چرا سوییسی ها به دریافت یارانه نه گفتند؟ : برنامه ای که به طور چشمگیری رفاه ...


برنامه ای که به طور چشمگیری رفاه اجتماعی را در سوییس دگرگون می کرد درحالی در همه پرسی دیروز توسط مردم این کشور رد شد که این طرح طرفداران زیادی در بین فعالان سیاسی و اجتماعی اروپا پیدا کرده است. خبرآنلاین: برنامه ای که به طور چشمگیری رفاه اجتماعی را در سوییس دگرگون می کرد درحالی در همه پرسی دیروز توسط مردم این کشور رد شد که این طرح طرفداران زیادی در بین فعالان سیاسی و اجتماعی اروپا پیدا کرده است.

سوییسی ها به طرحی موسوم به  دریافت حقوق پایه بدون کار برای همه رای منفی دادند؛این خبر از دیروز تاکنون واکنش های بسیاری در بین رسانه های دنیا و شبکه های اجتماعی به دنبال داشته استو

روز گذشته اکثر خبرگزاری ها از رفراندومی اقتصادی در سوییس خبر دادند که قرار بود در صورت موافقت مردم این کشور،هر شهروند سوییسی 2500 فرانک سوییس پول دریافت کند. اما در پایان ساعت رای گیری  حدود 77 درصد از رای دهندگان سوییسی به این طرح رای منفی دادند.

در واقع این برنامه اجازه می داد که آنها درآمدی معادل حقوق پایه دریافت کنند بدون آنکه بخواهند  بیرون از کارکنند و دولت موظف می شد که این میزان را هر ماه به حساب آنها واریز کند و مالیات هم دریافت نکند. طرفداران این طرح که گروهی از فعالان سیاسی و اجتماعی سوییس هستند از سال 2013 در حال مذاکره با پارلمان و شورای فدرال هستند تا به دولت بقبولانند، که دولت باید در نظام توزیع درآمدها تجدید نظر کند.

حال آنکه دولت سوییس مخالت با  این طرح بوده و معتقداست این طرح درآمدهای مالیاتی را کم کرده و به اقتصاد این کشور ضربه می زند.

با این حال سرانجام دیروز، طرح پرداخت پول نقد به شهروندان سوییسی که بیش از 100 هزار امضا برای همه پرسی داشت،به رای گذاشته شد . حامیان این پیشنهاد مصر بودندکه پرداخت چنین مستمری ای به مبارزه با فقر و نابرابری در دنیایی که یافتن مشاغل خوب با درآمدهای ثابت در حال دشوارتر شدن است، کمک می کند.

البته نظرسنجی های قبلی نشان می داد که بیش از 70 درصد مردم سوئیس با این طرح مخالفند، زیرا دولت سوئیس و تقریبا تمام احزاب سیاسی این کشور از رای دهندگان خواسته بودند تا به این پیشنهاد رای منفی بدهند.

منتقدان این طرح را یک رویای مارکسیستی نامیده و نسبت به افزایش شدید هزینه ها و گسترش تنبلی و عدم تلاش برای کار کردن در جامعه که عاملی مضر به حال اقتصاد این کشور می شد، هشدار داده بودند. اما موافقان با رد این استدلال گفته بودند که، مردم به صورت طبیعی می خواهند مولد باشند و اختصاص یک درآمد پایه به راحتی انعطاف پذیری بیشتری به آنها خواهد داد تا فعالیت هایی را انتخاب کنند که بیشترین ارزش را دارد.

بازگشت به اقتصاد سوسیالیستی

برنامه ها دولت رفاه و افزایش نظارت  دولت بر اقتصاد کشورهای منطقه یورو بعد از بحران 2008 افزایش یافته است.طرفداران دیدگاههای سوسیالیستی و دولت رفاه به دنبال بحران های اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری،توانسته اند جایگاه خود را در بین مردم اروپا محکمتر کنند.

سوییس اولین کشوری نیست که درباره این طرح بحث کرده است. فنلاند قرار است سال آینده و به صورت آزمایشی هر ماه به 10 هزار فنلاندی 550 یورو به مدت 2 سال یارانه نقدی پرداخت کند.

طرفداران این طرح می گویند، افزایش نرخ بیکاری در منطقه یورو و نیز سرعت ماشینی شدن فرایند تولید سبب زندگی صنعتی و فناوری های نوین  موسوم به انقلاب صنعتی چهارم شده که نیاز به انسان را هر روز کمتر می‌کند، در نتیجه باید موضوع تعیین دستمزد پایه تبدیل به یک موضوع جهانی شود.


ویدیو : چرا سوییسی ها به دریافت یارانه نه گفتند؟