پیش بینی خسارات زلزله احتمالی تهران : رییس جمعیت هلال احمر از تخریب بیش از ...


رییس جمعیت هلال احمر از تخریب بیش از 500 هزار واحد مسكونی در زلزله احتمالی تهران خبر داد. رییس جمعیت هلال احمر از تخریب بیش از 500 هزار واحد مسكونی در زلزله احتمالی تهران خبر داد. ابوالحسن فقیه در مورد تدوین نقشه نقاط امن شهر تهران كه براساس برنامه‌ها باید تا پایان سال گذشته تدوین می‌شد؛ گفت:‌ براساس مطالعاتی كه موسسه ژاپنی جایكا درباره آسیب‌پذیری شهر تهران در زمان زلزله انجام داده است بیش از 500هزار واحد مسكونی در زلزله احتمالی تهران تخریب خواهد شد كه در این راستا یكهزار و 53 نقطه امن در شهر تهران شناسایی شده است.

پیش بینی هوای تهران , زلزله تهران , بهترین جراح بینی در تهران

وی افزود: براساس این مطالعات چندین گسل بزرگ تهران را احاطه كرده است به گونه‌ای كه گسل بزرگی كه به گسل شمالی معروف است كه از روستای مشاء (واقع در شهر دماوند) شروع و تا فشم ادامه دارد و از آنجا جدا و به قسمت هشتگرد – كرج می‌رسد و گسل بعدی گسل جنوبی (ری) است كه از شهر ری آغاز و دو تكه شده كه اسلامشهر و حسن‌آباد در جاده قم را پوشش می‌دهد.

به گفته وی، در صورت فعال شدن و حركت این گسل‌ها نزدیك به 500 هزار واحد مسكونی در معرض آسیب جدی و تخریب قرار می‌گیرد. فقیه در ادامه در مورد مشكلات پیش روی تدوین نقشه نقاط امن شهر تهران به گرانی زمین و كمبود فضاهای عمومی برای ساخت مكان‌های مناسب اسكان اضطراری اشاره كرد و گفت: ‌در حال حاضر زمین در تهران یكی ازارزشمندترین سرمایه‌ها محسوب می‌شود، از این ‌رو كمتر سازمان یا فردی موافقت می‌كند كه زمین‌های مسكونی یا اداری به فضاهای عمومی همچون پارك، سالن ورزشی یا دیگر مناطق مناسب برای اسكان اضطراری در هنگام وقوع حادثه تبدیل شود.

وی همچنین گفت: اخیراً در تفاهم نامه مشتركی كه با آموزش و پرورش تهران به امضا رسید، مقرر شد یك هزار نقطه امن در مدارس تهران با همكاری جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش شناسایی شوند.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینكه در مانورهای فرضی نیز باید برای آمادگی هر چه بیشتر امدادگران از تمام امكانات استفاده كرد، افزود: متاسفانه در برخی موارد به دلیل وارد شدن صدمات به فضای سبز اجازه احداث چادر داده نمی‌شود و در فضایی ورزشی نیز به دلیل وجود زمین آماده و گرانی كف‌پوش‌های داخلی زمین اجازه احداث چادر داده نمی‌شود.

فقیه درادامه پارك‌های اطراف تهران را مناسب‌ترین مكان برای اسكان اضطراری عنوان كرد و گفت: در مورد چگونگی اسكان، مطالعاتی از سوی جمعیت هلال احمر تهران و موسسه علمی كاربردی هلال ایران صورت گرفته است.

منبع : ایسنا


ویدیو : پیش بینی خسارات زلزله احتمالی تهران