پیام «چاقی» چیست؟ : فیلم «چاقی» اولین ساخته راما قویدل با یاد و خاطره امیر ...


فیلم «چاقی» اولین ساخته راما قویدل با یاد و خاطره امیر قویدل، پدر مرحوم این کارگردان نمایش داده شد. ایسنا: فیلم «چاقی» اولین ساخته راما قویدل با یاد و خاطره امیر قویدل، پدر مرحوم این کارگردان نمایش داده شد.

همزمان با نمایش این فیلم در کاخ جشنواره حمید آخوندی، تهیه‌کننده این فیلم که بیشتر در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارد‌، حمایت از فیلمسازان جوان و فیلم اولی را خواستار شد و گفت: هرچند آرزویم ادامه فعالیت در حوزه دفاع مقدس است‌، اما هیچ اراده‌ای در مدیران فرهنگی برای این حمایت وجود ندارد.

او اظهار تاسف کرد که در این حوزه فقط شعار وجود دارد و شرایط همچون مغاز‌ه‌ای دو نبش و عریض و طویل است، اما هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.

بعد از نمایش این فیلم در جلسه‌ی پرسش و پاسخ آن که روز 21 بهمن ماه در برج میلاد برگزار شد‌، آخوندی در پاسخ به پرسشی درباره مضمون این فیلم توضیح داد: فیلم «چاقی» در مورد یک معضل اجتماعی است که در کلان‌شهرها وجود دارد و ما به عنوان فیلمساز نقش آزمایشگاه را بازی می‌کنیم.

او با اظهار تاسف از انکار بعضی معضلات اجتماعی یادآور شد: درست نیست چشم‌مان را بر این مشکلات ببندیم، مانند برخوردی که با بیماری ایدز داشتیم که مدام آن را انکار می‌کردیم، اما حالا باید در مدارس راهنمایی هم راهکار آموزش مبارزه با ایدز آموزش بدهیم.

در این نشست راما قویدل، نویسنده و کارگردان «چاقی» در پاسخ به پرسشی درباره روابط مفسده سینمای ایران در این فیلم تاکید کرد: اصلا چنین چیزی مطرح نیست. مهم‌ترین عنصر برای من در این فیلم دعوت مخاطب به گوش کردن است. جهان ذهنی یکی از شخصیت‌های فیلم ما را به سمت توجه به صدا می‌برد. بنابراین شغل صداگذاری را برای این شخصیت انتخاب کردم و طبیعتا این شغل در ارتباط با سینماست، اما هرگز جنبه منکراتی نداشت.

همچنین حمید فرخ‌نژاد، یکی از بازیگران این فیلم درباره همکاری‌اش با راما قویدل که اولین تجربه سینمایی خود را انجام می‌دهد گفت: ایشان در تلویزیون صاحب تجربه‌های بسیاری است و فرق زیادی با کارگردان‌های قدیمی‌تر ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برای بازی در نقش کارگردان از کارگردان خاصی الگو برداری کرده است‌، توضیح داد: چنین چیزی نیست، فقط عینک زرد راما را زدم و نقش را بازی کردم.

همچنین مرتضی پورصمدی، مدیر فیلمبرداری این فیلم با تاکید بر ضرورت توجه به تکنیک‌های تازه در سینما خاطرنشان کرد: تربیت نیروی متخصص تکنیکی نکته بسیار مهمی است و غیر منصفانه است اگر فکر کنیم به ما ربطی ندارد که تماشاگر فیلم‌ها را با چه کیفیتی می‌بیند.

این فیلمبردار که سه فیلم در جشنواره فجر امسال داشته است‌، بر ضرورت طرح تابوهای اجتماعی در سینما تاکید کرد.

در این نشست راما قویدل در پاسخ به پرسشی درباره اقتباس فیلمش از رمان «خنده در تاریکی» این موضوع را رد کرد و با ارائه توضیحاتی درباره درون‌مایه این فیلم متذکر شد: فیلم «چاقی» یک ملودرام خانوادگی است که از تمام المان‌های ملودرام دوری کرده‌ایم، چون نمی‌خواستم برون‌ریزی عاطفی شخصیت‌ها را نمایش بدهیم.

همچنین در این نشست دیگر عوامل فیلم نیز توضیحاتی درباره همکاری‌شان با این پروژه ارائه کردند.


ویدیو : پیام «چاقی» چیست؟