پیام جدید ایران به 1+5 : معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه گروه ۱+۵ نباید ...


معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه گروه ۱+۵ نباید تحت فشار رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی منطقه قرار بگیرد، گفت: غربی‌ها در میز مذاکرات به دنبال زیاده خواهی از ایران نباشند. خبرگزاری مهر: معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه گروه ۱+۵ نباید تحت فشار رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی منطقه قرار بگیرد، گفت: غربی‌ها در میز مذاکرات به دنبال زیاده خواهی از ایران نباشند.

 اسحاق جهانگیری امروز در حاشیه افتتاحیه بیستمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در تهران با اشاره به ادامه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ گفت: اگر گروه ۱+۵ تحت تاثیر فشارهای رژیم اشغالگر قدس و برخی از کشورهای عرب منطقه قرار نگیرد و زیاده‌خواهی نکند، امکان دستیابی به توافق جامع هسته‌ای دور از دسترس نیست.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه چنانچه توافق جامع هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ حاصل شود، یک بازار بزرگ پیش روی بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین المللی جهان بازگشایی خواهد شد، تصریح کرد: از هم اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی جهان برای بازگشت و مشارکت در طرح‌های صنعت نفت ایران اعلام آمادگی کرده اند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه توافق جامع هسته ای ایران و غرب به منزله شکل‌گیری همکاری‌های جدید دو جانبه در حوزه‌های مختلف خواهد بود، بیان کرد: قطعا با سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع نفت و گاز ایران، امکان تامین بلندمدت و مطمئن‌تر انرژی جهان توسط جمهوری اسلامی وجود دارد.

جهانگیری در افتتاحیه این نمایشگاه نیز با تشریح برنامه‌های جدید نفت و گازی ایران در دوران لغو کامل تحریم‌ها، اعلام کرد: ایران سهم از دست رفته خود را بازپس می‌گیرد و در مدت کوتاهی تولید نفت به دوران قبل از تحریم بازمی‌گردد.

وی در تشریح مهمترین دستاوردهای اقتصادی دولت تدبیر و امید در سال ۹۳، گفت: کاهش نرخ تورم به ۱۵ درصد، متوقف شدن رشد منفی اقتصاد و ثبت رشد اقتصادی ۳ درصدی، افزایش صادرات غیرنفتی، تامین منابع مالی طرح‌های اولویت‌دار به‌ویژه با رشد بودجه عمرانی کشور بخشی از دستاوردهای اقتصادی دولت در سال گذشته است.

معاون اول رئیس جمهور از افزایش ۴۰ درصدی ارائه تسهیلات ریالی نظام بانکی به پروژه‌ها و طرح‌های اولویت‌دار کشور در سال گذشته خبر داد و افزود: علاوه بر این، سال گذشته با وجود پابرجا ماندن تحریم های بین‌المللی، بیش از ۱۰.۶ میلیارد دلار فاینانس خارجی در پروژه های صنعتی و حمل و نقل کشور بازگشایی شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید، درباره مهمترین طرح‌های اولویت‌دار اقتصادی دولت در سال ۹۴ هم اظهار داشت: بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی، افزایش صادرات خدمات فنی مهندسی و تحول در صنایع نفت و گاز پتروشیمی از مهمترین برنامه های اولویت‌دار در سال‌جاری است.

وی با یادآوری اینکه در حوزه نفت باید طرح توسعه میادین مشترک، کاهش خام‌فروشی و انتخاب مشتریان راهبردی و متنوع‌سازی روش های صادرات نفت و گاز در اولویت وزارت نفت قرار بگیرد، گفت: بر این اساس به‌زودی از نسل و مدل جدید قراردادهای نفتی ایران رونمایی می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: قطعا رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی ایران منجر به افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت و گاز کشور خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش روزانه ۱۲۵ میلیون مترمکعب سرمایه گذاری تولید گاز طبیعی ایران در سال گذشته، تاکید کرد: بر این اساس، همزمان با افزایش تولید گاز با اولویت طرح توسعه فازهای پارس جنوبی باید تولید گاز ایران از این میدان مشترک تا سقف ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: هم‌اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور به بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.

جهانگیری همچنین با اشاره به اجرای طرح بزرگ گازرسانی به تمامی شهرها و روستاهای کشور در قالب یک برنامه زمان‌بندی ۳ ساله، خاطرنشان کرد: بر این اساس، علاوه بر گازرسانی به روستاها و شهرها افزایش صادرات گاز با اولویت کشورهای همسایه هم در دستور کار دولت قرار دارد.

وی از تامین خوراک صنایع پتروشیمی و ورود به بازار جهانی LNG به‌عنوان دو راهبرد جدید گازی کشور یاد کرد و ادامه داد: در حوزه نفت هم افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در میادین غرب کارون، افزایش ضریب بازیافت از میادین هیدروکربوری، نوسازی و به‌روزرسانی تاسیسات صنعت نفت از دیگر برنامه های اولویت‌دار است.

جهانگیری با یادآوری اینکه ظرفیت تولید نفت ایران در صورت توافق جامع هسته ای و لغو کامل تحریم‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دوران پیش از تحریم بازمی گردد، تاکید کرد: ایران قصد دارد در صورت لغو کامل تحریم‌ها، سهم از دست رفته خود را در بازار جهانی نفت بازپس بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور از احیای عملیات سوآپ نفت به عنوان یکی از سناریوهای جدید نفتی ایران یاد و خاطر نشان کرد: افزایش ظرفیت تولید بنزین و خودکفایی از واردات فرآورده‌های نفتی با بهره برداری از پالایشگاه خلیج فارس از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است.


ویدیو : پیام جدید ایران به 1+5