پیش بینی معاون سابق ارزی بانک مرکزی از آینده قیمت ارز : پیش بینی معاون سابق ...



پیش بینی معاون سابق ارزی بانک مرکزی از آینده قیمت ارز

سیدکمال سیدعلی، کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران و معاون سابق ارزی بانک مرکزی با پیش‌بینی تداوم روند کاهش ارز و عدم افزایش قیمت آن در ماه‌های آینده خبر داد.

 

قیمت ارز بانک مرکزی , قیمت دلار بانک مرکزی , پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی - سیدعلی با اشاره به رقم حدود 40 میلیارد دلاری واردات گفت: «اگر قرار باشد قیمت ارز بیش از این افزایش یابد و بیش از سه هزار تومان باشد قیمت خدمات بسیار بیشتر افزایش خواهد یافت. فضای کنونی با شش ماه قبل تفاوت دارد و بازار کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد».

این عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران با تاکید بر این که طبقه متوسط جامعه توان خرید کالا با ارز 3 هزار تومانی را ندارد ادامه داد: «سال‌ها مملکت با 15 تا 20 میلیارد دلار هم مدیریت شده والان هم می توان کار را به خوبی مدیریت کرد. به نظرم قیمت ارز روند کاهشی خود را حفظ خواهد کرد و اگرچه این افزایش کم خواهد بود و مطمئنا دیگر دلار به 2هزار تومان برنمی‌گردد اما به بیش از 3 هزارتومان هم افزایش نخواهد یافت.»

این سخنان اگرچه با تایید نمایندگان صرافان همراه شد اما برخی هم چون محسن حاجی بابا عضو دیگر کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران با رد این پیش‌بینی از افزایش نرخ ارز در ماه‌های آینده سخن گفتند. نمایندگان صرافی ها با تاکید بر این که دلار 3 هزارتومانی صرفه اقتصادی برای واردات و تولید ندارد قیمت واقعی آن را هم کمتر از این مقدار دانستند و افزایش و کاهش ناگهانی بازار ارز را حاصل جو روانی خواندند.

اما محسن حاجی‌بابا با اشاره به مشکلاتی که در مدیریت ارز کشور وجود دارد و بخشنامه هایی که پشت سر هم در مورد صادرات و واردات صادر می شود گفت: «از نظر من قیمت ارز باز هم بالا خواهد رفت. بازار هم کشش آن را دارد. قیمت پراید کمتر از 9 میلیون تومان بود اما در این افزایش ها به 14 میلیون تومان رسیده اما باز هم مشتری دارد و پیش فروش هم می شود پس این گونه نیست که بازار کشش نداشته باشد.»

این عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران با اشاره به تعهدی که از صادرکنندگان برای ارائه ارز حاصل از صادراتشان در اتاق مبادلات ارزی گرفته می شود افزود: « صادرکنندگان خودشان ارزشان را وارد کشور می کنند و به مشتری واقعی که همان واردکنندگان و تولیدکنندگان هستند می‌فروشند و نیازی به تعهد هم نیست. علاوه بر این که این تعهد گرفتن ها به صادرات کشور ضربه می‌زند. ما هم با وجود این کار ارز خودمان را به اتاق مبادلات نمی‌بریم.»

این فعال اقتصادی با اشاره به این که در اتاق مبادلات برای گرفتن ارز پس از ثبت سفارش فرد باید حدود یک ماه نیم تا دوماه در انتظار باشد، کارمزد هم پرداخت کند و علاوه بر آن 120 درصد ارز خریداری شد ریال بپردازد گفت: «با این محاسبات قیمت ارز اتاق مبادلات با قیمت ارز آزاد تفاوتی ندارد. از طرفی ارز در بازار آزاد را 48 ساعته می‌توان فراهم کرد اما در اتاق مبادلات باید دوماه انتظار کشید.»

سیدکمال سیدعلی و نمایندگان صرافان نیز با تایید این موضوع بر تفاوت اندک قیمت ارز در اتاق مبادلات و بازار آزاد تاکید کردند و خرید ارز از بازار را ساده‌تر از اتاق مبادلات دانستند./خبرآنلاین

 


ویدیو : پیش بینی معاون سابق ارزی بانک مرکزی از آینده قیمت ارز