چاقوی ضامن‌دار پرنده :         چطور می توان یک خودروی تجاری قابل پرواز ساخت؟ ...



 

 

پرنده , شمس پرنده , ضامن آهو

 

 

چطور می توان یک خودروی تجاری قابل پرواز ساخت؟ پاسخ؛ اول یک موتورسیکلت پرنده بسازید. ایده ساخت یک وسیله حمل و نقل شخصی که هم بتواند در هوا پرواز کند و هم در جاده و خیابان حرکت کند، از ابتدای زمان شکل گیری داستان های علمی- تخیلی به وجود آمد.

 


اما برای آنکه یک وسیله هم بتواند مقررات اداره ملی هوانوردی برای هواپیماها را رعایت کند و هم در عین حال اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراه ها آن را تایید کند، باید تلفیقی از این دو وسیله باشد.

 


اینجاست که سوئیچ بلید (با معنای تحت اللفظی چاقوی ضامن دار) وارد صحنه می شود. سازندگان این وسیله نقلیه پرنده امیدوارند تا سال آینده (۲۰۱۱) آن را در جاده ها به حرکت درآورند و پرواز آن را در آسمان شاهد باشند.

 


شرکت سازنده، این وسیله نقلیه را به شکل یک سه چرخه طراحی کرده است، در این صورت سوئیچ بلید می تواند ویژگی های موتورسیکلت ها را داشته باشد و دیگر لازم نباشد مقررات مربوط به خودروها را رعایت کند. از جمله مقررات مربوط به خودروها می توان به لزوم داشتن سپر اشاره کرد که هم باعث افزایش وزن می شود و هم آن را از حالت آیرودینامیک خارج می کند.

 


با این همه سوئیچ بلید هنوز هم از برخی جنبه ها شبیه یک خودرو است، اما دماغه دراز آن باعث می شود بیشتر شبیه یک موشک باشد تا یک خودروی سواری شخصی.

 


مهندسان شرکت سامسون از آنجا که نمی توانستند برخی مشکلات را دور بزنند، به رویارویی با آن پرداختند، از جمله اینکه برای آن یک آینه عقب نصب کردند که هنگام پرواز جمع می شود تا مقاومت هوا کمتر شود، همچنین بال هایی برای آن طراحی کردند که هنگام پرواز باز می شود و هنگامی که این وسیله نقلیه روی زمین و جاده در حال حرکت است، جمع می شود و به زیر شکم آن و در یک بخش حفاظتی جای می گیرد. شرکت های دیگر هم به شدت پیگیر این رقابت هستند تا بتوانند یک وسیله نقلیه زمینی- هوایی تولید و در بازار عرضه کنند. از جمله مهم ترین این طرح ها باید به «خودروی پرنده» ترنزیشن ساخت شرکت ترانوگیا اشاره کرد.

 


این وسیله نقلیه چهارچرخه است و می تواند بال های خود را در صورت نیاز جمع کند تا در یک گاراژ معمولی جا شود. اما ترنزیشن به گونه یی طراحی شده است که بتواند همه مقررات اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراه ها را رعایت کند تا همانند یک خودروی سواری شخصی برای اعضای یک خانواده ایمن باشد.

 


از جمله این موارد ایمنی می توان به انجام آزمایش های دشوار تصادف سپر به سپر، پایداری روی چهارچرخ و... اشاره کرد.

 


ولی قیمت شش رقمی آن باعث می شود داشتن چنین وسیله نقلیه یی برای بسیاری از مردم عادی هنوز هم در حد یک رویای دست نیافتنی باقی بماند.

 


مهندسان شرکت سامسون امید دارند که بتوانند تا سال ۲۰۱۱ این وسیله نقلیه را با قیمت ۶۰ هزار دلار به بازار عرضه کنند، این در حالی است که موتوری با قدرت ۱۵۰-۱۲۰ اسب بخار و ابزارهای الکترونیک هوانوردی در بازار خرده فروشی هر کدام حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد.

 


به همین دلیل بسیاری از کارشناسان به موفقیت این پروژه بدگمان هستند و شک دارند که آنها بتوانند تا زمان تعیین شده، محصول خود را عرضه کنند.

 

 

 


ویدیو : چاقوی ضامن‌دار پرنده