چرا دیدار ظریف و اشتون در بروکسل مهم است؟ :   اخبار سیاست خارجی - مشاور وزیر ...



تذکر آقا به ظریف در دیدار باوتین , دیدار ظریف با میشل عون , دیدار ظریف لاوروف معلم

 

اخبار سیاست خارجی - مشاور وزیر خارجه تحلیل می‌کند
چرا دیدار ظریف و اشتون در بروکسل مهم است؟

مشاور وزیر خارجه ایران، دیدار هفته آینده مذاکره کنندگان ارشد هسته ای ایران و گروه 1+5 در بروکسل را دیداری مهم و تسهیل کننده دستیابی به توافق ارزیابی کرد.

سخنگوی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد هسته ای گروه 1+5 تایید کرد که دوشنبه هفته آینده اول سپتامبر(نهم شهریور) محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در چارچوب مذاکرات هسته ای در بروکسل با یکدیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد.

علی خرم، استاد دانشگاه درباره دیدار هفته آینده ظریف و اشتون در بروکسل و اهمیت آن در گفتگو با فرارو گفت: زمانی که مذاکرات وین5 تمام شد فرصتی ایجاد شد تا ایران و گروه 1+5 در یک رفت آمد سیاسی بتوانند آنچه که در مذاکرات و مذاکره های پیشین گذشته بود را مرور کنند.

وی افزود: در همین حال دیدیم که چندین دیدار دوجانبه با کشورهای عضو گروه 1+5 در زمان ها و مکان های مختلف از اروپا گرفته تا تهران برگزار شد. این دیدارهای دوجانبه هم قرار بود سهیل کننده کاهش اختلافات و رفع سوء تفاهمات باشد تا در وین6 دو طرف با حداقل اختلاف وارد مذاکرات شوند.

خرم ادامه داد: پس از وین6 هم ابتدا دو طرف به یکدیگر فرصتی برای مرور این دور مذاکرات را دادند و اکنون با جمع بندی آنچه که در این مذاکرات گذشته است به شیوه گذشته مذاکرات دوجانبه در دستور کار قرار گرفته است تا طرفین در این دیدارها بتوانند یکدیگر را بیشتر توجیه کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دیدار دوشنبه هفته آینده هم خانم اشتون با دریافت جمع بندی نظرات اروپایی ها و سه کشور غیر اروپایی یعنی آمریکا، روسیه و چین آن را به وزیر خارجه کشورمان ارایه خواهند داد، آقای ظریف هم به همین ترتیب با دریافت جمع بندی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران این نظرات را به خانم اشتون منتقل خواهند کرد تا در نهایت دو طرف به نقشه راهی برای ادامه روند مذاکرات دست پیدا کنند.

مشاور وزیر خارجه تاکید کرد: این دیدار کمکی که به خصوص به طرف ایرانی می کند این است که آیا برای ادامه مذاکرات در گروه 1+5 اجماعی وجود دارد و آنها توانسته اند اختلافات گذشته را رفع کنند و یا همچنان در این گروه اختلاف دیدگاه وجود دارد.

خرم درباره تاثیر ادعای اخیر رویترز مبنی بر کند شدن روند همکاری های ایران و آژانس و همچنین تاکید وزیر دفاع مبنی اینکه به بازرسان آژانس اجازه بازدید از پارچین داده نمی شود بر روند مذاکرات ایران و 1+5 گفت: قطعا مسائل فنی روی مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 می تواند اثر گذار باشد، هم اثر مثت و هم منفی.

وی افزود: اثر مثبت آن این است که 1+5 متوجه می شود که جمهوری اسلامی ایران از روند شکل گرفته در مذاکرات فنی و سیاسی ناراضی است که ادامه آن می تواند بر مذاکرات در بعد سیاسی میان ایران و گروه 1+5 اثر بگذارد بر همین اساس می تواند منجر به تجدید نظر کشورهای عضو این گروه نسبت به رویکردشان در مذاکرات شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اثر منفی آن هم این است که گروه 1+5 را به این توهم برساند که ایران راضی به ادامه روند همکاری ها نیست و آنها را به موضع گیری سخت گیرانه تری در ادامه مذاکرات وا دارد.

خرم تصریح کرد: بنابراین در مجموع مسائل مربوط به بعد فنی مذاکرات هسته ای ایران همواره بر روند مذاکرات در بعد سیاسی تاثیر گذار بوده است که این بار هم نمی تواند تاثیر گذار باشد.

مشاور وزیرخارجه ایران درباره نارضایتی احتمالی ایران از روند همکاری ها با گروه 1+5 و آژانس گفت: به هرحال یک نوع نارضایتی جدی در ایران نسبت به همکاری صورت گرفته با آژانس و گروه 1+5 وجود دارد و این طبیعی است که در بیانات مقام رهبری هم این نارضایتی منعکس شد.

وی افزود: انتظار جمهوری اسلامی ایران این بود که از قبال همکاری ها با آژانس و گروه1+5 ظرف یکسال گذشته نتایج بیشتری حاصل شود و اعتماد از دست رفته از سوی طرف مقابل احیا شود.

خرم ادامه داد: مثلا در مورد تحریم ها که بخشی از آن در چارچوب توافق ژنو لغو شده است به دلیل اینکه هنوز در گیر و پیچ دستور العمل ها است آثار آن همچنان پابرجا است که نیاز بود دستور العمل های لغو تحریم ها از سوی کشورهای عضو گروه 1+5 در مورد لغو صادر شود که هنوز اقدامی در این رابطه نشده است.

این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: بنابراین یکی از موضوعاتی که احتمالا در دیدار هفته آینده آقایان ظریف و خانم اشتون مطرح می شود همین نارضایتی جمهوری اسلامی ایران نسبت به رویکرد طرف مقابل با وجود همکاری های یک سال گذشته هم در بعد فنی و هم در بعد سیاسی خواهد بود.
اخبار سیاست خارجی - فرارو

 


ویدیو : چرا دیدار ظریف و اشتون در بروکسل مهم است؟