"چالش ایرانی"در رویارویی‌انتخاباتی جمهوری‌خواهان امریکا :     اخبارسیاست خارجی ...



انتخابات ریاست جمهوری امریکا , سیستم انتخابات ریاست جمهوری امریکا , نتایج رای گیری ریاست جمهوری امریکا

 

  اخبارسیاست خارجی - روزنامه "واشنگتن پست" مطرح کرد

"چالش ایرانی"در رویارویی‌انتخاباتی جمهوری‌خواهان امریکا

 انتخابات ریاست جمهوری بعدی امریکا به این زودی ها برگزار نخواهد شد اما رقابت تند و نفس گیر نامزدهای "دموکرات" و "جمهوری خواه" برای سبقت گرفتن از یکدیگر و جلب آرای عمومی امریکایی ها در انتخابات سال 2016 از هم اکنون آغاز شده است. در این میان یک موضوع اساسی علاوه بر ایجاد اختلاف میان نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات شکاف عمیق درون حزبی را در میان نامزدهای حزب "جمهوری خواه" امریکا ایجاد کرده است: برنامه هسته ای ایران و نوع مواجهه با آن.

به گزارش  تدبیر ، پیشرفت مذاکرات هسته ای تیم مذاکره کننده ایران تحت هدایت "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه دولت "روحانی" که تاکنون کارنامه قابل قبولی را از خود ارائه کرده است مدت هاست که هراس نمایندگان جمهوریخواه مجلس نمایندگان و سنای امریکا را برانگیخته است.

 

پس از شکست سنگین لابی "آیپک" (وابسته به رژیم اسرائیل) و نمایندگان جمهوریخواه حامی آن به رهبری سناتورها "منندز – کرک" در تصویب لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران که نقطه عطفی در تلاش های ضد ایرانی جناح راست امریکا محسوب می شد اینک موضوع "ایران"، "برنامه هسته ای" آن کشور و نوع مواجهه دولتمردان امریکایی با این مسئله باعث ایجاد شکاف در اردوگاه جمهوری خواهان شده است شکافی که ممکن است در انتخابات آتی ریاست جمهوری آن کشور به نفع نامزد حزب دموکرات امریکا تمام شود.

"جنیفر روبین" تحلیلگر روزنامه "واشنگتن پست" در همین باره با انتشار یادداشتی تحت عنوان "تد کروز و رند پائول: دو جهت متفاوت" به اختلاف نظر دو نامزد حزب جمهوریخواه امریکا برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی آن کشور درباره موضوع "ایران" پرداخته است.

تحلیلگر "واشنگتن پست" با اشاره به اختلافات دو نامزد در مورد نوع برخورد با ایران می نویسد:"تد کروز" از حزب جمهوری خواه موضعی شفاف، صریح و شدید علیه سیاست خارجی دولت "اوباما" در قبال ایران از خود خود نشان داده است. او همواره دولت "اوباما" را تهدید کرده که در صورت کاهش تحریم ها ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای پیش خواهد رفت و در این میان از افزایش همکاری های "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه با مقام های ایرانی نیز ابراز نگرانی کرده و منتقد جدی سیاست خارجی دولت کنونی امریکا در مورد روسیه نیز محسوب می شود.

 

او اخیرا میان دار کارزاری شد که خواستار عدم صدور روادید برای "حمید ابوطالبی" نامزد ایران در سازمان ملل متحد برای ورود به نیویورک شده بود. پس از موافقت "اوباما" با خواسته و سایر نمایندگان مخالف ورود "ابوطالبی" سناتور "کروز" از رییس جمهوری امریکا به دلیل این تصمیم قدردانی به عمل آورد.

در مقابل اما "رند پائول" نامزد احتمالی دیگر حزب جمهوری خواه برای شرکت در رقابت های انتخاباتی آتی در مورد ایران موضعی ملایم تر اتخاذ کرده است. انتشار نواری ویدئویی از او نشان می دهد که این سناتور امریکایی سال ها معتقد بوده که برنامه هسته ای ایران تهدیدی علیه دولت امریکا محسوب نمی شود. پایگاه تحلیلی "فری بیکان" با اعلام این خبر افزوده که سناتور "پائول" این اظهارات را در سال 2007 میلادی بیان کرده است."

بایستی به خاطر داشت که سناتور "کروز" تا حدی موضع تندروانه در قبال برنامه هسته ای ایران اتخاذ کرده که پیش تر مدعی شده بود ایران قابلیت استفاده از سلاح هسته ای علیه شهرهای "اصلی" امریکا را دارد.

سایت خبری – تحلیلی "تدبیر" پیش تر به نقل از "فری پابلیک" خبر داده بود که این سناتور امریکایی در نشست سالانه کتگره امریکا مدعی شد که ایران می تواند شهرهای "نیویورک" و "لس آنجلس" را هدف حملات هسته ای خود قرار دهد.

در مقابل اما موضع میانه روانه تر سناتور "پائول" در قبال ایران می تواند حمایت بخشی از دموکرات ها را نیز به سوی خود جلب نماید چرا که با رویکرد "هیلاری کلینتون" نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی قرابت هایی دارد. "کلینتون" پیش تر در نشست سالانه یهودیان اظهار داشته بود که گرچه به نتیجه مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 خوش بین نیست اما معتقد است که این روند باید آزموده شود و مذاکره با ایران ادامه یابد.

"هیلاری کلینتون" نقش مهمی در ساختاربندی سیاست خارجی دولت "اوباما" در قبال ایران داشته است. در مقاله تازه ای که در روزنامه "نیویورک تایمز" منتشر شده بیان شده که "هیلاری کلینتون" برای قانع کردن اعضای شورای امنیت به منظور ادامه روند مذاکره با ایران تلاش های گوناگونی را انجام داده است سیاستی "پائول" نیز در مقاله اخیر خود در "واشنگتن پست" بر لزوم پیگیری آن تاکید کرده است.
اخبار سیاست خارجی - تدبیر

 


ویدیو : "چالش ایرانی"در رویارویی‌انتخاباتی جمهوری‌خواهان امریکا