجر به ریزش مو می‌شود. این مسئله به‌خصوص در مورد خانم‌ها صادق است. منابع غذایی آهن برای گیاهخواران عبارتند از: دانه سویا، تخم کدو، عدس و اسفناج. منابع غذایی حیوانی آهن عبارتند از: گوشت، حلزون و صدف خوراکی.

بیماری‌هایی که منجر به لک می‌شوند

اختلالات تیروئید: کم‌کاری تیروئید باعث بروز لکه‌های پوستی شبیه لکه‌های بارداری در پوست صورت افراد به‌خصوص خانم‌ها می‌شود. لكه‌ها در قسمت‌هایی از پوست كه در معرض نور خورشید قرار دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. البته این لکه‌ها در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید نیز به وجود می‌آید.

بارداری: ملاسما یا لك بارداری یكی از شایع‌ترین علل ایجاد لك صورت است و اغلب در خانم‌های مراجعه كننده برای درمان لك صورت دیده می‌شود كه یك لك اكتسابی قهوه‌ای رنگ صورت است كه به صورت آهسته قرینه به وجود می‌آید، چون این لك‌ها بیشتر در زنان باردار ظاهر می‌شود یا عود می‌كند به لك‌های بارداری شهرت دارد، ولی می‌تواند در خانم‌های مجرد و حتی به‌ندرت در مردان نیز دیده شود. این لك‌ها بیشتر درگونه‌ها، پیشانی و چانه دیده می‌شود و در پوست‌های سبزه‌ مشخص است. تیرگی یا لك پوست معمولا پس از زایمان ناپدید می‌شود اما ممكن است برای ماه‌ها یا سال‌ها باقی بماند

مصرف ژلوفن چه بلایی سرتان می آورد؟ , عکس سرتان ریه

مجموعه‌ای از مشکلات درونی: علاوه بر اختلال در عملکرد تیروئید عوامل مختلفی می‌توانند روی میزان و كیفیت رنگدانه‌ها و سلول‌های رنگدانه‌ساز تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لك‌های تیره صورت شوند كه عبارتند از: بیماری‌ها و اختلالات ارثی و ژنتیك، بیماری‌های سوخت و ساز سلولی، بیماری‌های هورمونی، بیماری‌های التهابی، عفونت‌های موضعی پوست، عوامل شیمیایی، دارو‌ها، علل تغذیه‌ای شامل كمبود ویتامین‌ها و سوء‌تغذیه و بالا خره بدخیمی‌های پوستی.

بیماری‌هایی که منجر به خشکی پوست می‌شوند

بیماری‌های تیروئیدی: وقتی تیروئید این غده بسیار مهم و حیاتی کار خود را درست انجام ندهد و در ترشح هورمون‌های خود کم‌کاری یا پرکاری کند، سیستم داخلی بدن به هم می‌ریزد که روی پوست هم اثرگذار است. بروز مشكلات پوستی در بیماران مبتلا به كم‌كاری و پركاری تیروئید علائم متفاوتی دارد. معمولا پوست بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید به دلیل کاهش ترشحات غدد چربی‌ساز پوست، خشک است و گاهی هم دچار خارش می‌شود و ممکن است در مواردی نیز با اگزماهای پوستی دیده ‌شود، در این بیماری تغییرات پوستی به صورت پوست خشن، خشک، سرد و رنگ پریده است.

گاهی پوست متورم است که ناشی از ادم سلولی حاصل از این بیماری است. در بعضی بیماران تغییر رنگ و زرد شدن پوست رخ می‌دهد و عروق پوست بسیار شکننده می‌شود. پوسته پوسته شدن کف دست و پا نیز در تعدادی از بیماران رخ می‌دهد،  اما در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید به‌دلیل افزایش تعریق، پوست خشک نیست. البته افزایش تعریق در این بیماران ممکن است زمینه‌ساز بروز بعضی بیماری‌های پوستی مثل اگزمای پوستی در چین‌های بدن یا رشد قارچ‌ شود.

بیماری‌هایی که منجر به رشد موهای زائد می‌شوند

تغییرات هورمونی: اگر هورمون مردانه زنان زیاد شود، موهای سر آنها ریزش می‌كند، ولی موهای زائد بیشتر رشد می‌كند و ضخیم و پررنگ‌تر می‌شود و پرمویی شدید ایجاد می‌كند، بنابراین اگر خانم‌ها دچار پرمویی در نقاط مختلف بدن هستند، باید قبل از درمان تشخیص علت صورت پذیرد. اگر همراه موهای زائد علائم دیگری مثل ریزش موی سر، آكنه یا جوش و غرور جوانی، اختلالات قائدگی، چاقی، فشارخون، بیماری قند، كلفت شدن صدا و نازایی وجود داشت بسیار مهم و قابل بررسی است.

مشکلات تخمدانی: تومورهای تخمدانی تولیدکننده آندروژن می‌تواند باعث پرمویی خانم‌ها شود که سریع ایجاد می‌شود و می‌تواند همراه نشانه‌های دیگر مردانه مانند ریزش موهای سر وکلفتی صدا باشد.

علت تغییر رنگ پوست

 علاوه بر اختلال در عملکرد تیروئید عوامل مختلفی می‌توانند روی میزان و كیفیت رنگدانه‌ها و سلول‌های رنگدانه‌ساز تاثیر بگذارند و باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لك‌های تیره صورت شوند.

چرا مو به سرتان نمانده؟!

بیماری‌هایی که منجر به ریزش مژه و ابرو می‌شوند

بیماری‌های غدد درون‌ریز یا تغییرات هورمونی: عواملی كه بر تعادل هورمونی فرد تاثیر بگذارد، می‌تواند باعث ریزش ابرو شود. تغییرات هورمونی شامل بارداری، بیماری‌های تیروئیدی و مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری است كه پس از قطع آن رویش مجدد رخ خواهد داد. از علل دیگر مصرف داروهای هورمونی مثل دانازول، داروهای پیشگیری از بارداری، پروژسترون، دی اتیل استیل بسترول (DES) و HCG است. عفونت‌هایی كه مستقیما بر فولیكول یا ساقه مو اثر می‌كند سبب ریزش موی تكه‌ای می‌شود كه یكی از مشكلاتی است كه در بیماری سیفلیس دیده می‌شود.

بیماری‌هایی که منجر به ناخن‌های شکننده می‌شوند

کم‌کاری تیروئید: از عوارض دیگر بیماری تیروئید، نامرغوب بودن جنس ناخن‌هاست. ناخن‌های بیماران مبتلا به كم‌كاری تیروئید خشک، شکننده و آسیب‌پذیر است. رنگ ناخن‌ها در بیماران مبتلا به اختلالات تیروئیدی به‌دلیل كاهش جریان خون، بیشتر به جای صورتی، کبود است. از طرفی ناخن‌ها نازک و شکننده می‌شوند و رشد کمی دارند.

پرکاری تیروئید: اگرچه در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید نیز ناخن‌ها شکننده هستند اما رشد سریع‌تری نسبت به ناخن‌های مبتلایان به كم‌كاری تیروئید دارند، علاوه بر اینها تغییرات ناخن‌ها ازجمله جدا شدن ناخن یا ناخن چکشی مشاهده می‌شود.

کمبود آهن: نازک شدن ناخن هنگام کمبود آهن در بدن در ناخن‌ها نمود پیدا می‌کند. ناخن‌ها از قسمت نوک ناخن نازک، ورقه ورقه و مقعر می‌شوند. برای رفع این مشکل و اختلال در فرم ناخن باید به پزشک مراجعه و در رفع کمبود آهن در بدن تلاش كرد. یادتان باشد ناخن‌های رنگ پریده هم بعضی اوقات نشانه‌ای از بیمای جدی مثل کم‌خونی، نارسایی قلبی احتقانی، بیماری کبدی یا سوء‌تغذیه است.


ویدیو : چرا مو به سرتان نمانده؟!