پیشنهاد جدید نیسان علیه مداخله فرانسه : خودروساز ژاپنی نیسان پیشنهادات جدیدی ...


خودروساز ژاپنی نیسان پیشنهادات جدیدی را بمنظور پایان دادن به کنترل رنو و ممانعت از دخالت دولت فرانسه در اتحاد این دو خودروساز مطرح کرده است. خبرگزاری ایسنا: خودروساز ژاپنی نیسان پیشنهادات جدیدی را بمنظور پایان دادن به کنترل رنو و ممانعت از دخالت دولت فرانسه در اتحاد این دو خودروساز مطرح کرده است.

هدف نیسان از درخواستهای جدیدش مقابله با نفوذ رو به گسترش دولت فرانسه است که در ماه آوریل سهم خود در رنو را از 15 به 19.7 درصد افزایش داد تا دو برابر شدن حق رای خود را حفظ کند.

منابع آگاه به رویترز گفتند نیسان در سندی که به تشریح مواضعش پرداخته، خواستار محدود شدن حق رای دولت فرانسه در رنو و همچنین دریافت تضمین کتبی نسبت به عدم مداخله این خودروساز فرانسوی در فعالیتهایش شده است.

رنو 43.4 درصد سهم در نیسان دارد در حالیکه نیسان در حال حاضر 15 درصد سهم بدون حق رای در رنو دارد.

تحت پیشنهادات جدید، هر گونه نقض این تعهد نیسان را برای خرید سهم در رنو آزاد ساخته و توافق شراکت میان دو شرکت را باطل می‌کند.

اختلاف میان امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد فرانسه و کارلوس قصن که مدیرعامل هر دو شرکت رنو و نیسان است 11 دسامبر که هیات مدیره رنو قرار است درباره واکنش نسبت به افزایش قدرت دولت فرانسه تصمیم بگیرند، به مرحله حساسی خواهد رسید.

نیسان و مقامات دولت فرانسه دو ماه است برای حل این اختلاف مشغول مذاکره هستند.

در پیشنهادات محرمانه ای که از سوی رویترز فاش شد، نیسان تهدید کرده بود با افزایش سهم خود در رنو به حداقل 25 درصد درصد و فعال کردن حق رای، به کنترل این شرکت فرانسوی پایان می‌دهد.

به گفته منابع آگاه، فرانسه ماه گذشته پیشنهاد کرد اعمال حق رای خود در رنو را محدود کند. تحت یک قانون فرانسوی جدید، حق رای دولت از 18 به 28 درصد افزایش خواهد یافت حتی اگر سهم دولت به 15 درصد کاهش پیدا کند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات اظهار کرد هر دو طرف سرگرم همکاری برای رسیدن به مصالحه هستند و به نظر می‌رسد درخواستهای نیسان به آنچه که دولت پیشنهاد کرده بود، نزدیکتر شده است.

این منازعه منعکس کننده شکاف میان ساختار رسمی رنو-نیسان است که در آن رنو از کنترل کامل برخوردار است. از سال 1999 که رنو به نجات نیسان از ورشکستگی شتافت، این خودروساز ژاپنی رشد بیشتری از شرکت مادر فرانسوی خود داشته و در مهندسی و بخشهای دیگر پیشتاز بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، نیسان در پیشنهادات جدید از درخواستهای اولیه برای داشتن حق رای در رنو عقب نشینی کرده و آن را به سهامداری متقابل تغییر داده است.

در عوض نیسان درصدد خنثی کردن کنترل رنو بر این خودروساز ژاپنی از طریق تعهد کتبی است. توافق شراکت سال 2002 میان این دو خودروساز به رنو حق داده سه مدیر ارشد نیسان را انتخاب کند. نیسان تعهد کتبی می‌خواهد که رنو در اداره یا فعالیتهای این شرکت دخالت نخواهد کرد.

اگرچه کنترل قانونی نیسان از سوی رنو تحت مدیریت مشترک قصن چندان به چشم نمی‌آید اما بحث بر سر حق رای منعکس کننده این نگرانی است که جانشین مورد حمایت پاریس ممکن است روزی حق رای خودروساز فرانسوی را برای تحمیل تصمیماتش بر خودروساز ژاپنی اعمال کند.


ویدیو : پیشنهاد جدید نیسان علیه مداخله فرانسه