پیش بینی رقابت شدید اقتصادی تهران - آنکارا در ماه های آینده : علیرغم فرصت ایجاد ...



پیش بینی هوای تهران برای دو روز آینده , پیش بینی هوای تهران برای دو روز آینده فانی کول , پیش بینی هوای تهران

علیرغم فرصت ایجاد شده برای گسترش همکاری های تجاری ایران و ترکیه تولیدکنندگان بخش صنعتی ترکیه از جمله سیمان و فولاد از تشدید رقابت با تولیدات ایرانی نگران اند.

 روزنامه "تودی زمان" با انتشار گزارشی اشاره کرده که فعالان اقتصادی و بازرگانان ترکیه در دوران پسا تحریم به ایران به دیده یک فرصت اقتصادی و تجاری می نگرند و قصد دارند تا حضور بیش تری در بازارهای ایران داشته باشند.

به گزارش خرداد، تودی زمان اشاره می کند که لغو تحریم ها می تواند فرصتی تازه برای بازرگانان ترکیه باشد و در این باره می افزاید:"گشایش امکان دسترسی به یک بازار پرسود و با رشد سریع می تواند فرصتی خوب برای رقیب دیرینه ایران یعنی آنکار به منظور افزایش صادرات و سرمایه گذاری در آن کشور باشد". این روزنامه می افزاید"ترکیه به عنوان تنها عضو ناتو قدرت اقتصادی منطقه باقی مانده است و خروجی و بازده اقتصادی اش در سال 2014 میلادی 800 میلیارد دلار بوده است این در حالیست که در همان زمان بازده اقتصادی ایران 425 میلیارد دلار بوده است. ترکیه هم چنین صنایع پیشرفته ای در حوزه های تولید خودرو ، تلویزیون ، ماشین لباسشویی دارد که به اروپا صادر می کند.

 

با این حال، ایران که جمعی تقریبا مشابهی با ترکیه دارد می تواند شکاف های موجود را پر کند. این نظر رهبران اقتصادی ترکیه است. آنان می گوید که به مدد مشوق های دولتی نیروی کار تحصیل کرده موجود در ایران و درآمدهای سرشار نفتی می توان امید به رفع نیازهای ترکیه در حوزه انرژی را داشت. "آلپر کانجا" بازرگان ترک که صاحب شرکت تولیدی در حوزه تولید وسایل مهندسی خودروسازان ایرانی 20 سال پیش از وضع تحریم ها بوده است می گوید:"ایران یک بازار بالقوه عظیم برای سرمایه گذاری است".

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که پشتیبانی عظیمی از سوی دولت ایران برای گسترش صنایع داخلی وجود دارد. تودی زمان می افزاید:"پس از لغو تخریم های بین المللی از ماه گذشته، ایران در حال حاضر بزرگترین اقتصاد برای پیوستن به بازار تجارت بین المللی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این سو است. حسن روحانی رییس جمهوری ایران اظهار کرده که آن کشور نیازمند سرمایه گذاری خارجی 50 میلیارد  دلاری برای دستیابی به هدف رشد اقتصادی 8 درصدی است.
 
این روزنامه اشاره کرده که برای کوتاه مدت صنعت خودروسازی ترکیه که سال گذشته صادراتی به ارزش 22 میلیارد دلار داشته است می تواند سود زیادی از معامله با ایران ببرد. این روزنامه می افزاید:"مهمت دوراوغلو" رییس انجمن خودروسازان ترکیه می گوید:"پس از کار با خودروسازان اروپایی پس از سال ها بخش های مختلف تولید قطعا خودرو ترکیه دست بالا را پیدا کرده اند. با این حال، تهران نیز دارای توان بالقوه ای برای پیشرفت در این صنعت است. هم چنین قیمت پایین تر خودروهای ایرانی می تواند سبب افزایش رقابت ما با آنان شود".

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که وزیر اقتصاد ترکیه نیز به تازگی در مصاحبه ای گفته که کشورش بیش ترین سود را از رابطه اقتصادی و تجاری با ایران خواهد برد. این روزنامه می افزاید:"در سال 2012 میلادی حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 22 میلیارد دلار رسید. آنکارا قصد دارد تا حجم مبادلات را تا سال 2023 میلادی به 30 میلیارد دلار برساند". این روزنامه گمانه زنی کرده که در صورتی که ایران بتواند سرمایه های خارجی بیش تری را جذب کند می تواند به رقیب ترکیه تبدیل شود. تودی زمان می نویسد:"ترکیه در سال 2014 میلادی توانست 12 میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کند در حالی که ایران میزان برای ایران 2 میلیارد دلار بوده است".

 

این نشریه ترک اما اشاره می کند که برخی از تولیدکنندگان صنعت فولاد ترکیه خوش بینی کمتری درباره ایران دارد. این روزنامه می افزاید:"ترکیه نیازمند وارد کردن منابع انرژی مورد نیاز خود است. "نامیک اکینجی" رییس اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه می گوید:"تولید فولاد در هر دو کشور تقریبا در میزان و نرخی مشابه است. ایران توان بالقوه صادرات فولاد بیش تر را دارد و می تواند رقیب جدی ترکیه باشد". تودی زمان اشاره می کند که صادرات فولاد ترکیه در سال گذشته میلادی در حدود 7 درصد از کل صادرات آن کشور بوده است. این روزنامه هم چنین می افزاید که صادرکنندگان سیمان ترکیه نیز از حوضر بیش تر رقبای ایرانی نگران هستند و می افزاید:"ورود ایران سبب می شود  آن کشور سیمان تولید شده به هزینه پایین تر در مقایسه با ترکیه را با قیمتی ارزان تر و حجمی بیش تر صادر کند". یک تولید کننده عمده سیمان در این باره اشاره می کند که رقابت سختی پیش روی ترکیه و ایران قرار دارد.


 اخباراقتصادی  - خرداد 


ویدیو : پیش بینی رقابت شدید اقتصادی تهران - آنکارا در ماه های آینده