پشت پرده حمله به لیبی از زمین، هوا و دریا :       سرانجام كمتر از دو روز پس ...



 

چرا با گردش زمین اب دریا ها نمیریزد , زمین تنیس زیر دریا عکس , دانلود فیلم سینمایی از حمله فضایی ها به زمین

 

 

سرانجام كمتر از دو روز پس از تصویب قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل با ۱۰ رأی موافق و پنج رأی ممتنع در مورد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان لیبی از شنبه شب، جنگنده های فرانسوی به مواضع نیروهای قذافی حمله كردند و بنا بر اظهارات "ویلیام گورتنی " از مقامات بلندپایه ستاد مشترك ارتش آمریكا، ۱۱۲ موشك كروز نیز به سوی لیبی شلیك شد.

 

به گزارش رجانیوز، یكی از مقام های لیبی در اولین گزارش های خود اعلام كرد كه صدها موشك به سمت لیبی پرتاب شده و حداقل ۴۸ نفر كشته و ۱۵۰ نفر زخمی شده اند.

تمركز رسانه ها بر جنگ لیبی در حالی است كه همچنان فشارها بر شیعیان در بحرین ادامه دارد اما غرب ترجیح داده است با از میان برداشتن دیكتاتور تاریخ مصرف گذشته لیبی، موضوع بحرین را از نقطه زوم رسانه ها خارج كند.

حملات هوایی که از شامگاه روز شنبه علیه مواضع در کنترل سرهنگ قذافی در لیبی صورت گرفت، هر چند مقدمه ای به اندازه شروع اعتراضات مردمی در این کشور علیه دیکتاتوری چهار دهه ای سرهنگ و فرزندانش دارد، اما به نظر می رسد در این میان اهداف دیگری نیز در ورای این حملات نهفته باشد.

در حالی که تا روز پنج شنبه هفته گذشته اما و اگرهای فراوانی در مورد حمله هوایی به لیبی و یا دست کم ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور برای ستاندن برتری هوایی نظامیان وابسته به دیکتاتور این کشور وجود داشت، اما به ناگهان ورق در عرصه بین المللی برگشت و شورای امنیت پس از دو نشست بی نتیجه، در سومین نشست خود قطعنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن ائتلافی از کشورهای مختلف می توانستند برای پایان دادن به حملات هوایی سرهنگ قذافی به مواضع و مراکز تحت کنترل انقلابیون این کشور، وارد عمل شوند.

اما در اینکه چرا شورای امنیت به ناگهان به این نتیجه رسید باید دست به چنین اقدامی بزند و از سوی دیگر کشورهایی مانند روسیه و چین که پیوندهای نزدیکی با سرهنگ داشته و دارند، به این قطعنامه رای ممتنع دارند، باید در بازی های سیاسی پشت پرده ای دید که کمتر کسی از آن خبردار می شود.

به گزارش العالم، اما آنچه در مجموع می توان از دلایل این اقدام گفت، چنین است:

۱ ترس از بوسنیزه شدن جنگ: غرب تجربه بدی از اقدامات خود در جنگ بوسنی داشت. چند سال تمام دست صرب ها برای برافروختن هر جنایتی در این کشور باز بود و غرب نیز نظاره گر نسل کشی. اما زمانی که برخی از نیروهای خارج از دایره اروپا وارد عرصه نظامی بوسنی شدند و نیروهای مسلمان را آموزش و تجهیز کردند، کشورهای غربی برای کنترل اوضاع و خارج نشدن بوسنی از دایره اختیار خود، تصمیم به دخالت نظامی در این کشور گرفتند. حال همین موضوع نیز در لیبی نیز وجود دارد. به نظر می رسد برخی از کشورهای اسلامی تلاش دارند به نیروهای انقلابی لیبی از نظر فرماندهی و لجستیک کمک کنند و این کمک ها از هفته گذشته شروع شد و ترس از موفقیت انقلابیون خارج از مشارکت غربی ها، آنها را وادار به دخالت سریع در لیبی کرد.

۲ فشار بیش از اندازه فرانسه: فرانسه اولین کشوری بود که شورای انقلابی لیبی را به رسمیت شناخت. این اقدام کاخ الیزه، هزینه سنگینی را برای این کشور در پی داشت. در صورت موفق نشدن انقلابیون، روابط آینده فرانسه و سرهنگ قذافی تحت هر شرایطی به شدت وخیم می شد، از این رو فرانسه رایزنی های گسترده ای برای مجاب کردن اعضای شورای امنیت در طرح تصویب قطعنامه ۱۹۷۳ کرد. در این میان فشارهای پاریس بر مسکو و وساطت مسکو میان پاریس و پکن قابل توجه است.

۳ ترس از بالا رفتن بهای نفت: یکی از مهمترین دلایل را در درگیری اخیر باید در رقابت بر سر طلای سیاه ارزیابی کرد. کشورهای غربی در صورت پیروزی با یک تیر چند نشان می زنند. نخست آنکه با تسریع در پایان جنگ از بالا رفتن بهای نفت جلوگیری می کنند و دیگر آنکه در دولت آینده این کشور، دیگر جایی برای شرکت های چینی که سران آن، از قدافی حمایت کرده اند، نیست، از این رو راه برای حضور شرکت های غربی و به خصوص آمریکایی که غایب بزرگ نفت گران بهای لیبی هستند، فراهم خواهد شد.

۴ فشار کشورهای عرب: کشورهای عرب به خصوص سه کشور عربستان، قطر و امارات متحده رایزنی های گسترده ای برای حمله به لیبی داشتند. دلایل این کشورها متعدد است اما دو دلیل عمده در این رابطه، تحت الشعاع قرار دادن اشغال بحرین توسط این کشورها و همچنین رقابت و اختلافات دیرینه ریاض و طرابلس را می توان برشمرد.

۵ ترس از تشدید جنگ و مهاجرت به سمت اروپا: لیبی کشور پهناوری است که سواحل طولانی با مدیترانه دارد. این کشور به دلیل کمی جمعیت از یک سو و به تبع آن کمی نیروهای امنیتی و مرزبانی، توان کنترل این مرز طولانی را ندارد و از این رو لیبی به یکی از مهمترین مراکز عبور مهاجران آفریقایی به اروپا تبدیل شد که در روابط اخیر لیبی و کشورهای اروپایی تلاش شد تا این شکاف پوشانده شود. اروپا که در طی سال های اخیر قوانین سخت گیرانه ای را در رابطه با مهاجرت های غیرقانونی وضع کرده است، از تشدید جنگ و هجوم مهاجران به مرزهای دریایی خود نگران است، مساله ای که قذافی تاکید بسیاری بر آن داشت و به نظر می رسد با شروع حملات هوایی به مواضع سرهنگ قذافی این مساله بیشتر خودنمایی کند.

۶ انتقام گیری از سرهنگ: اروپا و آمریکا خاطره خوشی از سرهنگ قذافی نداشته و ندارند و او را سرهنگ دیوانه خطاب می کنند. هر یک از کشورهای اروپایی در طول دهه ۸۰ و ۹۰ قرن گذشته به نوعی با وی درگیر بوده اند که مهمترین این درگیری ها را می توان در سه قضیه تجهیز ارتش آزادی بخش ایرلند شمالی در حمله علیه منافع انگلیس، سرنگونی هواپیمای آمریکایی پان امریکن بر فراز لاکربی و بالاخره حمله به چاد به عنوان متحد فرانسه در سال ۱۹۸۲ جهت تصرف معادن اورانیوم در کوه های تیبستی. همین عوامل کافی است تا سه کشور فرانسه، انگلیس و آمریکا به راحتی بتوانند افکار عمومی خود را جهت حمله به لیبی قانع کنند.../جهان نیوز


ویدیو : پشت پرده حمله به لیبی از زمین، هوا و دریا