پشت پرده برنامه حذف کارت سوخت؛ نظام آماری مصرف بنزین برچیده می‌شود؟ :  امروز ...



دولت بنزین و کارت سوخت , کارت سوخت , مصرف بنزین

 امروز طرح حذف كارت سوخت در مجلس در دست بررسی قرار دارد. مخالفان سرسخت آن را در حوزه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز باید جستجو كرد و موافقان آن را در وزارت نفت و سرآمد آنها آقای وزیر.

به گزارش  انتخاب ، 10 سال پیش دولت تنها یك هدف از طرح عرضه كارت سوخت به دارندگان خودرو داشت؛ كنترل مصرف و قاچاق. اما این هدف كه گرچه در سال‌های بعد دو و سه گانه شد؛ امروز قرار است از سیاست های بخش انرژی به طور كامل رخت بربندد. به این ترتیب دوباره با مصرفی در بخش سوخت روبرو می شویم كه هیچ آمار و ارقامی از جزئیاتش در اختیار نخواهد بود.

امروز طرح حذف كارت سوخت در مجلس در دست بررسی قرار دارد. مخالفان سرسخت آن را در حوزه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز باید جستجو كرد و موافقان آن را در وزارت نفت و سرآمد آنها آقای وزیر.

هر گروه هم دلایلی دارند كه در جای خود قابل بحث و تامل است اما بی هیچ تردید حذف كارت سوخت؛ لجام آماری مصرف بنزین در كشور را از دست مسئولان خواهد گرفت و دیگر عددی برای میزان مصرف شهرها، جایگاه‌ها و خودروها به تفكیك قابل دسترس نخواهد بود.

ابتدای كار یعنی سال 1385 دولت سامانه‌ای تعریف كرد تا از طریق آن میزان مصرف سوخت به تفكیك مشخص شده كه از طریق آن مبادی قاچاق بنزین برای دولت محرز شود. كم كم در سال‌های بعد كه بحث آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی تحت عنوان هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد، این سامانه نیز به خدمت گرفته شد تا هدف دومی را نیز كه سهمیه بندی شدن سوخت ارزان بود را محقق كند. این اهداف با كم و كاستی‌هایی اما به نتیجه رسید.

هم اعداد سرانجام استخراج شد و هم سهیمه‌بندی به مرحله اجرا درآمد تا براساس آن میزان مصرف بی‌رویه و كنترل نشده‌ای كه در این بخش وجود داشت، هم سر و سامانی بگیرد.

در این مورد البته اعداد و ارقام دقیق و ریز هیچ‌گاه منتشر نشد ولی شفیعی قائم مقام مدیریت مصرف سوخت كشور با گفتن اینكه «تعداد خودروهای كشور نسبت به دوره زمانی ابتدای اجرای طرح كارت سوخت، 2.5 برابر شده است ولی مصرف بنزین كشور تقریبا افزایش نیافته است.» از ارقامی صحبت كرد كه تحقق اهداف اولیه را به نمایش می گذارد. اگر مصرف بنزین با همان شیب موجود پیش از اجرای طرح شروع ادامه داشت به طور حتم افزایش مصرف بنزین ادامه می‌یافت و امروز مصرف بنزین در كشور به بیش از 140 میلیون لیتر در روز می‌رسید. رقمی كه در حال حاضر حدود 65 میلیون لیتر در روز باقی مانده است.

از سوی دیگر میزان قاچاق بنزین كشور در سال های 84 و 85 و قبل از آن كه از طریق مرزها صورت می‌گرفت، بسیار فاجعه بار و زیاد بود؛ علت آن هم این بود كه دولت نمی‌دانست دقیقا چه میزان بنزین كشور در خودروها مصرف می‌شود و چه میزانی از آن قاچاق می‌شود اما طرح كارت سوخت دستیابی به این اطلاعات را ممكن كرد.

امروز اما بنا به دلیل تك نرخی شدن بنزین، دولت طرح حذف كارت سوخت را مطرح می كند.؛كارتی كه اگرچه دیگر برای سهمیه‌بندی مورد استفاده نیست ولی با حذفش، اهرم آماری دولت هم در این بخش نابود می‌شود.

جلسات در كمیسیون انرژی برای توجیه نمایندگان از سوی دولت برگزار می شود و دولت دلایلش را برای این اقدام عنوان می كند. دلیلی كه بیشتر رنگ و بوی كمبود اعتبار دارد. زنگنه می گوید برای حفظ كارت سوخت نیاز به به روز رسانی سامانه مربوطه است. این به روز رسانی هم خرج بالایی دارد كه وزارت نفت از هزینه‌كرد آن در شرایط حاضر، عاجز است. به همین دلیل ترجیح می دهد كار را از ریشه ساقط كند، چراكه معتقد است این كارت‌ها دیگر كارآیی نداشته و در عمل به كارت بی مصرفی در دست مردم بدل شده است اما مخالفان حذف معتقدند از هزینه هنگفتی كه دولت برای ایجاد این سامانه و توزیع این تعداد كارت كرده است نباید به راحتی چشم پوشید.

حال باید پرسید آیا دولت هیچ راه جایگزینی برای جلوگیری از حذف این كارت‌ها ندارد؟ آیا نمی‌تواند بخشی از هزینه‌های غیرضرور را كم كرده و به این بخش تخصیص دهد؟ تخصیص یارانه گروه‌های پردرآمد حذف شده از لیست یارانه بگیران كه دو سال است به دولت تكلیف شده نمی تواند گره این مشكل را باز كند؟ آیا به راستی پاك كردن صورت مساله بهترین راه حل است؟

 

اخبار اقتصادی  -  انتخاب 


ویدیو : پشت پرده برنامه حذف کارت سوخت؛ نظام آماری مصرف بنزین برچیده می‌شود؟