چرا بعد از هر باران در خوزستان مردم باید به بیمارستان بروند؟ : با وجود گذشت ...



با وجود گذشت 2 سال از بروز تنگی نفس هنگام بارش باران اما همچنان مقامات مسؤول نتوانسته اند به نتیجه قطعی در باره عامل آن برسند.

 چند سالی است که بعد از بازندگی در خوزستان و به ویژه اهواز، شهروندان زیادی به دلیل تنگی تفس به بیمارستان ها مراجعه می کنند.

ابتدا این باران ها به باران اسیدی معروف شد و در ادامه گزینه های دیگری به عنوان عامل مراجعه خوزستانی ها به بیمارستان بعد از هر بارندگی مطرح شد. کارشناسان در ابتدا 18 مورد از دلایلی را که می توانست در این موضوع تاثیر گذار باشند را مورد بررسی قرار دادند ولی هنوز با گذشت 2 سال علت نهایی این موضع به طور رسمی از سوی مسئولان اعلام نشده است.

در تازه ترین اتفاق، بعد از بارندگی های اخیر در خوزستان تعداد زیادی از هموطنان به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند. برای پیگیری موضع سراغ مدیر کل سازمان حفاظت محیط  استان خوزستان رفتیم و از وی درباره مشکلات شهروندان بعد از بارندگی جویا شدیم.

"احمدرضا لاهیجان زاده" در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران با اشاره به آغاز این مشکل در خوزستان اظهار داشت: اولین باری که بعد از بارندگی مشکل تنگی نفس برای شهروندان خوزستان ایجاد شد سال 92 بود که بعد از بارندگی طی 2 هفته، 23 هزار نفر به دلیل تنگی نفس به بیمارستان ها مراجعه داشتند. لذا با توجه به اهمیت موضوع، یک کارگروه متشکل از دستگاه های اجرایی و صاحب نظران تشکیل شد و تمامی احتمالاتی که می توانست در بروز این مشکل تاثیر گذار باشند استخراج شد.

وی ادامه داد: در این جلسات 18 مورد از عوامل احتمالی بروز این مشکل استخراج شد که تعدادی از احتمالات به دلیل غیرعملی بودن رد شد و در نهایت 6 عامل به صورت جدی مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خوزستان جلوگیری از آتش زدن مزارع نیشکر تا حذف بنزین پالایشگاه ها و در نهایت توزیع بنزین یورو 4 را از جمله  اقدامات انجام شده در این طرح ذکر کرد و گفت: به دلیل آنکه هزاران ماده شیمایی و ترکیبات مختلف می تواند باعث بروز مشکلات در سیستم تنفسی شود کار تیم تحقیقاتی را با کندی مواجه کرد ولی باز هم تمامی امکانات را برای شناسایی عامل این مشکل به کار گرفتیم.

زیر باران باید رفت , درباره مردم خوزستان , اداب ورسوم و فرهنگ و لباس و غذای سنتی مردم خوزستان


فرضیه باران اسیدی کاملا رد شد
لاهیجان زاده در مورد اینکه باران اسیدی را یکی از دلایل مشکلات تنفسی می دانند گفت: مطابق بررسی های صورت گرفته این فرضیه به طور کامل رد شد زیرا بعد از بارندگی بلافاصله میزان آب باران جمع آوری شده را در ایران و هم برای بررسی بیشتر در یک کشور خارجی آزمایش کردیم که نتایج آزمایش ها هیچگونه ترکیب مشکل داری در آنها مشاهده نشد.

گرده گیاه متهم ردیف اول
مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان در ادامه با اشاره به وجود یک درخت خاص در استان که در زمان بارندگی، گرده آن باعث مشکل تنفسی می شود این موضوع را به عنوان یکی از گزینه های مهم و قابل بررسی به عنوان عامل مشکل ذکر کرد و گفت: در طی 2 سال گذشته بیشتر وقت و انرژی در زمینه حذف آلاینده های صنعتی و غیره متمرکز بود و در این زمینه اقدامات اجرایی زیادی انجام گرفت ولی در کنار این موارد یکی از عوامل مهم بررسی گرده گیاهی است که طی سالیان گذشته به صورت وسیع در سطح شهر کاشته شده است.

وی ادامه داد: این درخت که به دلیل سبز بودن در تمامی فصول سال در سطح شهر کاشته شده است در زمان بارندگی گرده آن به صورت زیاد در فضا پخش می شود که به دلیل اینکه این ذرات زیر 2 میکرون است لذا به راحتی وارد ریه شده و مشکلات تنفسی ایجاد می کند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان ادامه داد: در مطالعاتی که در مورد این گونه گیاهی انجام شد مشخص شد زمانی که در کشور پاکستان نیز این درخت کاشته شد در زمان بارندگی مشکلات تنفسی در این کشور نیز ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: این مشکل با یک راهکار ساده مانند هرس درخت در شهریور و اوایل مهر حل می شود. هرس باعث می شود این درخت به گل دهی نرسد.

این مقام ارشد سازمان محیط زیست در پاسخ به این پرسش که چرا هرس این درخت انجام نشد گفت: این هرس در ابعاد کم انجام شده بود. دلیل آن نیز جدی نگرفتن این عامل بود زیرا تمرکز بر روی آلاینده های دیگر انجام شده بود و این موضوع در رتبه های بعدی قرار داشت.

لاهیجان زاده ادامه داد: بعد از بارندگی ماه گذشته و بروز دوباره مشکلات، بررسی این گیاه به صورت جدی تر در دستور کار قرار گرفت و به همین دلیل شهرداری در چند روز گذشته اقدام به هرس کامل این درخت کرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان خاطر نشان کرد: بررسی جدی این گیاه در دستور کار قرار گرفته است  ولی این مورد هم یک فرضیه است که در حال مطالعات تحقیقاتی در مورد آن هستیم.

وی ادامه داد: هر چند که در این 2 سال اقدامات متعددی در زمینه های مختلف شامل توزیع بنزین یورو 4 و یا گازوئیل با استاندارد بالا  انجام شده است ولی موضع این درخت نیز هم اکنون به صورت جدی در کنار سایر موارد در حال پیگیری است.

 

 اخباراجتماعی  - عصر  ایران 


ویدیو : چرا بعد از هر باران در خوزستان مردم باید به بیمارستان بروند؟