پیام «ملکه الیزابت» در آستانه کریسمس : در پیامی به مناسبت کریسمس ملکه الیزابت ...


در پیامی به مناسبت کریسمس ملکه الیزابت بر اهمیت و لزوم سازش و مصالحه در اسکاتلند تاکید کرد. خبرگزاری ایسنا: در پیامی به مناسبت کریسمس ملکه الیزابت بر اهمیت و لزوم سازش و مصالحه در اسکاتلند تاکید کرد.

در نطق سالانه خود به مناسبت میلاد حضرت مسیح (ع) و پس از گذشت چند ماه از رفراندوم در مورد استقلال اسکاتلند که موجب جدایی و تفرقه میان شهروندان و خانواده‌های اسکاتلندی شده است، ملکه الیزابت بر اهمیت سازش و مصالحه در این منطقه تاکید کرد.

همه پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا روز ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) برگزار شد و در آن اکثر رای دهندگان به استقلال اسکاتلند رای منفی دادند.

الیزابت دوم ادامه داد که نتیجه این همه پرسی برای بسیاری مایه آرامش و برای بسیاری دیگر غم‌انگیز بود و خاطرنشان کرد که آرام کردن این اختلاف‌ها زمان بر خواهد بود.

وی همچنین در سخنان خود از سربازان انگلیسی و آلمانی که در کریسمس 1914 (جنگ جهانی اول) سلاح خود را زمین گذاشتند، یاد کرد.

او گفت این آتش‌بس نشان می‌دهد که حتی در بدترین مکانها و شرایط، هنوز امید وجود دارد.

ملکه الیزابت همچنین با اشاره به از خود‌گذشتگی امدادگران و داوطلبانی که برای کمک به قربانیان درگیریها و جنگها و همچنین بیماری ابولا، فعالیت کرده‌اند، از آنان قدردانی کرد.

وی به تحولات سیاسی در ایرلند شمالی هم پرداخت و گفت مردم ایرلند شمالی تازه راه به سوی حل اختلافات را آغاز کرده‌اند و در این چهارچوب یادآور دیدارش از زندان بلفاست شد که در ماه ژوئن (۲۰۱۴) به مرکزی توریستی برای دیدار مردم تبدیل شد.

به گفته نیکلاس ویچل، خبرنگار امور سلطنتی در بی‌بی‌سی انتخاب محور صلح و سازش در پیام کریسمس امسال ملکه الیزابت با توجه به مراسم یادبود درگیری‌های جنگ جهانی اول، تعجب برانگیز نبود اما آنچه که کمی شاید جای تعجب داشت تعمیم این محور به اتفاقات روز مانند تحولات سیاسی در ایرلند شمالی و اسکاتلند بود.

خانواده سلطنتی بریتانیا همچون سالهای گذشته در مراسم روز کریسمس در کلیسا شرکت کردند. بریتانیا شامل انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است.


ویدیو : پیام «ملکه الیزابت» در آستانه کریسمس