پنجره هوشمند برای صرفه جویی بیشتر انرژی + تصاویر : محققان توانسته‌اند پنجره‌های ...



محققان توانسته‌اند پنجره‌های هوشمندی را بسازند که می‌تواند همزمان از عبور گرما جلوگیری کرده و عبور نور را اجازه دهد

در تلاش برای بهبود بهره‌وری انرژی در ساختمان‌ها، محققان کوشیده‌اند پنجره هایی را بسازند که دارای شفافیتی متغیر برای انتقال نور و گرما می‌باشند به این صورت که در زمانی که این هوا سرد باشد نور و گرمای بیشتر و زمانی که هوا گرم باشد نور و گرمای کمتری به درون ساختمان وارد می گردد.

 

تصاویر برای آموزش صرفه جویی در آب , برای انرژی بیشتر , روش هایی برای صرفه جویی آب در حیاط و باغچه

 

با این حال یکی از مشکلات این پنجره‌ها این است که مانع عبور نور از شیشه می‌شود. اما یک تیم تحقیقاتی در دانشکده مهندسی دانشگاه تگزاس تکنولوژی برای «پنجره هوشمندی» را توسعه داده اند که می تواند در حالی که اجازه می‌دهد نور از آن عبور کند مانع عبور گرما می‌شود و حالت بر عکس.

 

برنامه غذای مناسب برای صرفه جویی در هزینه , صرفه جویی در مصرف آب , صرفه جویی

 
دو سال پیش دلیا میلیرون و تیم تحقیقاتی‌اش شیشه‌های هوشمندی را ساختند که می‌توانست مانع از عبور نور مرئی و همچنین نور مادون قرمز(NIR) شود. با تعبیه نانو کریستال‌های اکسید قلع آغشته به اکسید نیوبیوم در شیشه، یک لایه‌ی الکتروکرومیک ایجاد می‌شود که قادر به انتقال یا توقف نور بسته به میزان الکتریسیته موجود می‌باشد.


بنا به گفته‌های این تیم ماده الکتروکرومیک می‌تواند به صورت گزینشی عبور نور را آسان سازد در حالی که مانع از عبور گرما می‌شود و به صورت برعکس در حالی که اجازه عبور گرما را می‌دهد می تواند مانع عبور نور از خود به درون ساختمان گردد.
این مواد جدید قابلیت کنترل بیش از 90 درصد نور مادون قرمز و 80 درصد نور مرئی را دارند و یکی از مزیای این پنجره‌های هوشمند این است که در عرض چند دقیقه آب و هوا را عوض می‌کنند و نیاز به سپری شدن ساعت‌های طولانی نیست.
اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران جوان


ویدیو : پنجره هوشمند برای صرفه جویی بیشتر انرژی + تصاویر