چرا روس ها دوباره به سوریه بازگشتند؟ : روزنامه السفیر در تحلیلی بازگشت روسها ...


روزنامه السفیر در تحلیلی بازگشت روسها به سوریه را مورد بررسی قرار داده است. پایگاه خبری انتخاب: روزنامه السفیر در تحلیلی بازگشت روسها به سوریه را مورد بررسی قرار داده است.

در این تحلیل آمده است: روسیه این هفته بدون آنکه مانند گذشته سروصدای زیادی به پا کند، نیروهای زمینی و چتربازان خود به بندر طرطوس اعزام کرد تا از بیش از 3000 روسی داوطلب اعزام شده در منطقه در هفته های گذشته حمایت کنند و هماهنگی ها با ارتش سوریه را افزایش دهند. السفیر نوشت: مسکو هنوز آغاز دوباره عملیات نظامی خود در سوریه را اعلام نکرده است.

احتمالا این عملیات به شدت عملیات گذشته اجرا نشود. به نظر می رسد تنها روس ها روی عملیات حساب کرده بودند و معتقدند دستاوردهای آن ها برای شروع روند سیاسی حل بحران در ژنو کافی بوده، که در عمل این طور نبود. این نشریه لبنانی در ادامه آورده است: در عمل روسیه مدت آتش بس را چند بار تمدید کرد، هرچند وزیر دفاع روسیه، سرگی شویگو گفته است 25 می این آتش بس تمام می شود. با این حال اولین نشانه ها از شروع دوباره عملیات نظامی روسیه اکنون در حال پدیدار شدن است.

توقف یک جانبه عملیات حلب از سوی روسیه و برقراری آتش بس حتی در دمشق باعث ایجاد تنش هایی میان مسکو و دمشق شد. همچنین ارتش و دولت سوریه هم برای از دست رفتن فرصت کسب پیروزی بزرگ، به ویژه در شمال حلب و از بین بردن معادله قدرت در جنگ سوریه ناراحت هستند. هرچند عملیات روسیه دستاوردهایی در لاذقیه و جنوب، غرب و شرق حلب به همراه داشت، اما رژیم سوریه نتوانست کنترل شهرهای کلیدی همچون ادلیب یا جسر الشغور را به دست بگیرد و به پیروزی نهایی بر گروه های نظامی دست پیدا کند.

روس ها در این عملیات حتی در کسب هدف از پیش تعیین شده خود برای به دست گرفتن کنترل مرز ترکیه و سوریه و بستن راه کمک ترکیه به گروه های شبه نظامی هم ناتوان بودند. آتش بس اعمال شده با فشار روس ها به گروه های نظامی، آمریکا، عربستان و ترکیه کمک کرد نیروهای خود را تجدید قوا کرده و تسلیحات تازه به آن ها برسانند و زیرساخت هایی که در عملیات روسی-سوری نابود شده بود را بازسازی کنند. برای همین می توان گفت برای اولین بار پس از اعلام آتش مواضع نظامی و دیپلماتیک روس ها برای تقویت اعتبار روسیه به یک هدف سوق پیدا کرده اند. این می تواند با شروع دوباره اما نسبی عملیات روسیه همراه باشد.

این بار اهداف مسکو از شروع یا احیای عملیات خود در سوریه همچون قبل بلندپروازانه نیست. هدف اصلی عملیات تازه بر منزوی کردن جبهه النصره از گروه های نظامی دیگر است. روس ها با جنگنده های سوخویشان برای تضعیف و نه از بین بردن گروه های نظامی روسیه پیش می روند. این هدف تا حدی سخت و پیچیده است، زیرا جبهه النصره از نظر نظامی و ایدئولوژِیک ستون اصلی است که گروه های دیگر حول آن با هم متحد می شوند.

بری همین مواضع دو بال نظامی و دیپلماتیک دولت روسیه در اعلام نیاز به بازگشت به میدان نبرد با اظهارات شویگو همگام می شوند که گفته بود، آتش بس به نتیجه نرسیده و باید فرصت نهایی برای گروه های نظامی در نظر گرفت تا خود را از جبهه النصره دور کنند. لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم گفته بود، مسکو در تصمیم خود برای حمله به گروه هایی که آتش بس را نقض کردند تغییری ایجاد نکرده است.

از سوی دیگر، آمریکا چه پیش از برقراری آتش بس و چه پس از آن تجهیز و آموزش گروه های شبه نظامی در سوریه را متوقف نکرده است. آمریکا حتی نزدیک به 3000 تن تسلیحات برای این گروه ها ارسال کرده و آن ها را آموزش داده و هماهنگ کرده تا با دست یافتن روس ها با اهدافشان در سوریه مقابله کند. این یکی از اهداف اصلی دولت اوباما برای منزوی کردن روسیه بوده است.

حتی واشنگتن از روسیه خواسته بود مواضع جبهه النصره را هدف نگیرد. هرچند تجهیز گروه های نظامی در شمال سوریه تغییرات خاصی نداشته، اما لاوروف و دولت روسیه به این نتیجه رسیده اند که آمریکایی ها آن ها را فریب داده و ائتلاف بین المللی بی هیچ واکنشی نسبت به جریان ورود تسلیحات و نیروها در مرزهای سوریه در کنار تروریست ها ایستاده است. روسیه این هفته بدون آنکه مانند گذشته سروصدای زیادی به پا کند، نیروهای زمینی و چتربازان خود به بندر طرطوس اعزام کرد تا از بیش از 3000 روسی داوطلب اعزام شده در منطقه در هفته های گذشته حمایت کنند و هماهنگی ها با ارتش سوریه را افزایش دهند.

این همچنین نشان از آغاز عملیات گسترده تری با خود دارد.این عملیات شامل رقه می شود که روس ها بخواهند با حضور آمریکایی ها و کردها در آن مقابله کنند. ممکن است شامل حلب نیز شود که ایرانی ها در حال تدارک عملیات مهمی برای بریدن خطوط ارسال تسلیهات از سمت شرق و بازپس گیری خان طومان هستند که متحمل شکست سنگینی در آن شدند. در همین زمینه، منابع سوری می گویند رئیس ستاد فرماندهی عملیات روسیه، که پاییز سال گذشته هماهنگی عملیات حمایت هوایی را بر عهده داشت، به پایگاه نظامی حمیم در لاذقیه بازگشته است تا مقدمات عملیات تازه را فراهم کند.


ویدیو : چرا روس ها دوباره به سوریه بازگشتند؟