«پیرگوشی» و راهكارهای مقابله با آن :     یك كارشناس شنوایی شناسی گفت: پیرگوشی ...



 

مقابله با خشونت , مقابله با استرس , راههای مقابله با خشونت

 

یك كارشناس شنوایی شناسی گفت: پیرگوشی عارضه ای است كه معمولا افراد بالای ۶۰ سال به آن مبتلا می شوند و در واقع فرایند عادی زندگی هر كهنسال است.

خدیجه زارعی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، اظهار كرد: گوش انسان نیز همانند دیگر اعضای انسان با پا گذاشتن فرد به سن پیری ضعیف می شود و اصوات اطراف را آن طور كه لازم است، تشخیص نمی دهد.

وی در خصوص پیرگوشی و چگونگی كنار آمدن با این عارضه و همچنین راهكارهای مقابله با پیرگوشی زودرس، گفت: عواملی مانند بیماری های عروقی، دیابت، فشارخون بالا، ضربه به سر و محیط های پر سر و صدا باعث سرعت بخشی به پیرگوشی می شوند و ممكن است افراد حتی در سن پایین به این عارضه مبتلا شوند.

زارعی گفت : افرادی كه دچار این عارضه هستند، احساس می كنند كه اطرافیان حالت نجواگانه با آنها صحبت می كنند و شنیدن صداهای فركانس زیر، سخت تر از صداهای با فركانس بم است و به همین خاطر صدای مردان را بهتر از زنان و كودكان می شنوند و معمولاً كلمات را اشتباه متوجه می شوند.

این كارشناس شنوایی شناسی در ادامه افزود: بهتر است افرادی كه دچار پیرگوشی هستند، فضای سخنرانی برای شان آرام و ساكت باشد، نزدیك به سخنران بنشینند، در محلی كه نور كافی وجود داشته باشد بنشینند، به حركات فرد سخنگو توجه كنند و از این كه دچار این عارضه هستند، خجالت نكشند.

وی اضافه كرد: همچنین افرادی كه با فرد سالمند روبرو هستند از جملات كوتاه استفاده كنند، نزدیك به فرد سالمند بنشینند، هنگام صحبت با سالمند با دهان پر صحبت نكنند، كمی بلندتر صحبت كنند و اگرسالمند متوجه نمی شود، صبورانه حرف های خود را تكرار كنند.

به گفته زارعی، افرادی كه در محیط های پر سر و صدا مانند كارخانجات مشغول كار هستند، برای جلوگیری از پیرگوشی زودرس حتما باید از گوشی ها و هدفن های محافظ استفاده كنند و یا در صورت امكان محیط كار خود را تغییر دهند.

این كارشناس در پایان نیز خاطرنشان كرد: متاسفانه دارویی برای تجویز به پیرگوشی وجود ندارد و تنها برای توانبخشی سالمندان از انواع سمعك های پشت گوشی و داخل گوشی استفاده می شود.... /  خبرگزارى ایسنا

 



ویدیو : «پیرگوشی» و راهكارهای مقابله با آن