چرا آمار ابتلا به سنگ کلیه در ایران افزایش داشته؟ : اخباراجتماعی - افزایش آمار ...



افزایش آمار خودکشی در ایران , آمار عمل های سنگ کلیه در ایران , مرکز آمار ایران


اخباراجتماعی - افزایش آمار ابتلا به سنگ کلیه در ایران

رئیس انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران گفت: تغییر سبک زندگی و روی آوردن به غذاهای شور به ویژه فست فودها، آمار ابتلا به سنگ های کلیه را در کشور افزایش داده است.

به گزارش مهر، دکتر عباس بصیری در آستانه برپایی هفتمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران، افزود: یافته های پژوهشی بیانگر آن است که مصرف بیش از 6 گرم نمک در روز خطر ابتلا به سنگهای کلیه را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: بر اساس یک تحقیق انجام شده در بیمارستان لبافی نژاد که نتایج آن در مجله بین المللی تحقیقات اورولوژی نیز به چاپ رسیده، مشخص شده است، کسانی که فشار خون بالا یا دیابت دارند یا افراد چاق، بیش از سایرین در خطر ابتلا به سنگهای کلیه هستند و می بایست با رعایت رژیم غذایی از ابتلا به سنگ های کلیه پیشگیری کنند.

به گفته بصیری، بر اساس یافته های یک پژوهش دیگر که در مجله بین المللی تغذیه و کلیه به چاپ رسیده، مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی (گوشت) نیز می تواند به عنوان یک عامل تشدید کننده تشکیل سنگهای کلیوی موثر باشد.

رئیس انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی خاطر نشان ساخت: همچنین مصرف مایعات فراوان به شکل منظم در طول روز از تشکیل سنگهای کلیه جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه قابلیت تولید و تشکیل سنگهای ادراری به عنوان یک خطر برخی افراد را بیش از سایرین تهدید می کند و با درمان یک بار سنگ کلیه در بیمار نمی توان از تشکیل نشدن مجدد آن اطمینان حاصل کرد، گفت: یافته های مطالعات انجام شده، نشان می دهد، 60 درصد از بیمارانی که مبتلا به سنگهای دستگاه ادراری می شوند، طی پنج سال بعد از آن شانس ابتلا به سنگهای ادراری جدید را دارند.

بصیری افزود: از سوی دیگر مطالعات متعددی اثبات کرده است که در 90 درصد موارد می توان با بررسی آزمایشهای لازم، علت ساخت سنگ کلیه را در افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند، کشف و از بروز آن جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: یکی از خدماتی که به صورت ابتکاری در بیمارستان لبافی نژاد تهران انجام گرفته، راه اندازی کلینیکی با هدف جلوگیری از تشکیل سنگ های ادراری است که این مرکز نه تنها در خاورمیانه که در آسیا از نمونه مشابهی برخوردار نیست.

بصیری گفت: در این مرکز، متخصصان با بررسی آزمایش ها و رادیولوژی بیماران، توصیه های درمانی لازم را به آنان برای جلوگیری از تشکیل سنگ های ادراری ارایه می دهند تا آنان بتوانند، پیش از ابتلا به سنگ های کلیوی و انجام درمان های پیچیده از ابتلا به آن پیشگیری کنند.

وی افزود: جدیدترین دستاوردها در زمینه درمان سنگهای کلیه و مجاری ادراری در هفتمین کنگره انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران که از 9 تا 11 مهر ماه در بیمارستان لبافی نژاد تهران برپا می شود به متخصصان داخل و خارج کشور ارایه می شود.

رئیس انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران یادآور شد: در این کنگره، روشهای جراحی در زمینه غده آدرنال (فوق کلیوی)، جراحی کلیه شامل جراحی سرطانهای کلیه، جراحی آندوسکوپیک سنگ کلیه و جراحی آندوسکوپیک و لاپاراسکوپیک برای اختلالات مادرزاری دستگاه ادراری که شایعترین آن تنگی محل اتصال لگنچه به حالب (میزنای) است، جراحی سنگها، تومورها و سرطانهای حالب و جراحی های مثانه و پروستات و نیز در مورد جزییات دیگر شیوه های نوین جراحی که به کمک اندویورولوژی و بدون جراحی باز انجام می شود، مباحثی ارایه خواهد شد.

 اخبار اجتماعی - مهر


ویدیو : چرا آمار ابتلا به سنگ کلیه در ایران افزایش داشته؟