پیامک‌ برداشت از حساب اشتباه ارسال شد! : بعد از پیامك‌های تغییر رمز كارت‌های ...


بعد از پیامك‌های تغییر رمز كارت‌های بانكی در هفته گذشته این‌بار نوبت به اس‌ام‌اس‌های دیگری است كه مردم را به نگرانی کشاند تا مبادا حساب‌های آنها مورد سوءاستفاده قرارگیرد. شرق: بعد از پیامك‌های تغییر رمز كارت‌های بانكی در هفته گذشته این‌بار نوبت به اس‌ام‌اس‌های دیگری است كه مردم را به نگرانی کشاند تا مبادا حساب‌های آنها مورد سوءاستفاده قرارگیرد.

روز گذشته (دوم اردیبهشت) تعداد قابل‌توجهی پیامك كه متن آن بیانگر برداشت از حساب‌های بانكی بود برای افراد زیادی ارسال شد كه محتوای آن ارتباطی به برخی از آنان نداشت. یعنی در این جریان افرادی نیز این پیامك را دریافت كردند كه در بانك پیام‌دهنده هیچ‌گونه حسابی نداشتند.

همین پیامك‌ها كافی بود تا دوباره داغ دل همه را تازه كند. اما گویا جای نگرانی نیست. این را یكی از فعالان بانكی در گفت‌وگو با شرق می‌گوید: « این پیامك‌ها ابعاد گسترده‌ای نداشتند زیرا در این چند روز مشكل خاصی وجود نداشت. به احتمال زیاد این پیامك‌ها برای افرادی ارسال شده‌اند كه شماره جدید تلفن‌همراه خود را به بانك اعلام نكرده‌اند در نتیجه پیامك‌های آنان برای افراد دیگری می‌رود كه مربوط به صاحب قبلی تلفن همراه آنهاست.

افرادی كه نمی‌خواهند این پیامك‌ها را دریافت كنند باید شماره تلفن جدید خود را به شعبه اعلام كنند.» او در این‌باره بیشتر می‌گوید: «معمولا بانك‌ها به دلیل اطلاعاتی كه در زمان افتتاح حساب از صاحب آن دریافت می‌كنند سالروز تولد وی را طی پیامكی تبریك می‌گویند. پیامك‌های دیگری نیز هستند كه توسط بانك به افراد ارسال می‌شوند.

این پیامك‌ها بیانگر برداشت از حساب افراد هستند. یعنی زمانی كه فرد از طریق پایانه‌های فروش (pos) خرید می‌كند بانك طی پیامكی كسر مبلغ مذكور را به صاحب حساب خبر می‌دهد. حالا این پیامك‌ها به این دلیل خبرساز شده كه افراد فكر می‌كنند این اتفاق در ارتباط با لو رفتن سه‌میلیون رمز حساب‌هایی است كه خبر آن هفته پیش منتشر شد.

 در حالی كه افراد می‌توانند با اعلام شماره جدید خود به بانك از دریافت پیامك‌هایی كه ارتباطی به آنها ندارد، جلوگیری كنند.» ناصر حكیمی هم كه مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانك مركزی است این پیامك‌ها را غیرواقعی می‌داند و از بررسی فوری این موضوع در بانك مركزی خبر می‌دهد. البته او می‌افزاید: «هنوز مشخص نیست كه این یك اقدام خرابكارانه است یا اینكه از نقص یا اختلال در سیستم بانكی یا تلفن همراه ناشی می‌شود. بعید هم به نظر می‌رسد، این اتفاق كار هكر سه‌میلیون كارت بانكی باشد چون آن فرد اقدام خرابكارانه‌ خود را انجام داد و از كشور گریخت.»


اختلال در خودپردازهای بانك ملی

دیروز حوزه بانك، خبر دیگری هم داشت و آن اختلال در برخی خودپردازهای بانك ملی بود. دو روز گذشته بعضی از افرادی كه برای تغییر رمز خود به خودپردازهای شعب این بانك مراجعه كرده بودند بعد از تكرار چندین باره درخواست تغییر رمز، موفق به انجام خواسته خود نشدند.

پیگیری‌های ما نیز مسوولان این بانك را ترغیب به پاسخگویی نكرد تا شاید راهكار لازم برای تغییر رمز كارت‌های بانكی آنانی كه از قافله جا مانده‌اند و مشتری این بانك هم هستند، ارایه شود. با این حال این موضوع با فعالان بانكی دیگری مطرح شد تا به جای مسوولان بانك ملی توضیحاتی را ارایه دهند و شاید از نگرانی‌های این بخش نیز بكاهند.

یكی از این مدیران می‌گوید: «بانك مركزی بعد از لو رفتن رمز سه‌میلیون حساب بانكی تعریف جدیدی برای شبكه شتاب ارایه داد كه همچنان به قوت خود باقی است. در این تعریف هر دستگاه خودپرداز در طول یك شبانه‌روز امكان انجام تعداد مشخصی تراكنش را دارد كه اگر تعداد تراكنش‌های یك خودپرداز بیشتر از عدد مورد نظر شود دستگاه در زمان اجرای درخواست‌های مشتریان پیغام‌های نامتعارفی می‌دهد و در نهایت خواست آنان را نیز بی‌پاسخ می‌گذارد.

در دو روز گذشته هم تعداد تراكنش‌های این بانك زیاد بود چراكه حقوق بسیاری از كارمندان ارگان‌های دولتی مانند بازنشستگان از طریق این بانك پرداخت می‌شود. بنابراین متقاضیان دریافت حقوق نیز بر صف تغییر رمز كارت‌های بانكی بانك ملی افزودند و تعداد تراكنش‌ها بیشتر شد. در چنین شرایطی امكان قطعی شتاب، عدم اتصال به مركز و...

 بیشتر از قبل می‌شود.» اما به جز اینها دلیل دیگری هم وجود دارد كه قابل توجه است؛ هرچند بانك‌های دولتی تا به امروز زیر بار پذیرش آن نرفته‌اند. این فعال بانكی می‌گوید: «معمولا بانك‌های دولتی از روزهای 27 و 28 هر ماه تا چهارم و پنجم ماه دیگر شبكه شتاب را می‌بندند. زیرا نقدینگی لازم را برای پر كردن دستگاه‌های خودپرداز خود ندارند.» معمولا هر دستگاه خودپرداز در طول یك شبانه‌روز نیاز به چندین نوبت پولگذاری دارد.

 تعداد هر بار پولگذاری در تمامی خودپردازها به یك اندازه نیست. این امر بستگی به موقعیت جغرافیایی آن دارد. حتی سقف هر بار پولگذاری نیز بسته به موقعیت جغرافیای آن متفاوت است.

 حالا به نظر می‌رسد این اتفاق در بانك ملی به مورد اخیر یعنی بسته شدن شتاب و ارایه پیغام‌های بی‌ربط بازگردد؛ هرچند كه برخی از افراد می‌گویند برخی شعب بانك ملی برای تغییر رمز فرمی را پیش روی متقاضی می‌گذارند كه تغییر رمز را یك هفته به تعویق می‌اندازد. مورد اخیر را دیگر خود مسوولان بانك ملی باید پاسخ گویند و شاید در روزهای بعد دل و دماغ پاسخگویی را داشته باشند.


ویدیو : پیامک‌ برداشت از حساب اشتباه ارسال شد!