چرا قراردادهای واقعی اعلام نمی‌شود؟! : در یکی، 2 فصل اخیر که سازمان لیگ از ...


در یکی، 2 فصل اخیر که سازمان لیگ از باشگاه‌ها خواست رقم قراردادها را اعلام کنند، شاهد اتفاقات عجیبی بودیم. روزنامه ایران ورزشی: در یکی، 2 فصل اخیر که سازمان لیگ از باشگاه‌ها خواست رقم قراردادها را اعلام کنند، شاهد اتفاقات عجیبی بودیم. اتفاقاتی مثل مخفی کردن یکسری آپشن‌های قرارداد و البته منتشر کردن رقم‌هایی که ظاهرا واقعی نبود. این اتفاق در سال اول انتشار قراردادها زیاد مشاهده شد. به‌عنوان نمونه، بارها گفته می‌شد قرارداد مهدی رحمتی با پیکان بالای 2 میلیارد است اما در لیست اعلام شده یک میلیارد و 550 میلیون تومان بود که با شنیده‌ها اصلا جور در نمی‌آمد. در مورد خیلی دیگر از بازیکنان و حتی یکی، 2 مربی هم این حرف و حدیث‌ها وجود داشت. در نهایت هم رقم‌های دیگری اعلام می‌شد و حتی یکی، 2 دفعه خود این نفرات، رقم‌های خود را لو می‌دادند. مثل امیر قلعه‌نویی که در تراکتورسازی تبریز نتوانست همه قراردادش را دریافت کند و در نهایت مجبور شد رقم واقعی را رسانه‌ای کند.

به هر حال این مسائل باعث شد کمتر کسی رقم منتشر شده قراردادها را باور کند تا اینکه امسال جو دیگری به وجود آمد و با صحبت‌هایی که مسوولان باشگاه‌ها انجام می‌دادند داشتیم باور می‌کردیم رقم قراردادها حداقل امسال به واقعیت نزدیک‌تر است اما هنوز چیزی از زمان انتشار رقم قراردادها نگذشته بود که مصاحبه‌های مختلف باز هم از غیرواقعی بودن رقم قراردادها خبر داد. مثلا سعید آذری مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اصفهان گفته بود که می‌تواند بگوید رقم قرارداد حداقل 4 باشگاه واقعی نیست.

این صحبت‌ها باعث شد به کند و کاو بیشتری بپردازیم و خیلی جالب بود که زود به نتیجه رسیدیم. به‌عنوان مثال خبر می‌رسد رقم قرارداد بازیکن یک تیم صنعتی که 900 میلیون تومان اعلام شده بود حداقل به یک میلیارد و 300 میلیون تومان و حداکثر به یک میلیارد و 500 میلیون تومان خواهد رسید.

بازیکن مورد نظر که در خط جلو بازی می‌کند، با باشگاه قرارداد خام 900 میلیون تومانی بسته اما طبق آپشن‌هایی که در این قرارداد وجود دارد به ازای هر بازی حدود 12، 13 میلیون تومان به قراردادش اضافه خواهد شد. به جز این اگر او بتواند گل بزند به ازای هر گل 3، 4 میلیون تومان و به ازای هر پاس هم به همین میزان پاداش خواهد گرفت. این پاداش‌ها جدا از پاداش‌های برد تیمش است. به این ترتیب می‌توان گفت که قرارداد بازیکن مورد نظر چندان درست نیست و همانطور که آذری گفته بود قرارداد واقعی بازیکنان اینچنینی بیش از مبلغی است که اعلام شده چرا که او تا به حال هم 5 بازی ابتدایی لیگ را به صورت کامل در ترکیب تیم بوده و از همین الان می‌توان مبلغی بیش از 70 میلیون را به مبلغ قراردادش اضافه کرد.

پس بدون شک مبلغ واقعی قرارداد این بازیکن تا پایان فصل رقمی نجومی خواهد بود که باورش سخت خواهد شد. نکته جالب این است که بازیکن مورد نظر در یک تیم صنعتی بازی می‌کند و طبق تصمیمی که وزیر صنایع و معادن و وزیر ورزش و جوانان گرفته بودند، قرار نبود هیچ کدام از بازیکنان تیم‌های صنعتی با آپشن‌های قراردادشان، به مبلغی بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان برسند اما در عین ناباوری می‌بینیم این تصمیم نادیده گرفته شده و علاوه بر این بازیکن که قراردادش با آپشن‌های مختلف به رقمی حدود 5/1 میلیارد خواهد رسید، در تیم‌هایی مثل سپاهان به طور واضح و روشن می‌بینیم قرارداد خام 2 بازیکن بالای یک میلیارد و 200 اعلام شده و قرارداد خام یک بازیکن دیگر یک میلیارد و 200 میلیون تومان و...

این‌ها نشان می‌دهد یا تصمیم وزیر صنایع و معادن به باشگاه‌های صنعتی اعلام نشده یا اینکه این تصمیم نادیده گرفته شده و جالب‌تر این است که رقم‌های واقعی قراردادها اعلام نشده. اتفاقی که چندان عجیب نیست اما انتظار می‌رفت این فصل مخفی‌کاری کمتری صورت بگیرد که اینطور  نشد.


ویدیو : چرا قراردادهای واقعی اعلام نمی‌شود؟!