پیشگیری از چین و چروك با بخار آب : برای پاكسازی پوست بهتر است از بخورها و لوسیون‌های ...



اسب بخار , اتو بخار , دیگ بخار

برای پاكسازی پوست بهتر است از بخورها و لوسیون‌های گیاهی استفاده کنید

 

اگر چه محصولات مختلف بهداشتی و آرایشی با منشا گیاهی در جهان تولید می‌شود اما هنوز هستند افرادی كه ترجیح می‌دهند از لوسیون‌ها و داروهای گیاهی كه بدون دخالت دستگاه‌های صنعتی تولید شده‌اند برای حفظ سلامت پوست و موی خود بهره ببرند.  در این بخش سعی داریم برخی از بخورها و لوسیون‌های گیاهی كه تاثیری ماندگار در پاكسازی پوست و بهداشت آن دارند را به شما معرفی كنیم.

افزایش استحكام پوست با بخور انبه
انبه از جمله مقوی‌ترین میوه‌های مناطق گرمسیری و استوایی است كه علاوه بر خواص مفیدی كه برای بیماران قندی یا افراد مبتلا به فشار خون دارد، به جهت داشتن بتاكاروتن، ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم در گروه مفیدترین میوه‌ها قرار می‌گیرد.

بنابراین استفاده از بخور این میوه تاثیر زیادی در تغذیه پوست دارد و موجب افزایش ایمنی و استحكام سطح پوست می‌شود. برای تهیه بخور این گیاه كافی است میوه انبه را رنده كرده و در 2 لیوان آب جوش بجوشانید و سپس از آن برای بخور پوست صورت استفاده كنید.

این بخور علاوه بر اینكه مواد مغذی لازم را به پوست می‌رساند موجب استحكام و در عین حال لطافت پوست نیز می‌شود. برخی از درمانگران استفاده از این بخور را پس از خنك شدن روی پوست، در افزایش میزان تاثیر این میوه موثر می‌دانند.

بابونه، برطرف‌كننده جوش‌های سرسیاه
یكی از ساده‌ترین روش‌هایی كه در برطرف كردن جوش‌های سرسیاه صورت بسیار قوی عمل می‌كند، استفاده از بخور گیاهی گل بابونه است. برای تهیه این بخور كافی است 2 تا 3 قاشق غذاخوری گیاه خشك شده گل بابونه را درون 2 لیوان آب جوش ریخته و آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید سپس صورت خود را روی این بخار قرار دهید. فقط مراقب باشید كه فاصله ایمنی را حفظ كنید تا بخار آب به پوست صورت‌تان آسیب نرساند. بهترین حالت آن است كه صورت‌تان را به‌مدت 10 دقیقه با كمك گل بابونه بخور دهید و پس از آن صورت‌تان را بشویید. درمانگران طب سنتی معتقدند استفاده از گل‌های خیس‌خورده بابونه پس از ولرم شدن به روی پوست به پاكسازی بیشتر پوست كمك می‌كنند.

شاه‌تره، ضد‌جوش صورت
گیاه شاه‌تره به‌دلیل خواص بی‌نظیری كه در پاكسازی پوست و پیشگیری از بروز جوش صورت دارد همواره توسط درمانگران طب سنتی به‌صورت خوراكی یا موضعی برای درمان جوش‌ها یا پیشگیری از بروز آن‌ها در بدن توصیه می‌شود.

بسیاری از درمانگران نوشیدن عرق شاه‌تره یا جوشانده آن را بهترین داروی ضد‌جوش می‌دانند اما بخور این گیاه دارویی نیز تاثیر زیادی در كاهش میزان جوش صورت و درمان آن دارد. بخور این گیاه علاوه بر خاصیت ضد‌جوش به داشتن پوستی شفاف و با طراوت نیز كمك می‌كند.

پیشگیری از چین  و چروك با بخار آب
یكی از ساده‌ترین شیوه‌های پیشگیری از بروز چین و چروك درصورت استفاده از بخور آب است.  در این شیوه احتیاجی به اضافه كردن هیچ گیاه دارویی نیست. بخار آب به تنهایی برای افزایش میزان رطوبت و لطافت پوست كمك‌كننده است. در این حالت تنها كافی است، هفته‌ای 2بار از بخار آب برای پاكسازی آلودگی‌های سطحی پوست، چربی‌های سطح پوست و سلول‌های مرده اقدام كنید. به این ترتیب علاوه بر آنكه موجب پاكسازی پوست و سبك شدن آن می‌شوید، می‌توانید به این ترتیب با دادن رطوبت كافی به سطح پوست از بروز چین و چروك در سطح پوست پیشگیری كنید.

 

پیشگیری از سرماخوردگی , پیشگیری از بارداری , پیشگیری از سرطان

یكی از ساده‌ترین شیوه‌های پیشگیری از بروز چین و چروك درصورت استفاده از بخور آب است

 

چگونه پوست‌مان را جوان كنیم؟
درمانگران برای داشتن پوستی شاداب و جوان استفاده از بخورهای گیاهی را 2 تا 3 بار در هفته به بیماران‌شان توصیه می‌كنند. بخور گیاهان دارویی از قبیل آویشن، اسطوخدوس، رازیانه، رزماری، نعناكوهی، بومادران و گزنه از جمله بهترین راه‌حل‌ها برای افزایش نشاط، شادابی و جوانسازی پوست به‌ویژه در خانم‌هاست. با بهره‌گیری از این بخورهای گیاهی علاوه بر پاكسازی و آبرسانی مناسب به پوست، با دریافت موادغذایی توسط سلول‌های پوستی در بهترین شكل انجام می‌شود. ضمن اینكه بازشدن منافذ پوستی به دریافت بهتر داروهایی كه به‌صورت موضعی برای درمان تجویز می‌شوند، منجر می‌شود.

رفع پف چشم‌ها با گیاه چای
پف چشم می‌تواند به دلایل زیادی ایجاد شده باشد، مشکلات کبدی، کلیوی و تیروئید میتوانند از علل ایجاد پف‌ها باشند. پف چشم به هر دلیلی که ایجاد شده باشد، باعث می‌شود تا چشمان شما کوچک به نظر برسند و بهتر است به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکل زمینه‌ای ندارید با استفاده از نسخه طب سنتی می توانید، از شر تورم و پف خلاص شوید و دوباره زیبایی را به چهره خود بازگردانید.

درمانگران استفاده از لوسیون یا كمپرس چای را برای درمان پف آلودگی و تورم چشم‌ها بسیار موثر می‌دانند. برای این منظور كافی است مقداری برگ گیاه چای را به‌مدت نیم ساعت در آب ولرم خیس كرده و سپس آن را به‌مدت 15 دقیقه درون یخچال قرار دهید تا كاملا سرد شود.

پس از كاهش دمای برگ چای، دراز كشیده و از یكی از نزدیكان خود بخواهید برگ‌های خیس خورده چای را روی پلك‌ها و اطراف چشم شما بریزد. اجازه دهید این برگ‌ها به‌مدت نیم ساعت روی چشم‌ها باقی بماند. این كار موجب می‌شود تورم پلك‌ها و پف‌كردگی آن‌ها از بین برود.

به جای استفاده از برگ‌های چای می‌توانید از چای كیسه‌ای نیز استفاده كنید.  تنها باید از مرغوبیت چای و بدون عطر یا اسانس بودن آن پیش از مصرف مطمئن باشید.

بخور رازیانه و بستن منافذ پوست
استفاده از بخور رازیانه یكی از كاربردی‌ترین روش‌ها برای بستن منافذ پوست است. اگر چه استفاده از بخورها به‌طور كلی منجر به گشودگی منافذ می‌شود اما این بخور به‌صورت استثنایی در انقباض منافذ پوستی بسیار موثر است و پس از استفاده از این بخور نیازی به استفاده از مواد قابض‌كننده سطح پوست وجود ندارد. برای استفاده از این بخور كافی است 2 تا 3 قاشق غذاخوری برگ رازیانه خشك شده را درون 2لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به آرامی بجوشد.

پس از بخور فراموش نكنید
عموما افرادی كه برای پاكسازی پوست یا از بین بردن جوش‌های سر سیاه از بخور استفاده می‌كنند به بازشدن منافذ سطح پوست كمك كرده و به این ترتیب به تخلیه سریع‌تر آلودگی‌ها و چربی‌ها از سطح پوست كمك می‌كنند. بنابراین باید بعد از اتمام بخور برای انقباض سلول‌های سطح پوست اقدام كنند.

-  یكی از ساده‌ترین این شیوه‌ها شست‌وشوی صورت با آب سرد است. بهتر است در این مرحله صورت خود را چندبار با آب سرد بشویید تا به این ترتیب منافذ گشوده شده به مرور بسته شوند.

-  راه حل دیگر استفاده از خیار رنده شده و ماسك كردن آن روی صورت است. در این مرحله پس از رنده كردن خیار آن را در تمامی بخش‌های صورت مثل پیشانی، گونه‌ها، چانه و بینی قرار دهید.

-  درصورتی كه پوستی چرب دارید بهتر است از لیموترش تازه برای بستن منافذ پوست‌تان كمك بگیرید. در این مرحله كافی است آب لیموترش تازه را گرفته و با كمك یك پنبه تمیز آن را به سطح پوست بمالید.

- درصورتی كه سرما پوست‌تان را اذیت نمی‌كند یا دچار سردرد نمی‌شوید، می‌توانید از كمپرس آب سرد نیز روی صورت‌تان استفاده كنید یا به كمك چند قطعه یخ منافذ باز صورت را ببندید.

- اگر پوست خشك دارید حتما بلافاصله بعد از استفاده از بخور از كرم‌های مرطوب‌كننده استفاده كنید. این افراد بهتر است به جای استفاده از بخورهای گرم از انواع بخورهای سرد كه دستگاه‌های آن در بازار موجود است، استفاده كنند.

 

منبع: مجله سیب سبز

 


ویدیو : پیشگیری از چین و چروك با بخار آب