پوتین رومانی و لهستان را تهدید کرد : رئیس جمهور روسیه در جریان سفر به یونان ...



پیروزی لهستان مقابل رومانی , پوتین , لهستان

رئیس جمهور روسیه در جریان سفر به یونان اعلام کرد، مسکو چاره‌ای جز هدف گرفتن رومانی که اخیرا یک پایگاه دفاع موشکی ناتو را در خاک خود افتتاح کرده و لهستان که قصد دارد ظرف دو سال همین کار را انجام دهد، ندارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان کنفرانس خبری مشترکی با الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان در آتن گفت: پایگاه دفاع موشکی "دوسلو" و برنامه لهستان برای ایجاد چنین تاسیساتی ظرف دو سال تهدیدی علیه روسیه است و ما مجبور بودیم برای تضمین امنیت‌مان اقدامات قاطعانه‌ای انجام دهیم.

پایگاه هوایی دوسلو پس از یک دهه و بودجه 800 میلیون دلاری برای برنامه‌ریزی و ساخت سرانجام در مه سال جاری میلادی رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

پوتین افزود: در حال حاضر موشک‌های رهگیر مستقر شده دارای برد 500 کیلومتری هستند، به زودی برد آن‌ها به 1000 کیلومتر خواهد رسید و از آن هم بدتر خواهد شد. این موشک‌ها همچنین قابل تجهیز مجدد به موشک‌های دفاعی با برد 2400 کیلومتر هستند و این اقدام تنها با تغییر یک نرم افزار انجام می‌شود؛ مساله‌ای که حتی خود رومانیایی‌ها نیز از آن بی اطلاع هستند.

وی ادامه داد: ما ظرفیت واکنش به این تهدیدات را داریم. کل جهان قابلیت موشک‌های میان برد ما مستقر در دریا را در سوریه مشاهده کردند. اما ما هیچ توافق‌نامه‌ای را نقض نمی‌کنیم. موشک‌های "اسکندر" ما که مستقر بر روی زمین هستند فوق‌العاده بودن خودشان را ثابت کرده‌اند.

رهبران سیاسی و نظامی روسیه مرتبا به سپر دفاع موشکی انتقاد کرده‌اند و مسکو بار دیگر تکرار کرد که مسکو باور ندارد که سپر دفاع موشکی مستقر در اروپا به خاطر "تهدید بالقوه از سوی ایران" تاسیس شده است.

پوتین با اشاره به توافق اتمی قدرت‌های جهان با تهران، گفت: ناتو با انتشار بیانیه‌ای مبهم ما را از اصل ماجرا دور می‌کند. کل این پروژه به عنوان یک اقدام احتیاطی علیه برنامه‌ اتمی ایران بود. این برنامه اتمی اکنون کجاست؟ چنین برنامه‌ای وجود ندارد. ما از اوایل دهه 2000 میلادی گفته‌ایم که باید به نوعی به اقدامات شما که امنیت بین‌المللی را متزلزل می‌کند، واکنش نشان دهیم. متاسفانه هیچ کس به حرف ما گوش نمی‌کند.

سیپراس نیز در واکنش تاکید کرد: روسیه یکی از بازیکنان کلیدی در تئاتر امنیتی اروپا است و تلاش‌های کنونی برای بیگانه کردن مسکو با اقداماتی چون اعمال تحریم‌ها تنها زمان جنگ سرد را برای مسکو یادآوری می‌کند.

وی افزود: امنیت اروپا بدون همکاری و مذاکره با روسیه امکان پذیر نیست. باور ندارم که ما می‌توانیم با اعمال تحریم‌ها و لفاظی‌های نظامی و لفاظی‌های زمان جنگ سرد به جلو پیش برویم و پیروی از قوانین بین‌المللی را تضمین کنیم.

در همین حال پوتین درخصوص کریمه، منطقه‌ای در اوکراین که به روسیه الحاق شده گفت: هیچ صحبتی را در خصوص وضعیت کریمه نمی‌پذیریم. موضوع کریمه براساس خواست مردمی که در آنجا زندگی می‌کنند، برای همیشه بسته شده است. روسیه هرگز در خصوص این مساله با هیچ کس صحبت نخواهد کرد.


ویدیو : پوتین رومانی و لهستان را تهدید کرد