پیشگیری از ایدز :       سال هاست بشر با ساختن واکسن های مختلف بر بسیاری از ...



 

 

پیشگیری از ایدز , پیشگیری از ایدز و آشنایی با خطرات ایدز , پیشگیری از بروز ایدز در کودکان

 

سال هاست بشر با ساختن واکسن های مختلف بر بسیاری از بیماری های مهلک غلبه کرده است. بعد از برخورد با میکروب ها بدن انسان برای محافظت از خود موادی به نام پادتن می سازد که باعث پاک شدن میکروب و بهبودی می شود. از این خاصیت برای ساختن واکسن استفاده می شود. به این ترتیب که میکروب ضعیف شده یا کشته شده را به بدن وارد می کند تا بدن بتواند بدون این که دچار بیماری شدیدی شود با ساختن پادتن ایمنی را کسب کند.

متاسفانه این موضوع در مورد همه میکروب ها صادق نیست. انواعی از میکروب ها مثل ویروس هپاتیتC و باکتری سل اجازه کسب ایمنی کامل را به بیمار نمی دهند و بنابراین واکسن های موثری ندارند.

در مورد ویروس اچ آی وی نیز وضعیت به همین ترتیب است؛ این ویروس به محض این که توسط سیستم ایمنی شناخته شد، تغییر شکل می دهد و از دست سلول های سیستم ایمنی فرار می کند.

با این وجود سال هاست دانشمندان به دنبال ساختن واکسن برای این بیماری کشنده هستند. در آخرین تلاش بزرگی که در این زمینه صورت گرفت واکسن در چند مرحله پاسخ داد، ولی در مرحله سوم یعنی آزمایش روی داوطلبان انسانی که در ایالات متحده آمریکا و تایلند صورت گرفت موفقیت آمیز نبود و رد شد.

همان گونه که پیشتر گفته شد میکروب سل نیز توان گریز از سیستم ایمنی را دارد ولی سال هاست که واکسیناسیون بر ضد سل در برخی از کشورها رایج است. فلسفه واکسیناسیون بر ضد سل این است که با واکسیناسیون کودکان درمناطقی که شیوع سل بالاست از عفونت های خطرناکی همچون مننژیت سلی پیشگیری می شود و در واقع این واکسن ایمنی نسبی برعلیه سل ایجاد می کند.

اکنون امید محققان ساختن چنین واکسنی بر ضد ایدز است تا در افرادی که با این ویروس تماس زیادی دارند، ایمنی نسبی ایجاد کند. خوشبختانه در چند مرحله ساخت چنین واکسنی پاسخ مثبت داده است و مراحل نهایی آزمایش را می گذراند.

با این اوصاف واضح است که بهترین راه برای فرار از بیماری ایدز ممانعت از ورود ویروس به بدن است. شناسایی خون های آلوده و ممانعت از تزریق آنها به بیماران سال هاست که در سازمان انتقال خون صورت می گیرد و اکنون آلودگی ناشی از انتقال خون بسیار نادر است.

در بسیاری از نقاط دنیا آزمایش ایدز یکی از آزمایش های رایج بررسی سلامتی است. به این ترتیب هر فردی قبل از ازدواج از آلوده نبودن شریک جنسی خود با خبر است و هر پزشک یا پرستاری می داند که آیا بیماری که روی تخت جراحی خوابیده است می تواند او را آلوده نماید یا خیر. اکنون با آزمایش مادران باردار از انتقال ویروس به جنین و نوزاد ممانعت می شود. این تمهیدات در کشورهای پیشرفته بروز ایدز را در دهه اخیر بسیار کاهش داده است و اکنون بیشترین آلودگی در کشورهای توسعه نیافته دیده می شود.

سخن آخر این که «وقت آن است که قبول کنیم ایدز بیخ گوشمان است. هشدارها را باید جدی تر گرفت.»


منبع:aftab.it


ویدیو : پیشگیری از ایدز