پیشنهادهای جدید آرژانتین به تهران درباره محاکمه شهروندان ایرانی : پیشنهادهای ...



پیشنهادهای جدید آرژانتین به تهران درباره محاکمه شهروندان ایرانی

وزیر خارجه آرژانتین گفت که در روزهای 27 و 28 نوامبر در شهر زوریخ سوئیس دو نشست با مقامات ایرانی برای سرعت بخشیدن به حل بخش حقوقی مسئله بمب گذاری آمیا برگزار شد.وزیر خارجه آرژانتین از قصد این کشور برای ارائه پیشنهادهایی به ایران برای حل مسئله متهمان بمب گذاری آمیا خبر داد.

 

موزه هنرهای ایرانی جدید تهران , فیلم جدید ایرانی , فیلم ایرانی جدید

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، "هیكتور تیمرمان" وزیر امور خارجه آرژانتین همچنین از انجام دو جلسه مذاکره دیگر با مقامات ایرانی در این باره در ماه گذشته میلادی (نوامبر) خبر داد.

مقامات ایرانی درباره این مذاکرات تاکنون مطلبی بیان نکرده اند.آرژانتین ضمن متهم کردن هشت شهروند ایرانی به دخالت در این بمب گذاری، خواستار تحویل گرفتن و محاکمه آنهاست.

در بمب گذاری مرکز همکاری اسرائیل و آرژانتین (آمیا) در شهر بوینس آیرس در سال 1994 میلادی (1373 شمسی) 85 نفر کشته و 300 نفر زخمی شدند.

تیمرمان در کنفرانس مطبوعاتی در دفتر کابینه در بوینس آیرس گفت: در چند هفته آینده دولت آرژانتین برنامه کاری را به طرف ایرانی ارائه خواهد کرد. این برنامه کاری در نشست بعدی مقامات دو طرف در ماه ژانویه آینده مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: همانگونه که قبل از این رئیس جمهور آرژانتین نیز اعلام کرد نمی توان به توافقی (با ایران) دست یافت مگر اینکه این توافق با قوانین ما همخوان باشد و کنگره ملی آرژانتین نیز آن را تایید کند.

وزیر خارجه آرژانتین همچنین گفت که در روزهای 27 و 28 نوامبر 2012 ( 7 و 8 آذرماه )در شهر زوریخ سوئیس دو نشست با مقامات ایرانی برای سرعت بخشیدن به حل بخش حقوقی مسئله بمب گذاری آمیا برگزار شد.

تیمرمان ادامه داد: هیئت آرژانتینی در این مذاکرات شامل "ادواردو زوین" معاون وزیر خارجه آرژانتین بود. مذاکره کنندگان در این جلسه شیوه های حل مسائل مشابه به مسئله بمب گذاری آمیا را مطرح کردند.

وزیر خارجه آرژانتین همچنین خبرهای منتشر شده درباره برگزاری جلسات مذاکرات سری با ایران یا امکان موافقت کشورش با انجام محاکمه متهمان ایرانی در کشور سوم مانند لبنان یا سوریه را تکذیب کرد.

ایران و آرژانتین در سپتامبر گذشته مذاکراتی را در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برای حل مسئله متهم کردن شماری از اتباع ایرانی در پرونده بمب گذاری آمیا آغاز کردند. این مذاکرات در نشست دیگری در اکتوبر گذشته در مقر سازمان ملل متحد در شهر ژنو  دنبال شد.

از سال 2006 دستگاه قضایی آرژانتین خواهان تحویل گرفتن هفت شهروند ایرانی به اتهام دخالت در بمب گذاری آمیاست.ایران بارها هر گونه دخالت شهروندان خود در بمب گذاری آمیا را  تکذیب کرده و تا سال های متمادی از گفتگو با آرژانتین درباره پرونده آمیا خودداری می کرد.

آرژانتین با 300 هزار یهودی، دارای بزرگترین جامعه یهودیان در آمریکای جنوبی است.

دادگاه آرژانتین خواهان بازداشت و تحویل گرفتن اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت، علی فلاحیان وزیر اطلاعات وقت، علی‌اکبر ولایتی وزیر خارجه وقت، محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه، احمد وحیدی فرمانده وقت سپاه قدس و وزیر دفاع کنونی،  احمدرضا اصغری دبیر سوم وقت سفارت ایران در آرژانتین، محسن ربانی رایزن فرهنگی وقت سفارت ایران در آرژانتین و عماد مغنیه مسؤول ارشد نظامی در حزب الله لبنان است.

اسرائیل از این مذاکرات ابراز ناخشنودی کرده است./عصرایران

 


ویدیو : پیشنهادهای جدید آرژانتین به تهران درباره محاکمه شهروندان ایرانی