چالش اردوغان با خانه‌های مختلط دانشجویی : چالش اردوغان با خانه‌های مختلط دانشجویی یكی ...



به مناسبت روز دانشجو؛ خداحافظی با شلختگی خانه‌های دانشجویی  , خانه دانشجویی تهران , اجاره خانه دانشجویی در تهران

چالش اردوغان با خانه‌های مختلط دانشجویی

یكی از نمایندگان حزب جمهوریخواه خلق مجلس تركیه می‌گوید كه رجب طیب اردوغان عادت دارد هر وقت به سفرهای دیپلماتیك می‌رود جنجال به پا كند، كارشناسان و گروه‌ها را به بحث كشانده و از دور واكنش‌ها را نظاره كند. وقتی او در كشور حضور ندارد در سفر خود را ملزم به پاسخ نمی‌داند و رسانه‌ها می‌مانند و دنیایی از سوال و جواب و نظرات كارشناسی و غیركارشناسی.

این‌بار هم آقای نخست‌وزیر وقتی به تور اروپایی می‌رفت، حرفی زد كه علاوه بر مخالفان، حقوقدانان، دانشجویان، اساتید دانشگاه و قشر وسیعی از خانواده‌ها را به بحث كشاند. او قبل از آغاز سفر به كشورهای فنلاند، سوئد و لهستان در یك كنفرانس خبری حضور یافت و در حالی كه خبرنگاران انتظار داشتند

 

از او صحبت‌هایی درباره محور برنامه‌ها و مذاكرات در كشورهای مقصد بشنوند، اردوغان یك‌باره موضوع خانه‌های دانشجویی مختلط را مطرح كرده و با تحكم خاصی در كلام گفت دختر و پسرهای دانشجو بدون اینكه با هم ازدواج كنند در خانه‌های مشترك زندگی می‌كنند و این برای ما قابل قبول نیست و از مقررات قانونی سخن گفت كه باید اجرایی شود.

در نخستین واكنش نمایندگان مجلس تركیه آن را مداخله دولت در زندگی خصوصی مردم دانستند و گفتند كه اردوغان در زندگی خصوصی مردم تجسس می‌كند. اردوغان وارد فنلاند شده بود كه دانشجویان مراتب اعتراض خود را به صحبت‌های نخست‌وزیر اعلام كردند و صحبت‌های او را توهین به خود دانستند كه دولت بلوغ فكری آنها را نادیده گرفته و قصد مداخله در زندگی خصوصی‌شان دارد.

 

در حالی كه رسانه‌های مخالف دولت یادداشت‌ها و نظراتی از كارشناسان كار می‌كرد كه تناقض این سیاست را با اصول دموكراسی به اثبات می‌رساند، رسانه‌های حامی دولت، رجب طیب اردوغان را در حال خنده و مزاح با طراحان بازی پرطرفدار «پرنده‌های خشمگین» شركت معروف فنلاندی در هلسینكی نشان می‌داد كه می‌گفت به واسطه نوه‌هایش این بازی را می‌شناسد.

اردوغان سه نوه دارد از سه فرزند خود كه ازدواج كرده‌اند و فرزند كوچك او به اسم سمیه كه دختر جوانی است و در اغلب سفرها كار ترجمه را برای پدر انجام می‌دهد هنوز ازدواج نكرده است. آقای نخست‌وزیر پیشرفت‌های كشور فنلاند در فناوری تلفن همراه را از نقطه‌نظر خود جالب می‌دانست و منتقدان هم به مزاح و با لحن تمسخرآمیز گام‌های او را در تحدید آزادی‌های شهروندی بی‌نظیر قلمداد می‌كردند.

 اردوغان بعد از فنلاند به سوئد رفت و آنجا با فردریك رینفلد نخست‌وزیر، كارل شانزدهم پادشاه و پر وستربرگ رییس پارلمان سوئد دیدار و گفت‌وگوهایی داشت كه دیگر همانند فنلاند حاشیه‌یی همراه نداشت و در راه كشور لهستان بود كه بحث‌ها درباره صحبت‌های آقای نخست‌وزیر بالا و بالاتر گرفت.

 

حالا دیگر دوستان و مدیران آقای نخست‌وزیر سعی در توجیه گفته‌های او داشتند و بحث به آنجا كشید كه یكی از مدیران دانشگاه كه هم‌حزبی اردوغان بود، گفت: خیلی از خانواده‌ها خبر ندارند دختر و پسر دانشجوی‌شان با پسر و دختر دانشجوی غریبه بدون پیوند ازدواج در خانه مشترك زندگی می‌كنند و این اتفاق بدی است كه دولت سعی در جلوگیری از آن دارد.

رییس دانشگاه 18 مارس چاناك قلعه كه برای گفته خود ادله خانواده‌های لیبرال و محافظه‌كار را آورده و با طرح این سوال كه آیا دانشجویان دختر و پسری كه با هم زندگی می‌كنند از خانواده لیبرال هستند یا نه با این پاسخ كه همه از خانواده‌های لیبرال نیستند و برخی هم از خانواده‌های محافظه‌كار هستند كه بدون اطلاع خانواده با هم زندگی می‌كنند و اینجا لزوم ورود دولت ضروری می‌نماید دامنه بحث را گسترده‌تر كرده و افراد بیشتری وارد بحث شدند.

 

این مقام مسوول حتی طرحی داده بود كه می‌گفت صاحبان خانه دیوارها را سوراخ كرده و خانه‌ها را كوچك كنند و به جای اینكه آن را به یك دختر و پسر اجاره دهند به دو پسر یا سه دختر اجاره دهند كه این موضوع با تمسخر حقوقدانان و دانشجویان و اساتید دانشگاه مواجه شد و برخی هم اعلام كردند آقای مدیر با این طرح خود زمینه سوءِ استفاده مالكان منزل را فراهم می‌آورد.

 در گیرودار این بحث‌ها و جنجال‌ها، انستیتوی روابط بین‌المللی لهستان كنفرانسی را با عنوان روابط تركیه و اتحادیه اروپا ترتیب داد كه اردوغان در آن سخنرانی كرد. ضمن اینكه تركیه و لهستان ششصد مین سالگرد روابط دیپلماتیك خود را جشن گرفتند. دونالد توسك، نخست‌وزیر لهستان تقریبا استقبال گرمی از اردوغان به عمل آورد هرچند پیش از این سر ماجرای ریاست قبرس بر اتحادیه اروپا به مشكل برخورده بودند و روابط دو كشور به سردی گراییده بود.

دونالد توسك به اردوغان درباره مخالفت با ریاست قبرس بر اتحادیه اروپا هشدار داده و گفته بود تركیه نباید اتحادیه اروپا را درباره ریاست دوره‌یی قبرس بر این مجموعه تهدید كند. از این رو این سفر از جهات مختلف برای دو كشور اهمیت داشت و اردوغان اقدامات تركیه در روند عضویت در اتحادیه اروپا را برای سومین مخاطب خود بازتعریف می‌كرد.

 

اردوغان برای دونالد توسك یادآوری كرد كه در سال حدود 500 هزار توریست از لهستان به كشورش می‌آید. ضمن اینكه او این‌بار هم تعداد زیادی از تاجران تركیه را همراه خود به تور اروپایی برده بود و ضمن اینكه تاجران كشورش از فضای فوق برای توسعه روابط تجاری بهره می‌بردند، متعاقبا سرمایه‌داران فنلاند، سوئد و لهستان را به سرمایه‌گذاری در كشور ترغیب می‌كرد.

با این همه محور اصلی مذاكرات و برنامه‌های آقای نخست‌وزیر در تور اروپایی عضویت تركیه در اتحادیه اروپا بود و در این رابطه امیدهایی را به ملت داده بود. اما منتقدان در داخل سیاست‌های نخست‌وزیر را مخل در روند سریع عضویت دانسته و بر این نكته تاكید داشتند كه او با تحدید آزادی‌های شهروندی عملا خود به عنوان مانع عمل می‌كند و اینكه دولت در ریز و درشت زندگی خصوصی شهروندان تجسس كند قابل قبول نیست.

 

وقتی اردوغان از تور اروپایی سفرهای دیپلماتیك خود برگشت، نقدها كماكان به قوت خود باقی بوده و همچنان منتقدان از او درباره حقوق شهروندی توضیح می‌خواهند. ضمن اینكه آنها تحقیقاتی هم انجام داده‌اند

 

كه بر دروغ بودن ادعای نخست‌وزیر كه درباره دلایل جداسازی خوابگاه‌ها و لزوم ورود به خانه‌های شخصی دانشجویان، شكایت همسایه‌ها و مردم را مطرح كرده بود، صحه می‌گذارد. منتقدان می‌گویند در نظرسنجی‌هایی كه طی این روزها از مردم به عمل آورده‌اند كسی شكایتی نداشته و نخست‌وزیر برای اینكه اهداف خود را پیش ببرد مردم را بهانه قرار داده است.
/ اعتماد


ویدیو : چالش اردوغان با خانه‌های مختلط دانشجویی