پیشنهاد موسیقی: آلبوم‌های تلفیقی را از دست ندهید : معمولا هنرمندان ما از هر ...


معمولا هنرمندان ما از هر کار جدیدی گریزانند اما حالا در این چند سال جرأت پیدا کرده اند که به موسیقی، جهانی تر نگاه کنند و کارهای نویی در این حوزه انجام دهند. آنچه در ادامه می خوانید بهترین آلبوم های تلفیقی سال 1392 هستند.



روزنامه هفت صبح:
 چند سالی است که گوش دادن به موسیقی تلفیقی میان مردم و به خصوص جوانان خیلی باب شده است. نکته عجیب این سال ها افزایش قابل توجه آلبوم های موسیقی در ژانر تلفیقی است که در واقع دو پیام همراه خودش دارد: یکی اینکه مردم از موسیقی های اینچنینی خوششان آمده و از آن استقبال می کنند. (کافی است به یکی از کافه های شهر سر بزنید اگر موسیقی شان خارجی نباشد قطعا یکی از این قطعات آلبوم های تلفیقی است) و دوم اینکه هنرمندان جسارت این را پیدا کرده اند که کارهای جدید انجام دهند.

معمولا هنرمندان ما از هر کار جدیدی گریزانند اما حالا در این چند سال جرأت پیدا کرده اند که به موسیقی، جهانی تر نگاه کنند و کارهای نویی در این حوزه انجام دهند. آنچه در ادامه می خوانید بهترین آلبوم های تلفیقی سال 1392 هستند.

باران تویی/ چارتار

قطعه «باران تویی» گروه چارتار در فضای مجازی خیلی زود مطرح شده بود. البته علاوه بر آن سه ترک دیگر گروه هم بود که به صورت غیرقانونی منتشر شد اما «باران تویی» بیشتر از همه گل کرد. اعضای چارتار فعالیت شان را از دو سال پیش با انتشار تک آهنگ هایی در اینترنت شروع کردند.

موسیقی تلفیقی , آلبوم موسیقی , گروه های موسیقی تلفیقی ایرانی

خیلی زود به خاطر ریتم ملودی ها که ضرباهنگ درونی نسبتا تند و متفاوتی داشت و گاهی حتی کمی یادآور ترنس بود و البته ترانه های ساده و دلنشین شان محبوب شدند. سال گذشته اولین شوک البته خوشایند به طرفداران چارتار در افتتاحیه متفاوت جشنواره فیلم فجر امسال وارد شد.
در حقیقت حضور چارتار روی سن و پخش اجرای شان از تلویزیون اصلا متفاوت ترین نکته افتتاحیه بود. بلافاصله بعدش خبر منتشر شد که اولین آلبوم گروه چارتار با مجوز رسمی به نام «باران تویی» به بازار می آید.

نکته جالب دیگر همکاری آنها با مهناز افشار بود که هم در تیزر آلبوم حضور داشت و هم در خود آلبوم به دکلمه برخی اشعار پرداخته بود. ویژگی جذاب «باران تویی» تنظیم مدرن قطعات بود و ویژگی منفی اش شباهت بیش از اندازه برخی از ترک ها به یکدیگر. به هر حال شکی نیست که «باران تویی» یکی از موفق ترین کارهای تلفیقی سال گذشته بوده است.

خرقه بینداز/ شهرام شعرباف

اواخر سال گذشته سرپرست گروه با سابقه اوهام، شهرام شعرباف بالاخره اولین آلبوم رسمی گروه را با نام «خرقه بینداز» به بازار عرضه کرد. اوهام مشهور بود که اشعار کلاسیک و وزین ایرانی (به خصوص اشعار حافظ) را با موسیقی راک تلفیق می کند و حاصلش گاهی قطعات دلنشین و متفاوتی می شد مانند آلبوم «نهال حیرت» و گاهی مثل همین آلبوم «خرقه بینداز» نمی توانست انتظارها از اوهام را برآورده کند.

تعجب نکنید! آلبوم «خرقه بینداز» به نسبت کارهای قبلی اوهام که البته به صورت غیررسمی و توسط سایت شان در اینترنت منتشر شدند، گامی رو به عقب است اما بی شک جزو مهمترین اتفاقات نه فقط در حوزه موسیقی تلفیقی که در کل موسیقی ایران انتشار آلبوم «خرقه بینداز» بود.

موسیقی تلفیقی ایرانی , پرفروش ترین آلبوم موسیقی جهان , زیپ کردن آلبوم موسیقی

مراسم رونمایی از این آلبوم و استقبال فوق العاده طرفداران اوهام نشان داد که چطور هواداران گروه همه این سال ها منتظر چنین لحظه ای بودند. شعرباف در مراسم رونمایی از اولین آلبوم رسمی شان گفت: «احساس ام ترکیبی از حسرت و هیجان و شادی است. به هر حال سال های زیادی را زحمت کشیدم ولی اجازه پیدا نکردم که محصولم را ارائه کنم. ولی امروز این حضور پر تعداد دوستداران «اوهام» و این استقبال ویژه به قدی به من انرژی داده که همان آن حسرت ها، تبدیل به امید شده است.»

حتی امید نعمتی خواننده سابق دنگ شو و خواننده و مغز متفکر گروه پالت که خودش سال 91 جزو مهمترین چهره های موسیقی تلفیقی بود هم در رونمایی از آلبوم «خرقه بینداز» حضور داشت و گفت: «من امروز به خاطر این اینجا آمده ام که همیشه و از همان دوران نوجوانی علاقه زیادی به موسیقی اوهام داشتم و همین جا به صراحت می گویم که من fan تو هستم، شهرام!»

بعد یازدهم/ حافظ ناظری

پسر شوالیه آواز ایران خودش در طول سال های اخیر تبدیل به یک چهره مطرح در عرصه موسیقی شده است. با توجه به اینکه تحصیلاتش هم در رشته موسیقی کلاسیک و آهنگسازی در یکی از معتبرترین کالج های موسیقی جهان بوده است، عجیب نیست که توانست خیلی زود برای خودش اسم و رسمی پیدا کند.

حافظ ناظری حتی توانست در همان کارهای اولیه ای که با پدرش روی اشعار مولانا انجام داد آنقدر خوب خودش را نشان بدهد که نامزد دریافت جایزه گرمی برای آهنگسازی آلبوم «شور رومی» شود. خودش سه تار و دف را به خوبی می زند و در آلبوم «بعد یازدهم» همچنان با تمرکز روی اشعار مولانا پروژه ای را شروع کرده که قرار است اثر ماندگاری در جهان شود.

بازار موسیقی در قرق کدام آلبوم‌هاست؟ , آلبوم های موسیقی سال 94 , پرفروش ترین آلبوم های موسیقی ایران 94

«بعد یازدهم» بخش اول از پروژه ای با نام «سمفونی رومی» است که کمپانی «سونی موزیک» در بخش مجموعه کلاسیک خود منتشر کرد. آلبوم «بعد یازدهم» با همکاری حافظ ناظری و شهرام ناظری و مجموعه ای از نوازندگان جهان که همگی جزو برندگان یا نامزدهای جایزه گرمی بوده اند و در موسیقی غرب و شرق چهره های سرشناسی به شمار می روند، اجرا و ضبط شده است.

ذاکر حسین، گلن ولز، دیپاک چوپرا و تام لازاروس از جمله این هنرمندانند. یکی از تهیه کنندگان این آلبوم نیز دیوید فراست است که سال گذشته برنده جایزه گرمی «بهترین تهیه کننده سال» شد. آلبوم دو قطعه بی کلام دارد و خواننده بقیه شهرام ناظری است.

وکاپلا 2/ گروه آوازی تهران

گروه آوازی تهران به رهبری فرید عمرانلو سال به سال دارد شهرتش بیشتر می شود. آنقدر که امسال به عنوان سلبریتی در برنامه پربیننده نوروزی «کلاه قرمزی» حضور پیدا کنند.  در این گروه هیچ سازی نواخته نمی شود و اعضای آن همه صداها را با دهان خود درمی آورند و همین خلاقیت هاست که باعث شده آثار آنها مورد توجه قرار بگیرد.

این گروه اجراهای زیادی را در داخل و خارج از کشور روی صحنه برده و توانسته جایزه های فراوانی را نیز در سال های گذشته از آن خود کند. در آلبوم «وکاپلا 2» گروه آوازی با خوانندگانی مانند همایون شجریان همکاری کرده است.

برترین آلبوم های موسیقی پاپ , لیست آلبوم های موسیقی بازار , آمار فروش آلبوم های موسیقی

گنجشکک اشی مشی، والس پدر خوانده، مالنا، ملودی پاپیون، جک اسپارو، باد، گریه، من نرفته ام، ملودی ابدیت، خوب بد زشت، رودخانه ماه، میدان اعدام و ملودی زورو، ملودی عشق از فیلم سینما پارادیزو و تصنیف دلشدگان با صدای همایون شجریان (که به جای پدرش می خواند)، قطعاتی است که در این آلبوم گنجانده شده است.

گذشته، حال استمراری/ کارن همایونفر

کارن همایونفر سال گذشته دو آلبوم خیلی موفق منتشر کرده است. این البته به جز آلبوم هایی است که همایونفر در آنها سهم داشته مانند «خاطرات مبهم» رضا یزدانی یا «رد انگشتان من» علی جعفری پویان.

سبک موسیقی تلفیقی , تولید آلبوم موسیقی در ایران , چلاوشی جدول اشتباها ت آلبوم های موسیقی

«گذشته، حال استمراری» مجموعه ای از موسیقی متن فیلم ها و سریال هایی به آهنگسازی کارن همایونفر است. در سی دی اول مجموعه «گذشته، حال استمراری» موسیقی فیلم ها و سریال هایی نظیر «سفر سبز»، «برف روی کاج ها»، «اسب حیوان نجیبی است»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «بی خود و بی جهت»، «پنهان» و «ابرهای ارغوانی» شنیده می شود.

در CD دوم هم قطعاتی از فیلم های سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی زنند»، «سلطان»، «آکواریوم»، «سیاوش» و «پل چوبی» قرار دارد. کارن همایونفر دو سال قبل هم آلبومی با نام «سرانجام» را در دو CD منتشر کرده بود که آنها هم آثار این آهنگساز را که برای فیلم ها و سریال ها ساخته بود، شامل می شد.


ویدیو : پیشنهاد موسیقی: آلبوم‌های تلفیقی را از دست ندهید