پیتزایی تودل‌ بروتر از ملکه مارگریتا +عکس : مشهورترین پیتزای جهان ۱۲۵ سال پیش ...


مشهورترین پیتزای جهان ۱۲۵ سال پیش مخصوص ملکه ایتالیا روانه تنور یک پیتزافروشی در شهر ناپل شد و نام او را گرفت؛ مارگریتا. آشپز سه رنگ پرچم ایتالیا را برای ادای احترام به ملکه برگزیده بود: گوجه فرنگی، پنیر موزارلا، ریحان. جام نیوز: مشهورترین پیتزای جهان ۱۲۵ سال پیش مخصوص ملکه ایتالیا روانه تنور یک پیتزافروشی در شهر ناپل شد و نام او را گرفت؛ مارگریتا. آشپز سه رنگ پرچم ایتالیا را برای ادای احترام به ملکه برگزیده بود: گوجه فرنگی، پنیر موزارلا، ریحان.

 تابستان سال ۱۸۸۹ میلادی است و رافائل اسپوزیتو، صاحب پیتزا فروشی براندی به قصر کاپودیمونت ملکه در شهر ناپل دعوت شده است. همه هم‌و‌غم جناب آشپز این است که با چه ابتکاری به این دعوت پاسخی درخور دهد تا این که فکر بکری به مغزش می‌رسد: پیتزایی با رنگ‌های پرچم ایتالیا، سرخ، سبز، سفید. پیدا کردن ترکیبی که هم خوشمزه باشد و هم این رنگ‌ها را داشته باشد، در آشپزخانه ایتالیایی زیاد مشکل نیست.

 ملکه رنجبر , ملکه الیزابت , ملکه

پیتزای مارگریتا از خود ملکه مارگریتا به مراتب مشهورتر شد. اگر دقیق بگوییم، شهرتی جهانی پیدا کرد.

پیتزا فروشی براندی هنوز هم در شهر نئاپل دکانش براه است و به خود می‌بالد که خالق چنین پیتزایی است. ناگفته نماند که رافائل اسپوزیتو با این کار دو نشان زد؛ هم دل ملکه را به دست آورد، هم پیتزایی درست کرد که به شدت با صرفه و اقتصادی بود. موادش به راحتی یافت می‌شد و از نان پنیر سبزی ایرانی تنها یک گوجه فرنگی بیشتر داشت. خلاصه پیتزای "فقرا" هم بود.

سفیر ایتالیا در جهان

بعضی می‌گویند پیتزایی با این ترکیب قبل از آن هم بوده است. پائولو پانانی، صاحب فعلی این پیتزافروشی این ادعا را به شدت رد می‌کند و سندی از کاخ ملکه را نشان می‌دهد به تاریخ ۱۱ ژوئن ۱۸۸۹ که در آن آمده: «پیتزا مارگریتا، پیتزایی لذیذ است با سه طعم خوشمزه و مواد ساده. این پیتزا تاریخی است و سفیر ایتالیا در جهان».

از قرار در همان شب میهمانی سرآشپز ملکه به سمع رافائل اسپوزیتو می‌رساند که «علیاحضرت بسیار راضی بودند».

پیتزا فروشی براندی در یکی از کوچه پس کوچه‌های بخش قدیمی شهر ناپل است. در هیچ شهر دیگری سنت درست کردن "پیتزای واقعی" به اندازه اینجا جدی گرفته نمی‌‌شود. دست‌اندکاران این غذای لذیذ ایتالیایی می‌گویند که پیتزا تاب بحران اقتصادی را می‌آورد. قیمت یک پیتزا با یک نوشابه در ناپل حدودا می‌شود ۱۰ یورو. یک خانواده معمولی می‌تواند با پرداخت ۴۰ یورو به رستوران برود و غذای خوبی نوش جان کند.

تنها نگرانی پیتزافروشی‌ها رواج این فکر است که «پیتزا چاق می‌کند» و استدلال می‌کنند: «آخر سرتاپای پیتزا ۲۵۰ گرم خمیر و ۸۰ گرم پنیر و چندتا ورقه گوجه با کمی روغن زیتون است!» مدیر فروش براندی می‌گوید «ما از دانشگاه ناپل خواستیم که تحقیقی درباره پیتزا بکند. نتیجه‌اش این بود که اگر پیتزا خوب درست شده باشد، می‌توانید دوتای آن‌را با خیال راحت نوش‌جان کنید!»


ویدیو : پیتزایی تودل‌ بروتر از ملکه مارگریتا +عکس