چرا در بالای صفحات قرآن «خوب، «بد» و میانه» آمده است؟ : علت آمدن كلمه های «خوب، ...



آیا اینترنت در قرآن آمده , قرآن , استخاره با قرآن

علت آمدن كلمه های «خوب، بد و میانه» در بالای صفحات قرآن، نشانة استخاره بودن آن می باشد. اما ذكر چند نكته در رابطه با كلمه های فوق را یادآور می شویم:


1. این واژه ها ربطی به قرآن ندارد و در واقع با قرآن نبوده است،بلکه مربوط به كسانی می باشد كه می خواهند به قرآن استخاره نمایند و لذا در گذشته بعضی از ناشرین با كمك گرفتن از بعضی افرادی كه تا حدودی تفسیری از آیات قرآن می فهمیدند، آیات اول هر صفحه را مورد مطالعه قرار می دادند و آن چه به نظرشان خوب، بد و میانه می آمد، در بالای صفحات قرآن این را می نوشتند.


2. در پذیرش استخاره بین علما اختلاف وجود دارد. البته گروه زیادی از مسلمانان ( چه شیعه و چه سنی) استخاره را قبول دارند؛ منتها ذكر این مسایل را در اول قرآن ضروری نمی دانند؛ چرا كه نقل این واژه ها در اول صفحه برای فرهنگ عامه قابل فهم و درك نیست و گاهی ممكن است در نزد بعضی موجب وهن قرآن شود. لذا این كلمه ها را در اول صفحه چه در قرآن های چاپ عثمانی و چه غیر عثمانی ذكر نكرده اند.


3. قرآن دارای هدف های اصلی و فرعی است. هدف اصلی قرآن شناساندن معارف بلند قرآن، امور هدایتی، تربیتی و دانش های آن است؛ ولی متأسفانه به خاطر عدم رشد جامعه اسلامی، توجه به فرع بیش تر از اصل شده است و ناشرین توجه شان را بیش‌تر روی فرع قرار داده اند.


4.  البته استخاره كردن به نظر ما كار خوب و شایسته ای است كه در جای خود هم روایت برای صحت آن داریم و هم سیرة عملی بزرگان و علماء بوده است و چنان‌چه با شرایط خودش و در جای خود انجام گیرد، آثارآن ظاهر می شود.


 استخاره در لغت به معنی خواستن بهترین امر، طلب خیر كردن و نیكویی جستن است كه اصطلاحاً عبارت از نوعی دعا و توكل و توسل به خداوند در انجام امری كه خیر و شر آن بر انسان پوشیده است از خداوند می خواهد آن امر را برای او روشن كند و یا اجازة عمل می خواهد.

منبع:andisheqom.com


ویدیو : چرا در بالای صفحات قرآن «خوب، «بد» و میانه» آمده است؟