پیام ظریف به همایش بین‌المللی "غزنه و زبان و ادب فارسی" : پیام ظریف به همایش ...



پیام رسان لبخند , پیام نور , نمایشگاه بین المللی تهران

پیام ظریف به همایش بین‌المللی "غزنه و زبان و ادب فارسی"

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ابراز امیدواری کرد با همت مردم شریف افغانستان و خروج نیروهای نظامی خارجی، بلای جنگ، خشونت، ویرانی و ناامنی برای همیشه از آن کشور رخت بربندد.

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به همایش بین‌المللی "غزنه و زبان و ادب فارسی" که توسط حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه قرائت شد افزود: این واقعیت که غزنه در گذر تاریخ، نقشی بارز در گسترش تمدن، علم و فرهنگ داشته، بیانگر هویت ارزشمند این دیار است.

متن کامل پیام وزیر خارجه به این همایش به شرح زیر است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم

اعلام غزنه به عنوان یکی از سه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2013 از سوی وزیران فرهنگ کشورهای اسلامی و نهاد آموزشی، علمی، فرهنگی سازمان همکاری اسلامی، رویدادی مسرت‌بخش و غرورآفرین است.

همت ستودنی فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای پاسداشت این رویداد بزرگ و برگزاری این همایش مهم، در خور سپاس فراوان است.

در آغاز، مایلم این انتخاب شایسته را به دولت و ملت عزیز افغانستان، به جامعه بزرگ فارسی زبان و به شما حضار گرامی، شادباش گویم و برای شهر تاریخی غزنه و مردم شریف آن، فردایی نویدبخش آرزو کنم.

میهمانان ارجمند، خانم‌ها، آقایان:

این واقعیت که غزنه در گذر تاریخ، نقشی بارز در گسترش تمدن، علم و فرهنگ داشته، بیانگر هویت ارزشمند این دیار است. هویتی که باعث شد در فراز و نشیب روزگار، القابی هم‌چون عروس البلاد و مدینه ثانیه و اینک پایتخت فرهنگی جهان اسلام، به غزنه پیشکش شود.

بر شمردن افتخارات غزنه گرچه سرورآفرین و ستایش برانگیز است اما بدون اندوه و حسرت و عبرت نیست. اندوه شکوهی از دست رفته، حسرت رفعتی به زیر کشیده شده و عبرت دلسوزان به انتظار نشسته.

سرزمینی که روزگاری کانون علم و فرهنگ و تجارت و سیاست و قدرت بوده و دیاری که یاد مفاخر ماندگاری هم‌چون فردوسی و سنایی و بیهقی را پاس داشته، اینک دورانی دیگرگون را سپری می‌کند. طی قرن‌ها، عواملی مانند اختلافات و درگیری‌های داخلی، غفلت از آموزه‌های تمدنی ودینی، و تهاجم‌ها و مداخلات خارجی، این پیکر تنومند را رنجور کرد و سرانجام به عصر طلایی آن پایان داد. اکنون بر دوستداران دل نگران غزنه است که با هم‌اندیشی، همدلی و همکاری، امید به تابش پرتویی از فروغ دیرین را در دل‌ها زنده کنند.

بازشناساندن جایگاه بلند غزنه به همگان، یک رسالت مشترک است و عزم جمعی می‌طلبد. به باور اینجانب، اهتمام جامعه بزرگ یاران غزنه، شامل فرهنگ‌دوستان زبان فارسی و خارجی، می‌تواند راه رسیدن به این مقصود را هموار کند. اطمینان داریم توفیق ما در به بار نشاندن این خیزش همگانی، نتایج مبارکی از جمله: اعتلای آرمان همبستگی و همزیستی، تعمیق پیوندهای فرهنگی در قلمرو خراسان بزرگ، و تنگ‌تر کردن فضا برای تندروی‌ها و تعصب‌ورزی‌ها را در پی خواهد داشت.

خوشبختانه دولت محترم افغانستان که از تجارب بسیار با ارزشی در تعامل با سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه یونسکو برخوردار بوده و در معرفی و ثبت تعدادی از آثار تاریخی مشهور آن کشور به عنوان میراث جهانی، موفق عمل کرده و در گزینش غزنه به پایتختی فرهنگی جهان اسلام نیز نقش اصلی را ایفا کرده،‌ به شایستگی می‌تواند پیشرو این نهضت فرهنگی خجسته باشد.

به اعتقاد اینجانب برگزاری این همایش بین‌المللی، ضمن ایجاد بستر ارتقای همکاری مراکز فرهنگی و علمی دو کشور، امکان انجام اقدامات فرهنگی، اقتصادی و زیر بنایی توسط نهادهای بین‌المللی و منطقه‌یی را در این شهر که متاسفانه ظرف سال‌های اخیر صدمات فراوانی به بناهای تاریخی و فرهنگی آن وارد شده، فراهم خواهد ساخت.

وزارت امور خارجه آمادگی دارد تا با در اختیار قرار دادن تجارب و مساعدت‌های خود در این زمینه، هم‌سو با سایر بخش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران،‌ در پیشبرد این حرکت تمدنی خطیر، مشارکت داشته باشد.

امید است با همت مردم شریف افغانستان و خروج نیروهای نظامی خارجی، بلای جنگ، خشونت، ویرانی و ناامنی برای همیشه از آن کشور رخت بربندد و بار دیگر درخشش غزنه، این گوهر تمدنی ارزنده و این نماد فرهنگی سرفراز را نظاره‌گر باشیم.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه» /ایسنا

 


ویدیو : پیام ظریف به همایش بین‌المللی "غزنه و زبان و ادب فارسی"