چراغپور: یكی از دروازه‌بان‌های خارجی دسته یك قبل از حضور در ایران آشپز بود! :



چراغپور: یكی از دروازه‌بان‌های خارجی دسته یك قبل از حضور در ایران آشپز بود!

جلال چراغپور می‌گوید وجود واسطه‌های زیاد در اطراف باشگاه‌های ایرانی باعث افزایش بازیكنان خارجی بی‌كیفیت شده است.

كارشناس فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا درباره افزایش تعداد بازیكنان خارجی در ادوار گذشته لیگ برتر و از یك طرف كاهش كیفیت این بازیكنان و تعداد دقایق حضور آن‌ها در زمین برای تیم‌هایشان و دلایل این موضوع اظهار كرد: از پایه‌های اساسی فوتبال هر كشور عناصری هستند كه برای فوتبال می‌اندیشند و تصمیم می‌گیرند و این نظرات این افراد است كه بعدها در جریان فوتبال آن كشور، منطقه و حتی جهان تاثیر می‌گذارد.

 

وی ادامه داد: این افراد مدیران باشگاه‌ها هستند كه در استراتژی فوتبال بسیار تعیین كننده‌اند. وقتی مدیران فوتبال در راس یك باشگاه قرار می‌گیرند چه این باشگاه خصوصی باشد چه دولتی، آن مدیرعامل وظایف خاصی دارد. اگر این وظایف را طبقه‌بندی و تقسیم كنیم می‌بینیم كه كارهای مدیرعامل به چهار بخش تقسیم می‌شود. نظرات مدیرعامل مستقیما در اتفاقاتی كه در زمین مسابقه می‌افتد تاثیرگذار است. در نظر اول مدیرعامل به عنوان یك مادرخرج می‌كند و مسئول هزینه‌های عمومی بودجه‌ای است كه در اختیارش گذاشته می‌شود و او باید این بودجه را در قالب چهار بخش مربی، امكانات، بازیكن و برنامه‌های حاشیه‌ای تقسیم‌بندی كند.

 

چراغپور در ادامه گفت: اگر این مدیرعامل تحصیلاتش در ارتباط با ورزش و فوتبال نباشد و تجربیات قبلی‌اش هم ارتباطی به چهار بخشی كه ذكر شد و كار با آن‌ها نداشته باشد و علاوه بر این‌ها سنش اجازه ندهد كه مدیرعامل شده و وظایف خطیر این پست را انجام دهد و در یك كلام از خانواده فوتبال نباشد، كار به مشكل برمی‌خورد. در اینجا بحث دو شاخه می‌شود اینكه این مدیران چطور وارد فوتبال شده‌اند وقتی نه تحصیلات مرتبط با آن را دارند و نه سن‌شان اجازه می‌دهد. این سوال مهمی است كه در این زمینه نمی‌گنجد و باید آن را دست‌نخورده بگذاریم تا بعدا به آن پاسخ دهیم.

 

این كارشناس فوتبال با اشاره به مشكلاتی كه این مدیران در كارشان در باشگاه‌ها به وجود می‌آورند گفت: شاخه‌ی دیگر موضوع این است كه این سوال را بپرسیم، فردی كه غیر ورزشی بوده و به فوتبال آمده، چه كار خواهد كرد؟ مثلا آنجایی كه به بخش مدیریت مربوط است فردی را بیاورد كه به مدیریت ورزشی آشناست. جایی كه به شناخت و دانش مربیان بازمی‌گردد، كسی را استخدام می‌كند كه این كار را برایش انجام دهد و همین طور در جذب بازیكن افرادی را می‌آورد كه در این كار آشنا باشند. بنابراین در این چهار بخش به دلیل كمبودهایی كه دارد، افراد جدیدی را به كار اضافه می‌كند و حالا كادر مدیریتی باشگاه از یك نفر به 5 نفر تبدیل می‌شود.

 

وی افزود: حال این 5 نفر از طریق مشاوران دیگری به این مدیرعامل معرفی شده‌اند و تصمیم‌گیری‌ها به وسیله افراد درجه دوم صورت می‌گیرد. این در حالی است كه با وجود اینكه تعداد افراد تصمیم‌گیرنده زیاد شده‌اند، اما هنوز وارد انتخاب بازیكن نشده‌ایم. فردی كه مسئول آوردن بازیكن است، به تنهایی نمی‌تواند این كار را انجام دهد و دوباره او هم افراد دیگری با خود به باشگاه می‌آورد. در نتیجه افرادی كه در گرفتن بازیكن دخیل می‌شوند، به فردی كه آن‌ها را به باشگاه می‌آورد، می‌گویند برای ما هم از این موضوع درصدی كنار بگذار و این طور می‌شود كه پروسه انتخاب بازیكن به مشكل برمی‌خورد.

 

چراغپور با اشاره به اینكه در باشگاه‌های ما جذب بازیكنان خارجی بدون داشتن تخصص و آشنایی با مسائل فنی انجام می‌شود گفت: با توجه به شرایطی كه گفتم در پروسه انتخاب بازیكن منافع شخصی، نداشتن دید تخصصی و عدم آشنایی با مسائل فنی باعث می‌شود كه واسطه‌ها بازیكنان خارجی زیادی به باشگاه‌ها بیاورند. خود من بازیكنی را می‌شناسم كه فصل گذشته دروازه‌بان یكی از تیم‌های لیگ یكی بود. او به من می‌گفت قبل از اینكه به فوتبال ایران بیاید، آشپز بوده است!

 

جلال چراغپور در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا با بیان اینكه بعضی بازیكنان خارجی وقتی به فوتبال ایران می‌آیند، تازه فوتبال یاد می‌گیرند گفت: در این چند سال بازیكنان خارجی زیادی به فوتبال ایران آمده‌اند و رفته‌اند. اما بعضی از این بازیكنان بوده‌اند كه وقتی به ایران آمده‌اند تازه فوتبال یاد گرفته‌اند و مطرح شده‌اند. مثلا جانواریو وقتی در فولاد بود و با این تیم در دسته یك بازی می‌كرد، آنچنان مثل امروز خوب بازی نمی‌كرد اما كم كم به یك فوتبالیست عالی تبدیل شد. از آن سو بعضی از این فوتبالیست‌های خارجی هم با آمدن به فوتبال ما و به دلیل سن بالایی كه داشتند، خراب شدند.

 

وی در پاسخ به این سوال كه سازمان لیگ برای فصل جدید و در جهت كاهش ورود بازیكنان خارجی بی‌كیفیت این قانون را تصویب كرده كه بازیكنان خارجی باید یا در تیم ملی یا در لیگ دسته یك كشور خود حاضر بوده باشند گفت: این راهكار به نظر كامل و قانونی می‌آید اما تنها در ظاهر این طور است و راه‌های فرار زیادی در آن وجود دارد. همان طور كه گفتم واسطه‌ها در این میان نقش مهمی بازی می‌كنند اما خود آن‌ها هم معلولند و علت اصلی مدیران رده بالایی هستند كه برای باشگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌كنند./ایسنا


ویدیو : چراغپور: یكی از دروازه‌بان‌های خارجی دسته یك قبل از حضور در ایران آشپز بود!