پیام امنیتی ایران به اماراتی ها : انتشار اخبار استقرار چندین جنگنده‌ اف ـ ۲۲ ...


انتشار اخبار استقرار چندین جنگنده‌ اف ـ ۲۲ نیروی هوایی آمریکا در پایگاهی در امارات،‌ واكنش مسئولان كشور از جمله وزیر دفاع،‌ فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و نمایندگان مجلس را برانگیخت. تهران امروز: انتشار اخبار استقرار چندین جنگنده‌ اف ـ ۲۲ نیروی هوایی آمریکا در پایگاهی در امارات،‌ واكنش مسئولان كشور از جمله وزیر دفاع،‌ فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و نمایندگان مجلس را برانگیخت.

در این راستاسردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم با اشاره به استقرار جنگنده‌های آمریکا در امارات گفت: استقرار هواپیماهای اف- 22 آمریکا در یک پایگاه اماراتی، اقدامی مضر است و امنیت منطقه را به‌هم می‌زند.

وی با اشاره به حضور نیروهای خارجی در منطقه تصریح کرد: این حضورها را در منطقه بی فایده و مضر می‌دانیم و بیشتر در جهت ایجاد یک جو روانی و ناامنی در منطقه است و ما اینها را مفید نمی‌دانیم.


وحیدی تصریح کرد: کشورهای منطقه خودشان باید تامین کننده امنیت منطقه باشند و بومی سازی امنیت از مسیر همکاری بین کشورها می‌گذرد.

وزیر دفاع همچنین اظهار داشت: حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه جز پیچیده‌تر کردن وضعیت و ناامن سازی، آثار دیگری نخواهد داشت.

واكنش اعضای كمیسیون امنیت ملی

در این میان دو نفر از اعضای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگوهایی با ‍«تهران امروز» ضمن محكوم كردن این اقدام آن را در راستای توطئه همیشگی استكبار توصیف كردند.

 ‌محمد اسماعیل كوثری نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص استقرار جنگنده‌های اف _ 22 در امارات آن را به ناتوانی و بی‌خاصیت بودن مسئولان كشور امارات نسبت داده و گفت كه استقرار چنین سلاحهایی در كشور امارات بیش از هرچیز ناتوانی مسئولین اماراتی را روشن می‌سازد.


وی در مورد موضع گیری كشور مان در خصوص استقرار این سلاحها در امارات به توصیه و تاكید بسنده كرده و افزود: ایران به امارات توصیه می‌كند كه خود را بیش از این به بیگانگان وابسته نكند چرا كه روزی می‌رسد كه آمریكا پشت آنها را نیز خالی كند.

نماینده تهران ادامه داد:ایران نباید عكس العمل خاصی در مقابل این اقدام نشان بدهد چرا كه كشورهای غربی موضوع كوچكی مانند مالكیت جزایر سه گانه را آنقدر بزرگ می‌كنند كه مسئولان امارات دچار توهم می‌شوند.


كوثری خاطرنشان كرد:‌ استقرار چنین اسلحه‌هایی در كشورهای عربی به این خاطر است كه آمریكا بتواند كارخانه‌های اسلحه‌سازی خود را سرپا نگه داشته و تسلیحات نظامی خود را به این كشور‌ها بفروشد.

نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: آمریکا و انگلیس برای تداوم حضور در منطقه، تنش‌زایی و چالش‌آفرینی را میان همسایگان خلیج فارس دنبال می‌کنند زیرا با این کار هم نفت کشورهای عربی را به تاراج می‌برند و هم تجهیزات و تسلیحات نظامی از رده خارج خود را به آن‌ها می‌فروشند.


قرارداد خرید اسلحه از آمریكا دلیل استقرار اف _22

رئیس کمیته دفاعی مجلس نیز چنین اعتقادی دارد؛ به عقیده غلامرضا كرمی نماینده كرمان، آمریکایی‌ها پایگاه‌های متعددی در منطقه دارند و امارات نیز پایگاه‌هایی را در این کشور در اختیار آمریکا گذاشته که این پروازها در آن صورت می‌گیرد، آمریکا هم گاهی دست به جابه‌جایی هواپیماهای خود از روی ناوها و پایگاه‌ها می زند و این موضوعی نیست که بتواند مهم تلقی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با «تهران امروز» ادامه داد:‌ کشورهای عربی قراردادهای مختلف خرید و همکاری نظامی با آمریکا و کشورهای اروپایی دارند اما این قراردادها را در موقع طرح مباحث سیاسی با دیگر کشورها از جمله ایران مطرح می‌کنند و حسب موقعیت سیاسی خاص جهت استفاده سیاسی به افشای آنها دست می‌زنند.

رئیس کمیته دفاعی مجلس تأکید کرد: ‌ امنیت خلیج فارس تنها با همکاری کشورهای حاشیه آن تأمین می‌شود و حضور نیروهای فرامنطقه‌ای جز ایجاد ناامنی، تشنج و اختلاف‌افکنی نتیجه دیگری ندارد که نمونه بارز آن ادعای واهی مقام‌های اماراتی درباره جزایر سه‌گانه است که به تحریک آمریکا و انگلیس هر از چندگاهی مطرح می‌شود.

استقرار جنگنده‌های اف- 22درمنطقه، یك حركت آمریكایی ـ‌ صهیونیستی

در همین حال كاظم جلالی سخنگوی كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به خبر استقرار جنگنده‌های اف- 22 آمریكا در پایگاهی هوایی در امارات گفت كه جمع‌آوری و انباشت تسلیحات، منطقه را ناامن می‌كند. كاظم جلالی در گفت‌وگو با ایسنا سیاست ایران گریزی و ایران ستیزی را یك سیاست از پیش طراحی شده توسط ایالت متحده آمریكا عنوان كرد و افزود: بر این اساس، جمع‌آوری و آوردن تسلیحات به داخل منطقه و انباشته كردن آن‌ها می‌تواند منطقه را ناامن كند. وی خاطرنشان كرد: متاسفانه برخی كشورهای عربی در این سیاست‌ ایران گریزی و

ایران ستیزی آمریكایی‌ها به نوعی ایفای نقش می‌كنند كه نه به نفع كشورهای عربی و ملت‌های منطقه و نه به نفع صلح و امنیت منطقه است.

این عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح كرد: آنچه همه باید بدانیم این است كه صلح و امنیت منطقه در یك فرآیند امنیت دسته جمعی و حضور تمام كشورهای منطقه قابل تحقق است.

دستیابی ایران به توان هدایت‌موشک‌های دشمن به سمت اهداف دلخواه

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) نیز با اشاره به استقرار این جنگنده‌ها در كشور امارات گفت كه هر موشکی قبل از اینکه به پیکره مقدس جمهوری اسلامی ایران آسیب برساند منهدم یا منحرف می‌شود و به هدفی که ما تعیین می‌کنیم اصابت می‌کند؛ این قابلیت جنگ الکترونیک است که طی آن، این ما هستیم که برای موشک دشمن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به پروژه فریب موشک‌های دشمن، گفت: این پروژه در پدافند هوایی کلید خورده و زمان عملیاتی شدن آن نیز به تشخیص قرارگاه است. فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: هر زمان که تهدیدی صورت بگیرد، این سامانه‌ها به صحنه می‌آیند و وظیفه خودشان را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به توان پدافندی کشور در مقابله با انواع تهدیدات تاکید کرد: تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) برای دفاع از حریم جمهوری اسلامی ایران با توانی بیشتر از صدها سپر موشکی عمل می کنند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین با اشاره به موضوع استقرار سپر دفاع موشکی در خلیج‌فارس، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در بحث دفاعی، پدافند هوایی، دریایی و زمینی در وضعیت مطلوبی به سر می برد و اگر امروز برخی از کشورها به فکر این کار افتاده‌اند، قطعا احساس ضعفی در زمینه دفاعی می‌کنند. اسماعیلی تصریح کرد: ما توجهی به این قضایا نمی‌کنیم اما هوشیار بوده و به دنبال این هستیم که سیستم پدافند هوایی همیشه رو به رشد باشد.


ویدیو : پیام امنیتی ایران به اماراتی ها